Vi sätter in nytt kök hemma. Fick hjälp av en gubbe som är vän till min flickväns föräldrar. Han kan säkert sin sak när det gäller vissa saker, men andra saker är jag inte så säker på att han verkligen vet vad han håller på med. Allt gick så jäkla fort så jag hann inte med att tänka själv riktigt. T.ex blev bänkskivan bra sned så den fick vi rätta till efteråt, justera fötter upp och ned...
Nu innan vi går vidare och hänger upp dörrar och lastar skåpen fulla vill jag kolla med er. Har mina misstankar om att nuvarande upphängning är på tok för klen.
Han drog i totalt sex gipsskruvar i skenan (på min inrådan - han hade själv tänkt nöja sig med fyra!!!). Vi har satt osb och gips (13 mm vardera har jag för mig), och innanför där var det typ liggande råspont (tror jag det heter) och bakom där KAN det vara en gammal timmervägg. Det är andra väggar i köket som är timmer, därför jag misstänker det.
Om det finns några andra reglar i väggen vet jag inte, men som jag förstått det så ska osb:n i sig tåla rätt tung belastning. Plus att det ju sitter annat virke bakom den som hjälper till att bära. Det är som sagt mestadels skruven jag jag är osäker på.
Hjälp mig gärna så det här blir riktigt! Tack så mycket på förhand! Bilder på skruv som sitter i nu + skåp kommer nedan.
Konstiga gipsskruv!!? Men Essve är ju inte direkt kända för att vara bra...
dra i ett par riktiga Spaxx eller Ahlsell’s Fixx skruv så får du skruv med riktigt ETA godkännande och slipper oroa dig för att saker ska ramla ner. Kör på 8x90 skruv så slipper du problem under sin livstid
Är väl inte helt rätt skruv, men med den förutsättningen du skriver med OSB och plankvägg bakom kommer det nog att hålla framförallt när ni dragit i några fler skruv.
Jag använder alltid träskruv 5.0 med kullrig skalle, längd 60-80 mm för att dra i OSB/plyfa alt om det är massivt trä bakom.
Är du det minsta orolig byt ut minst 3 skruv mot ovan dito ...
Konstiga gipsskruv!!? Men Essve är ju inte direkt kända för att vara bra...
dra i ett par riktiga Spaxx eller Ahlsell’s Fixx skruv så får du skruv med riktigt ETA godkännande och slipper oroa dig för att saker ska ramla ner. Kör på 8x90 skruv så slipper du problem under sin livstid
Kingen! Då dammar jag i dom istället då så kan jag känna mig trygg sen Kan jag köra i samma hål som de som sitter nu? De som sitter nu och ska tas ur (gipsskruven) är ju ändå mindre, både på bredden och längden tänker jag.
Kingen! Då dammar jag i dom istället då så kan jag känna mig trygg sen Kan jag köra i samma hål som de som sitter nu? De som sitter nu och ska tas ur (gipsskruven) är ju ändå mindre, både på bredden och längden tänker jag.