Byggahus.se

uppgrävd golv i badrum - byta vattenrörern - inspektionslucka i golvet?

1. J
    Medlem · Norrbotten · 1 194 inlägg

JanneSjo

Medlem
    jag har golvet i badrummet uppbilat så att varm och kallvattenrören ligger synliga.

Jag tänkte byta ut dem då de är 40 år och det finns en del lödningar i där golvet med klinker ska bli.

matningen går under dörröppningen från hallen.

går det bra att skarva i hallen i golvet och därifrån dra till badrummet - till en kopplingscentral och vidare till kranar etc.

måste man då ha en inspektionslucka? något annat?

2. rogge_vvs
    Medlem · Blekinge · 492 inlägg

rogge_vvs

Medlem
    Dra nya rör hela vägen om det är i ett hus, det skulle jag göra utan att tveka en sekund.
    Lägenhet?

3. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem
    Dra nya PEX RiR hela vägen till duschblandare respektive handfat. Dra utanpåliggande från handfat till toalett ( bara ett exempel)

4. J

JanneSjo

Medlem
    det är i ett hus - men att dra nya rör hela vägen blir svårt utan att ta upp golvet i hallen och i köket

5. rogge_vvs

rogge_vvs

Medlem
    Det finns alltid vägar att gå, har du källare, torpargrund, vind så är det inga problem. Har du inget av det går det att lösa ändå. Jag vill inte att du sparar några gamla rör mm nu när du ändå gör en så pass stor omändring. Rören som du lämnar måste bytas förr eller senare i vilket fall som helst, så ta tillfället i akt så hjälper vi dig så gott det går.

6. J

JanneSjo

Medlem
    problemet är att övervåningen är nybyggd - så det går inte att gå den vägen (borde planerat in detta tidigare och dragit vattenrören via trossbotten)

platta på mark - ingen källare.

återstår (om man inte gör skarv i golvet) att ta upp golvet spånskiva från hall - kök - ekonomidel - rören troligen ovanpå betongen inkl att då dra om till köksdelen också...
    alternativt dra utanpåliggande - vilket i sig är svårt (förutom fult) då det är dörröppning på båda sidor.

om jag nu gör skarv i golvet så tänkte jag förbereda allt så att från skarv till "fördelningscentral" lilltoa (som är väggivägg med badrummet) går huvudledningen och sedan går det pex därifrån till badrummets kranar. Då kan jag i senare skede om jag vill ta upp golvet dra ommatarledningen till centralen i lilltoa.

för att detta ska funka bra så borde jag egentligen dra pexen i kanalisation åtminstone från lilltoa till skarv i hallen - så att den huvudledningen kan bytas ut.

kommentarer?

det utgår från central i lilltoa

7. rogge_vvs

rogge_vvs

Medlem
    Har du kattvind, frågar eftersom du har två plan.

8. J

JanneSjo

Medlem
    nej ingen kattvind

9. rogge_vvs

rogge_vvs

Medlem
    http://www.summervvs.se/vvs/Default.htm
    Här är en lösning om man är tvungen att gå utvändigt, har sett detta system användas i verkligheten och det blev faktiskt bra.
    Du kanske kan använda det någon sträckning iaf.
    Har du möjlighet att ta foton på problemsträckningarna?

10. J

JanneSjo

Medlem
    nu har det blivit en koppling i golvet - mellan pex LK klämd och kopparrör 20mm.

gjord av rörmokaren.

så nu får jag leva på hoppet att kopplingen håller ( har fortfarande möjlighet att byta i framtiden då centralen sitter i lilltoa.

en kompletterande fråga - finns det något bra sätt att ytterligare täta kopplingen mellan PEX och koppar - t aex med någon tätningsmassa som skulle stoppa för litet läckage ifall sådant skulle uppstå?

11. rogge_vvs

rogge_vvs

Medlem
    Inte vad jag vet.
    Ska du inte ha lucka så du kan hålla koll på kopplingen?

12. J

JanneSjo

Medlem
    nej ingen lucka

det blev så att vi inte gjorde inspektionshål i hallen utan kopplingen är inne i badrummet direkt efter tröskeln.

bättre än de 10 kopplingar som var i golvet före - men ändå inte bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.