Byggahus.se

Upphävt bygglov.... HJÄLP!!!!

1. R
    Medlem · 2 inlägg

rottrobis

Medlem
    Har sedan snart ett år tillbaka planerat ett bygge av staket... Efter att ha gjort en planritning och lagt i våra grannars brevlådor för att informera dem även skriftligt och på så vis även med bild visa vårt planerade bygge, ingen av grannarna opponerade sig kring detta.

Vi ansöker om bygglov för ett 140 cm högt staket 50 cm in från tomtgränsen. Vi får detta beviljat av såväl byggnämnden som stads arkitekten. Efter att ha inhandlat virke (ca 250 m långt staket kring gården). Opponerar sig en granne när vi mäter ut plats för plintar. Han talar inte med oss utan vänder sig till stads arkitekten. Stadsarkitekten talar med min sambo(bygglovet är utfärdat på mig) och eftersom han gjort misstaget(enl. honom) att inte tala med berörda grannar så måste han häva bygglovet, han säger muntligt att om vi sänker staketet mot den berörda grannen så är ett nytt bygglov på gång.

Vi ser nu till att få underskrift från de andra två grannarna vilka godkänner bygget.

Vad jag undrar är... vad händer nu. Kan vi bygga 140 cm högt staket kring hela om vi drar in 4.5 m från tomtgränsen mot den berörda grannen? Anses verkligen 140 cm som plank? Eftersom det är 9.5 cm breda brädor med ca 6 cm mellanrum är genom- sikten inte borta....

Vi står här 2v försenade med staketbygge, vi bor 20 m från järnvägen och har en två år gammal son, därav val av höjd. Vi ligger ute med handpenning till snickare(vilket vi snart riskerar att förlora) och virke för över 20.000 + annat material och dess kostnader.

Hur lyder reglerna? Är det ok att bygga 4.5 m in på tomten utan bygglov? Eftersom stadsarkitekten ej meddelat mig om hans upphävande av bygglovet, är det verkligen upphävt? Vem står för våra merkostnader?

Ska jag kanske ta och gräva ner mig?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Upphävt bygglov.... HJÄLP!!!!

jag kan ha fel, men jag tro att med den höjden så behöver du bygglov även om det ligger 4,5m in på tomten, Däremot så har troligen grannen mindre inflytande om det ligger så långt in på tomten.

Nu vet jag ju inte exakt varför du vill ha det såpass högt, om vi antar att dte är för att hindra barn att ta sig ut, så borde du kunna sänka staketet till "godkänd" höjd. OCh sedan kanske bygga på det med nät eller trådar (som jag tror man får ha utan bygglov).

Stadsarkitekten har tydligen inte hävt bygglovet fomellt efterssom ni inte blivit delgivna detta, men om ni inte "samarbetar" så lär det komma ett hävande antingen från byggnadsnämnden eller från länstyrelsen, om grannen överklagar.

Det låter som om stadsarkitekten är på er sida, men måste agera efterssom ett formellt fel begåtts. Utnyttja det faktum att han är välvillig, undvik att strula med satdsarkitekten så länge han är på er sida. Ta en diskussion om vad som gäller.

Sedan kan ni ju alltid plantera en häck med något snabbväxande mot grannen, det behöver man inte bygglov för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.