Byggahus.se
Har funderingar på att byta ut min gamla häll mot en induktionshäll. Mitt problem uppstod dock när jag mätte bänkdiskskivan och såg att den bara var 3 cm tjock. Vad jag kan se så verkar rekommendationen vara minst 3,8 på de flesta hällarna. Har funderingar på att byta skivan om 2-3 år men inte just nu. Någon som har någon ide om en ram eller liknande man kan sätta hällen i för att få tjockleken? Frågade i min lokala butik men de hade inget bra förslag.

Det enklaste är nog att bara limma på ett par tunna lister (10-12 mm) på undersidan av bänkskivan.

Men varför skall den vara just 38 mm?
Är det bara för fästbyglarna på sidan?
Jag tror helt enkelt att 38 mm är något slags branschstandard för skivorna,
och att man kan strunta i det.

Det viktiga är väl hur mycket fritt du har under hällen, inte hur tjock skivan är?

På vissa modeller finns det faktiskt krav på tjocklek för att inte skivan skall börja vibrera eller komma i resonans. En induktionshäll har ju ett surrljud och detta kan då förstärkas.

torbeno skrev:
På vissa modeller finns det faktiskt krav på tjocklek för att inte skivan skall börja vibrera eller komma i resonans. En induktionshäll har ju ett surrljud och detta kan då förstärkas.
Det måste ju bero lika mycket på bänkens material och densitet, och på hur långt det är mellan upplagspunkterna,
som på skivans tjocklek.

Det är lustigt, jag har läst en del klagomål på att induktionshällarna surrar och piper störande.
Min IKEA-häll, den billigaste som finns, kan möjligen brumma lite lågt i uppvärmningsfasen.
Men störande? Absolut inte!

KnockOnWood skrev:
Det måste ju bero lika mycket på bänkens material och densitet, och på hur långt det är mellan upplagspunkterna,
som på skivans tjocklek.

Det är lustigt, jag har läst en del klagomål på att induktionshällarna surrar och piper störande.
Min IKEA-häll, den billigaste som finns, kan möjligen brumma lite lågt i uppvärmningsfasen.
Men störande? Absolut inte!
Jo absolut spelar de sakerna roll. Men som du ju förstår. De flesta kan mäta tjocklek på en skiva. Att räkna ut densitet, nedböjning, och massa andra tekniska detaljer. Well.
De är väl tillverkaren som kommit fram till att med en viss tjocklek så täcker man in de flesta case och gör det enkelt på det sättet. En kund hade en 20 mm skiva av nåt flashigt material. Han var inte helt nöjd när det började vibrera i den.

Om det nu bara är brummande i bänkskivan så kanske man kan leva med det. Under har jag idag en ugn 1,8 cm under skivan men den kan jag ju sänka så att jag får mer utrymme upptill hällen. Är induktionshällar mer eller mindre känsliga för värme än "vanliga" hällar? dvs hur långt emellan skulle ni tro att jag måste ha? Induktionshällarna verkar var ju någon centimeter tjockare (tjocklek ca 5,1-5,5 cm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.