Byggahus.se

Upplägg vid återuppbyggnad av krypgrund, bjälklag osv.

235 läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej kära forummedlemmar!

Jag och min flickvän har nyligen fått barn och har nu hittat en gård i en liten by som är idyllisk på alla sätt och vis som vi funderar på att köpa. På gården finns två boningshus (ett större och ett mindre), ett stort uthus samt en jordkällare. Tanken är i så fall att bo i det lilla huset medan vi renoverar det som behöver renoveras i det större.

Problemet med det större huset har varit hussvamp, men den är nu sanerad. Tydligen var det byggt så att det låg spån direkt på marken. Låter för mig som lekman helt obegripligt, men det finns kanske en bra förklaring till det. Någon gammal metod antar jag.

Nuvarande ägare har grävt ur grunden bra mycket. Tydligen så pass att man inte behöver gräva ur den mer för att bygga nytt. Grundmuren med huset står alltså kvar men är "urgröpt" inuti :p

Jag har läst och läst, men det verkar råda delade meningar om saker och ting så det är svårt att få något grepp om vad som är rätt och riktigt. Så nu tänkte jag höra med er och vad ni har att säga.

Fråga 1: Om man isolerar invändigt mot grundmuren och backen i krypgrunden; bör man då ha ventilation i krypgrunden eller inte? Vill helst göra på ett sätt så jag minskar risken att behöva installera en luftavfuktare.

Fråga 2: Om jag ändå måste installera en avfuktare, bör grunden då vara helt tät eller medför detta några andra komplikationer? För vad jag förstår är det värdelöst att ha "gluggarna" öppna om man har en avfuktare för då måste avfuktaren även fukta av uteluften som kommer in i krypgrunden.

Fråga 3: Är detta förfarande korrekt:

1. Se till att marken lutar någorlunda från mitten av krypgrunden och ut mot sidorna.
    2. Fylla på med singel 150 - 200 mm över högsta punkt.
    3. Lägga ut någon form av plast (0,2 mm).
    4. Isolera mot grundmur och mark.
    5. Smaska upp bjälklag, i med blindbotten, isolera och på med ett massivt ekgolv.

Jag ska även gjuta någon slags betongbalk (vet inte namnet) "längs långsidan" fast i mitten av huset då avståndet blir för långt annars (tror jag). Känns som det ger mer stabilitet i alla fall.

Tilläggas ska också att jag inte är något byggproffs, som ni kanske märker. Men jag har tagit mig an saker förr, och det brukar gå bra bara man har en vision, lite frågvishet och kamrater som kan hjälpa en.

Synpunkter och åsikter?

Har jag lagt tråden i fel underforum så får någon administratör flytta den.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
    Mikeson

2. M
    Medlem Nivå 2
    ...ingen alls som vet eller har ork att svara? Vore guld värt!

3. J
    Medlem · Nivå 22
    Uteluftsventierade krypgrunder, så kallade torpargrunder, har använts i hundratals år utan problem. Skälet till att de fungerade var ett omfattande värmeläckage inifrån huset, dels genom begränsad isolering i trossbotten, dels genom att murstocken var grundlagd i krypgrunden. Med dagens höga krav på värmeisolering och att man slutat elda i murstockar fungerar inte krypgrunder längre. Problemen är framför allt knutna till vissa tider på året. För att motverka problemen kan man använda en avfuktare. Då bör man helst lägga en plastfolie på marken, annars avfuktar man en större del av naturen. Man kan också tillföra värme på lämpligt sätt. Krypgrundens ventilation bör då begränsas.

Ett alternativ är att bygga om grunden till en varm krypgrund genom att isolera grundmurar och mark. I så fall ska utrymmet ventileras med inomhusluften.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka