Tänkte bara göra denna tråd i upplysande syfte. Den behandlar alltså min upplevelse av att lämna in en Makita HR2630 borrhammare hos Mekina för felavhjälpning.

Det som hände var att en borr gick av och halva borren sitter kvar i SDS fästet på maskinen och vill inte ramla ur.

Jag hade inte något passande verktyg för att kunna lirka ur den trasiga biten, och efter att ha kollat på ett 20min långt (mycket pedagogiskt) youtube klipp över hur man plockar isär borren, insåg jag att detta kommer blir knepigt. Jag saknar nämligen några tänger för att få loss spärrbrickor samt att jag inte har någon anna bra yta utöver köksbordet att jobba på.

Så efter lite sökande online finner jag Mekina i Solna (Stockholm) som bland annat servar verktyg till företag men även privatkunder. Jag hör av mig till dem och lämnar där efter in verktyget. Jag beskriver problemet för personen jag lämnar det till och frågar om hur lång tid det borde ta, de informerade redan om sitt timpris på 600kr över telefon, och han säger att det borde ju gå på under en timme att få loss den trasiga borren. Detta är på en fredag (11e Augusti) och han säger att jag kan förvänta mig ha den klar i slutet på veckan efter.

Nästa vecka kommer, och går men ingen hör av sig. Efter ytterligare en vecka hör jag av mig istället och undrar hur det går och får då svaret att de byta hela främre delen av maskinen och att de fick de nya delarna dagen innan. Jag undrar lite hur det kommer sig då inget, mig veterligen, var trasigt och jag har nog bara sammantaget borrat mindre än 20 hål med maskinen och det skulle möjligen funnits garanti kvar, köpte maskinen för nog 3 år sedan.
Han menade på att jag hade ju inte lämnat in den som ett garantiärende så det kunde jag väl inte förvänta mig.
Jag menade då på att jag hade inte lämnat in den i förväntan att något skulle behöva bytas, över huvud taget. Min förväntan var att de plockade isär främre delen i molekyler för att genom baksidan på fästet peta ut resterna av den trasiga borren.
På deras hemsida så skriver de nämligen att de ska kontakt en om det behöver beställas några delar eller om det uppstår något fördyrande, det står även att efter initial undersökning skall de höra av sig angående ett maxtak för vad det får kosta, inget av detta hade alltså skett.

Utöver detta behövde de nu ytterligare 3 veckor för att återställa maskinen. 3 veckor gick och efter ytterligare en vecka utan återkoppling hörde jag av mig igen och undrade hur det gick. Fick svaret de inte hade gjort något med den alls och heller inte hade något svar på varför, han som tog mitt samtal skulle dock se till att den blev färdigställd snarast möjligt (kanske under dagen) priset var han dock på det klara med och det skulle totalt kosta 1200kr för reparationen inklusive de nya delarna. 3 dagar senare (26/9) får jag meddelande om att den var klar.

Hämtade ut den idag och klargjorde mitt missnöje både över hur mycket längre tid det hade tagit samt den ökade kostnaden. De följer ju varken informationen på sin egen hemsida eller konsumenttjänstlagen. Varför de hade behövt byta delar över huvud taget var lite oklart, jag misstänker att de inte undersökt fel-beskrivningen närmare utan trott att något i fronten var trasigt och beställt nytt (möjligen var något trasigt men han som lämnade ut den kunde inte svara för det). Jag klargjorde att om de ville förändra min upplevelse hade de möjligheten nu men jag fick inte någon ursäkt eller förklaring utan om jag ansåg mig ha rätt till någon rabatt skulle jag prata med en annan person men han var dock upptagen i möte.

Hade inte lust att vänta där på detta utan deras inställning kändes tydlig nog från min sida. Således åkte jag hem 1200kr fattigare för en maskin som ny idag kostar ca 2000kr. Hade jag vetat att det var här vi skulle landa hade jag hellre köpt en ny maskin och borrat klart mina hål medans det var sommarväder och jag hade semester istället för att stå i en blött, kall, grop och borra i höstmörkret.

Således, om maskinen inte är svindyr eller om du faktiskt behöver den är mitt råd att inte lämna in den till dem, gör det själv, hitta någon annan, sälj den för 1/3 av priset som "trasig men går nog att fixa". Alla giltiga alternativ jag skulle rekommendera istället.

Hoppas denna recension hjälper någon.

Ps. Nej jag vet 600kr mer är ingen stor summa, och det är verkligen inte något jag kommer ligga sömnlös över men den är likaledes inte stor för dem, att det utöver detta tog 6 veckor istället för 4-5 dagar och att de inte ansåg att något av detta var anmärkningsvärt är anmärkningsvärt i min värld, hade det varit min butik hade jag inte ens haft mage att ta betalt över huvud taget.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Dilato och 4 till
  • Laddar…
wildeside
T TypRätt skrev:
Tänkte bara göra denna tråd i upplysande syfte. Den behandlar alltså min upplevelse av att lämna in en Makita HR2630 borrhammare hos Mekina för felavhjälpning.

