Hej,

Jag har idag ett TemoVex 480S som är ca 25 år gammalt. Det är toppanslutet och står nere i tvättstugan.
Nu tänker jag uppgradera det men vet inte riktigt vilken modell jag ska välja. Det finns nämligen en nyare modell med samma anslutning (https://ventilation.se/sv/products/rec-temovex-blue-4) men jag läser även gott om många svenska modeller som Östberg, Sysair mm.

Huset är två våningar på totalt 240 kvm.

Jättetacksam för tips och råd - it's a jungle out there!

Med vänlig hälsning,
Mattias

Jag har ett sånt aggregat som du länkar till och är nöjd... Frågan är om det räcker till 240 kvm dock?

Verkar klara 230 kvm så lite gränsfall. Vad fick dig att välja det framför övriga?

Har en enplanskåk med platt tak och en liten tvättstuga där formen på aggregatet passade bra.. Har varken vind eller källare, så det fanns inte så mycket att välja på...

Ville också ha motströmsaggregat så man slipper rörliga delar..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har en enplanskåk med platt tak och en liten tvättstuga där formen på aggregatet passade bra.. Har varken vind eller källare, så det fanns inte så mycket att välja på...

Ville också ha motströmsaggregat så man slipper rörliga delar..
Ah, förstår. Då finns det kanske inte så många val. Är det någonting du saknar eller är du nöjd?

Kom på att jag missat att svara.. 😂

Ska man klaga på något så kan det det väl vara att användargränssnittet är lite yxigt... Ingen fullhd skärm med 16 miljoner färger, och kanske lite krångligare att programmera (även om jag aldrig programmerat någon annan ftx) ..

I övrigt så är jag bara nöjd.. aggregatet är tyst men jag har lite ljud på frånluft, men det kan bero på att jag inte hade plats för ljuddämpare där...

• Gilla
mateson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kom på att jag missat att svara.. 😂

Ska man klaga på något så kan det det väl vara att användargränssnittet är lite yxigt... Ingen fullhd skärm med 16 miljoner färger, och kanske lite krångligare att programmera (även om jag aldrig programmerat någon annan ftx) ..

I övrigt så är jag bara nöjd.. aggregatet är tyst men jag har lite ljud på frånluft, men det kan bero på att jag inte hade plats för ljuddämpare där...
Det låter lovande! Funderade på ett Systemair VTR 500 pga större kapacitet då jag har 240kvm och Souterräng, men i teorin så ska ju Temovex fixa det.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kom på en sak till, när jag fick aggregatet så var det med ett förtryckt vykort som man kunde skicka in för att prenumerera på filter..

Det tyckte jag lät bra, så jag fyllde i och skickade in det... Varpå posten skickade tillbaka det till mig 2 veckor senare med information "mottagare okänd".

Mailade REC och frågade hur man skulle gå vidare för att prenumerera på filter men fick aldrig något svar...

Mailade också och frågade dem vilka co2/temperatur-givare som var kompatibla med aggregatet, om man skulle styra det mha sådana... Där fick jag ett icke-svar, typ "vet inte, fråga det här företaget som tillverkar givare" ..

Så kanske inte superpigg kundservice... Kan bero på att de mest jobbar mot företag, men ändå...

• Gilla
mateson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.