Byggahus.se

"Upphävande av stadsplan" vad innebär det för mig som ev. husköpare?

1. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Ska buda på hus i Sollentuna norr om Stockholm och ser att man 2008 upphävt eller skulle upphäva stadsplanen och det var njet för bygglov i området osv. som gäller. Orsaken är att man ska bygga ett nytt område norr om området. Huset vi kollar på ligger längst i väst i området som ritas ut. Någon som har synpunkter här, bara att buda och se glad ut eller dra öronen åt sig? Det är en friliggande villa på tomt som styckats av. Ligger fint till och verkar inte få sin uppfart till huset ändrad vad jag kan se.

http://www.tornskogen.se/Vaxmora planbeskrivning nr 139.pdf

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det mest uppenbara problemet, är ju om du skulle vilja bygga eller av annan anledning söka bygglov, det kan bli problem innan detaljplanen är klar.

Ofta är det positivt att det kommer en ny detaljplan, men det bör man kanske kolla. Om ex. huset ex. strider mot något i den nya föreslagna planen (storlek, höjd osv). Då kan alla former av framtida bygglov bli problem. Det kan man iofs råka ut för med vilket hus som helst, att huset är äldre än det. planen.

Det är viktigt att sätta sig in i vilka förändringar som planeras, och även kanske ha lite fantasi, vad händer om ex. en viss genomfartsled pga. protester flyttas i planen, ser det ut att finnas en alternativ dragning förbi ditt tilltänkta hus?

3. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Tack. Jag har ringt runt ill kommunen men det var lite trögt att få tag på folk där. Fck i alla fall tag i en tjej som hade hyfsad koll. Det verkar som att det här huset låg i bortre änden av det område man ville "komma åt".

Några grannar som var i strid med kommunen och även med i DN 2007 har fått ett flerbostadshus med 15 lgh bredvid sin villa och en väg kommer att utökas så de som bor nära kanske får flytta sina infarter till andra sidan huset - förutom att de får en hårdare trafikerad väg intill också. Vi kör på det här. Bygglov är inte aktuellt då hus och garage är uppfört och det är redan avstyckat så inga sådana aspekter finns heller.