Det som hände var att en borr gick av och halva borren sitter kvar i SDS fästet på maskinen och vill inte ramla ur.

Jag hade inte något passande verktyg för att kunna lirka ur den trasiga biten, och efter att ha kollat på ett 20min långt (mycket pedagogiskt) youtube klipp över hur man plockar isär borren, insåg jag att detta kommer blir knepigt. Jag saknar nämligen några tänger för att få loss spärrbrickor samt att jag inte har någon anna bra yta utöver köksbordet att jobba på.

Så efter lite sökande online finner jag Mekina i Solna (Stockholm) som bland annat servar verktyg till företag men även privatkunder. Jag hör av mig till dem och lämnar där efter in verktyget. Jag beskriver problemet för personen jag lämnar det till och frågar om hur lång tid det borde ta, de informerade redan om sitt timpris på 600kr över telefon, och han säger att det borde ju gå på under en timme att få loss den trasiga borren. Detta är på en fredag (11e Augusti) och han säger att jag kan förvänta mig ha den klar i slutet på veckan efter.

Nästa vecka kommer, och går men ingen hör av sig. Efter ytterligare en vecka hör jag av mig istället och undrar hur det går och får då svaret att de byta hela främre delen av maskinen och att de fick de nya delarna dagen innan. Jag undrar lite hur det kommer sig då inget, mig veterligen, var trasigt och jag har nog bara sammantaget borrat mindre än 20 hål med maskinen och det skulle möjligen funnits garanti kvar, köpte maskinen för nog 3 år sedan.
Han menade på att jag hade ju inte lämnat in den som ett garantiärende så det kunde jag väl inte förvänta mig.
Jag menade då på att jag hade inte lämnat in den i förväntan att något skulle behöva bytas, över huvud taget. Min förväntan var att de plockade isär främre delen i molekyler för att genom baksidan på fästet peta ut resterna av den trasiga borren.
På deras hemsida så skriver de nämligen att de ska kontakt en om det behöver beställas några delar eller om det uppstår något fördyrande, det står även att efter initial undersökning skall de höra av sig angående ett maxtak för vad det får kosta, inget av detta hade alltså skett.

Utöver detta behövde de nu ytterligare 3 veckor för att återställa maskinen. 3 veckor gick och efter ytterligare en vecka utan återkoppling hörde jag av mig igen och undrade hur det gick. Fick svaret de inte hade gjort något med den alls och heller inte hade något svar på varför, han som tog mitt samtal skulle dock se till att den blev färdigställd snarast möjligt (kanske under dagen) priset var han dock på det klara med och det skulle totalt kosta 1200kr för reparationen inklusive de nya delarna. 3 dagar senare (26/9) får jag meddelande om att den var klar.

Hämtade ut den idag och klargjorde mitt missnöje både över hur mycket längre tid det hade tagit samt den ökade kostnaden. De följer ju varken informationen på sin egen hemsida eller konsumenttjänstlagen. Varför de hade behövt byta delar över huvud taget var lite oklart, jag misstänker att de inte undersökt fel-beskrivningen närmare utan trott att något i fronten var trasigt och beställt nytt (möjligen var något trasigt men han som lämnade ut den kunde inte svara för det). Jag klargjorde att om de ville förändra min upplevelse hade de möjligheten nu men jag fick inte någon ursäkt eller förklaring utan om jag ansåg mig ha rätt till någon rabatt skulle jag prata med en annan person men han var dock upptagen i möte.

Hade inte lust att vänta där på detta utan deras inställning kändes tydlig nog från min sida. Således åkte jag hem 1200kr fattigare för en maskin som ny idag kostar ca 2000kr. Hade jag vetat att det var här vi skulle landa hade jag hellre köpt en ny maskin och borrat klart mina hål medans det var sommarväder och jag hade semester istället för att stå i en blött, kall, grop och borra i höstmörkret.

Således, om maskinen inte är svindyr eller om du faktiskt behöver den är mitt råd att inte lämna in den till dem, gör det själv, hitta någon annan, sälj den för 1/3 av priset som "trasig men går nog att fixa". Alla giltiga alternativ jag skulle rekommendera istället.

Hoppas denna recension hjälper någon.

