Byggahus.se

Upphängning i putsad tegel

1. R
    Medlem · 3 inlägg

Rasmus Olsson

Medlem
    Hej, har nyligen köpt lägenhet där jag har en vägg med putsad tegel. Har inte fått tillgång ännu så vet inte till hundra procent om det är massiv eller håltegel, men enligt säljaren så är han näst intill säker på att det är massiv tegel.

Min fråga är, jag har tänkt köpa en tv möbel med vägghängda vitrinskåp som ingår (länk finns nedan), jag tycker att det inte borde vara några problem att hänga dessa skåp på väggen men tänkte höra med er lite mer kunniga först. Är det något jag bör tänka på om det skulle visa sig vara håltegel? Går det att hänga relativt tunga vitrinskåp på en tegelvägg?

Om så, skulle jag behöva förslag på plugg. Spikplugg eller något annat alternativ? Antar att det skall vara spikplugg till massiv tegel och någon annan plugg till håltegel.

Tack på förhand!

Mvh Rasmus

http://www.passionhome.se/shop/inne/rea/zoom-2/

2. S
    Medlem · Skåne · 511 inlägg

sulfobus

Medlem
    Viktigast är att tänka på att fogarna antagligen är spröda som spättekaka. Om det går, försök då hellre fästa i sten. Jag skulle inte ta spikplugg, får bättre spänn med skruv+plugg, finns massa varianter att välja mellan för tegel. Om du hamnar med ett hål i en fog, använd t.ex. plugg för lättbetong. Se till att få rätt längd på pluggarna och skruvarna, se instruktioner på pluggen. Tänk på att du skall igenom putsen och in minst 5 cm i stenen, och att infästningen tar lite av skruvens längd.

3. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Tycker inte det ska spela någon roll om det är håltegel. Fäst med plugg och skruv. Borra försiktigt, första lagret puts brukar ramla av bara man nuddar det och riskerar att göra stora hål. Använd inte borrhammare, utan en vanlig slagborrmaskin. Det är inte ens säkert du behöver köra med slagfunktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.