Byggahus.se

Upprättande Elritning och Hemmanätverk - planering!

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag skall bygga en 1 ½ plans villa med oinredd övervåning och är i planeringen kring elritningar. Vi har med vår husleverantör ett avtal som innebär upprättande av elritning innehållande standarddragningar med eluttag, förberedelser rör för tele/TV, samt belysningsuttag i respektive rum. Ev kompletteringar och ändringar kommer därefter att göras direkt med elfirman. Saken är den att jag vill kunna förbereda en gemensam nätverkscentral, där jag kan ha alla komponenter för ett framtida hemmanätverk (TV/SAT/Bredband/Telefoni). Min ide är att säkerställa att det dras tillräckligt med tomrör från centralen till övervåningen utifrån vilka jag kan dra helt eget egna önskemål i samband med att jag förbereder övervåningen i framtiden. Borde väl funka? Har läst Nätverksskolan – mkt bra!

För nedervåningen är det dock lite krångligare. Här är jag mer beroende av elfirmans dragningar, och upprättande av elritningen (görs detta av husleverantören eller av elfirman?). Om jag vill få reviderat elritningen i CAD, så debiterar husleverantören mig detta vilket kan kännas onödigt. Min tolkning av detta är att det upprättas en grundritning som jag sen arbetar vidare med elfirman för att komplettera med ändringar som genomförs direkt med el-firman såsom ev hemmanätverksdragningar. Dessa uppdateras inte i el-ritningen om jag inte betalar extra.

Hur går jag då tillväga för att göra detta optimalt och mest kostnadseffektivt och för att säkerställa att jag har full koll på alla dragningar och kopplingar efteråt. Kan jag redan vara med och påverka vid upprättandet av första el-ritningen för att få det som jag vill, eller måste detta ske genom en uppdatering. Räcker det här att säkerställa att el-firman gör extra rördragningar för ex TV/SAT (coaxial) och telefoni/data (dubbla RJ45 med CAT6), som jag sedan utnyttjar enligt mina egna önskemål. Och att el-firman fokuserar på att dra elen och tomrören. Eller vad behövs förberedas för att detta skall funka? Tacksam för svar,

2. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Detta är olika på olika husleverantörer och olika elfirmor. Det är mao nåt som du får diskutera med dom.