Ps. Nej jag vet 600kr mer är ingen stor summa, och det är verkligen inte något jag kommer ligga sömnlös över men den är likaledes inte stor för dem, att det utöver detta tog 6 veckor istället för 4-5 dagar och att de inte ansåg att något av detta var anmärkningsvärt är anmärkningsvärt i min värld, hade det varit min butik hade jag inte ens haft mage att ta betalt över huvud taget.
Jag tycker iaf att en prisökning med 100% är ganska mycket🤔
Tur att det inte va en dyrare reparation.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja det var ju en väldigt tråkig upplevelse ☹️
Själv har jag använt Mekina i 10 år för jobbets maskiner och det har funkat utmärkt, alltid kommit SMS om de sett att nåt mer än beställt behöver göras.
Jag har å andra sidan ingen koll på priset, det går ju bara en faktura till firman.

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
Ja du var uppenbarligen inte någon viktig kund för dem.

Seriösa företag har bara viktiga kunder. Alla kunder alltså.

Ska undvika detta företag. Tack för varningen.

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Solen skiner och det här en härlig höstdag, tänker att nu ska jag gå ut och spräcka klart den där stenen. Fram med prylar börjar borra.
Känner genast att den inte låter o känns som innan men tänker det kanske är ok, ratten som man ställer in verkan mellan rotation och slag är helt off mot vad den var tidigare men drar ner den till nästan bara borr och kör igång, först 10cm går fint sedan kraschar borren helt och snurrar knappt och låter väldigt 'fel'. Så summa summarum de har pajat borren mer än de lagad den då det inte var något fel på växellådan eller annat när jag lämnade in den. Så nu måste jag åter sticka från jobbet för att åka till Solna för att reklamera det arbete som kostade mig 3/5 av priset för maskinen och tog 6 veckor.

Jävla skit!! är allt jag har att säga om detta.

Otroligt!
Dom borde ge dig ny direkt istället och be om ursäkt!

Min första tanke var att "Mekina som varit så trevliga när jag haft med dem att göra", men så tänkte jag ett varv till.

Min Mosquito Magnet fångade allt färre mygg så jag lämnade in den till Mekina för ett par år sedan. 1500 spänn för "service" och efter det var den en aning bättre, men inte alls som de första två åren. Nu i somras bestämde jag att den skulle få en sista chans. In med den till Mekina med beställningen "gå igenom allt och fixa så att den fångar mygg igen". 2500 spänn den här gången och så hade de bytt ett par saker och "gått igenom allt" och nu skulle den vara som ny.

Tio myggor på en vecka och jag slog ihjäl det dubbla bara när jag var nere i myggträsket för att kolla fångsten. Jag gav bort den till en kompis som påstod att de där maskinerna är fantastiska. Nu hörde han av sig och sa att han hade lite dåligt samvete som fick en fullt fungerande maskin helt gratis. När jag påpekade att den ju var kass fick jag tillbaka att någon ventil (tror jag det var) som var igenkläggad och efter att han blåst rent den så fångade den mygg igen. "Den måste man blåsa rent lite då och då, annars funkar den ju inte". Med tanke på att han gjorde rent den en månad efter att Mekina "gått igenom allt" för 2500 spänn känns det som att de antingen inte brydde sig eller att de inte kunde. Oavsett vilket så är det ju surt då de är Mosuitos officiella serviceställe.

Så jag kan nog hålla med om att Mekina inte är guds bästa gåva till mänskligheten. Åtminstone inte om man vill fånga mygg (eller tydligen ha hjälp med en borrhammare).

T TypRätt skrev:
Uppdatering: Solen skiner och det här en härlig höstdag, tänker att nu ska jag gå ut och spräcka klart den där stenen. Fram med prylar börjar borra.
Känner genast att den inte låter o känns som innan men tänker det kanske är ok, ratten som man ställer in verkan mellan rotation och slag är helt off mot vad den var tidigare men drar ner den till nästan bara borr och kör igång, först 10cm går fint sedan kraschar borren helt och snurrar knappt och låter väldigt 'fel'. Så summa summarum de har pajat borren mer än de lagad den då det inte var något fel på växellådan eller annat när jag lämnade in den. Så nu måste jag åter sticka från jobbet för att åka till Solna för att reklamera det arbete som kostade mig 3/5 av priset för maskinen och tog 6 veckor.

Jävla skit!! är allt jag har att säga om detta.
Är detta en ratt man justerar ??
Jag har haft många olika maskiner genom åren, ratten har 3 lägen, inget där emellan.
Ställer man den mellan lägena och kör misstänker jag att nått går sönder.

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Är detta en ratt man justerar ??
Jag har haft många olika maskiner genom åren, ratten har 3 lägen, inget där emellan.
Ställer man den mellan lägena och kör misstänker jag att nått går sönder.
Du menar att du tror det är mer sannolikt att företaget hade sönder den här ratten under "reparationen" än motorn? Kanske. Spelar inte så stor roll.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du menar att du tror det är mer sannolikt att företaget hade sönder den här ratten under "reparationen" än motorn? Kanske. Spelar inte så stor roll.
Nej, jag menar/undrar om TS ställt ratten i nått mellanläge som egentligen inte finns/inte ska användas, och det därför hänt nått i växellådan.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Inte en Makita, men ställer jag ratten så här rasslar det bara i växellådan, ratten ska peka på nått av lägena vilket även indikeras med ett klick.
Närbild på svartvitt kontrollratt för maskineri, delvis täckt av damm, mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej, jag menar/undrar om TS ställt ratten i nått mellanläge som egentligen inte finns/inte ska användas, och det därför hänt nått i växellådan.
För det första är det katastrof om det ens är möjligt - rent skräp i så fall.
För det andra har TS kunnat borra i det här läget vilket låter osannolikt om det är som du säger.
För det tredje tycker inte jag att TS verkar vara nån klåpare som inte förstår att en ratt med tre steg inte är steglös.

Det du säger låter däremot precis vad jag hade förväntat mig att verkstaden skulle säga. Något helt osannolikt för att slippa ansvar.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För det första är det katastrof om det ens är möjligt - rent skräp i så fall.
För det andra har TS kunnat borra i det här läget vilket låter osannolikt om det är som du säger.
För det tredje tycker inte jag att TS verkar vara nån klåpare som inte förstår att en ratt med tre steg inte är steglös.

Det du säger låter däremot precis vad jag hade förväntat mig att verkstaden skulle säga. Något helt osannolikt för att slippa ansvar.
Väl kategoriskt i mina ögon, jag tror att @Isakare är rätt ute här.
Jag har heller aldrig sett en slagborrmaskin eller borrhammare där man kan dosera "slag/snurr" fritt.

Gick till Makitas hemsida https://www.icmsmakita.eu/CMS/custom/fi/attachments/user_manuals/User_manuals_EU1/HR2630.pdf
och ögnade igenom manualen till den aktuella maskinen. Skärmdumpar från manualen:

Instruktionsbilder som visar steg-för-steg montering eller demontering av en bilkomponent, troligtvis en låsmekanism eller dörrdel.
Skapa konto

Reglaget för att välja mellan borrning, slag och kombination av dessa har tre lägen och inget tyder på att man ska kunna kunna välja steglöst.

Svensk text, förmodligen bruksanvisning, delar och tillbehör till verktyg.
Skapa konto

Manualens förklaring till översiktsbilderna fr o m punkt 8.1 till 10.1 redogör för slagborrning, enbart borrning och enbart slag samt reglaget man väljer funktion med.

Text på svenska, varningsinstruktioner för arbetslägen, Fig.8, slagborrning, symboler, borrning i betong.
Skapa konto

Svensk text, instruktioner för borrning och slagfunktion med symbolreferenser, verkar vara ur en manual.
Skapa konto

Ingenstans hittar jag information om man godtyckligt kan välja mellan de olika lägena; tvärtom varnas det för att byta arbetsläge under gång då det kan skada maskinen.

Så, jag tror heller inte att TS är någon klåpare men det finns ändå en möjlighet att de senaste problemen med maskinen inte beror på verkstaden utan på handhavandefel.

//Ronnie

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ok, ja om det är tänkt att vara fulla steg så är det möjligt men borren fungerade inte alls i position där jag brukade ha den. Dvs på den punkten som är mellan full hammare och borr. Det var där jag brukar ha den och där snurrade knappt borren i luften och vid motstånd så slog den bara. Vred vredet till full borr och den snurrade som den ska utan slag, drog ner på slag och den gjorde som den skulle. Vredet hade inte några distinkta lägen och minns inte om den någonsin haft det heller, men den ger faktiskt ett litet knäppljud längst ut och på ett ställe i mitten men det har jag nog aldrig tänkt på förut. Det är ett svagt ljud när man passerar den platsen där det är ritats borr + hammare men det är ju inget snäpp som ett vred med lägen har. Den är ju målad längst hela sträckan så jag har nog alltid tänkt det som en flytande skala. Det finns en målad punkt på skalan som inte är vid klickläget och det är där vredet alltid varit vid tidigare. Men det vore ju ironiskt om den faktiskt va trasig innan (vilket gjorde att den funkade på den punkt där vredet var, och efter att de lagat den så skulle den nu funkat som tänkt och nu gått sönder på riktigt).

Jag har dock väldigt svårt att se hur någon skulle skapa ett steglöst vred där maskinen går sönder om man inte har vredet på distinkt utsatta platser? Varför väljer man då inte ett vred med fasta lägen?

Men jag har ju uppenbart inte gjort som manualen säger så att bråka på dem är nog lönlöst, även om maskinen betedde sig konstigt från start. Jag får nog se det som mitt eget fel och skruva isär maskinen själv denna gång, och om det inte ger något, ta ut min frustration på Makitas dåliga design och köpa en ny i ett annat märke. Några rekommendationer?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.