8 615 läst · 19 svar
9k läst
19 svar
Uppfyller jag kravet på max 6m bygghöjd med mitt mansardtak?
Jag försöker förstå byggnadshöjd när jag ritat ett mansardtak på en tillbyggnad. Enligt stadsplanen har vi en högsta höjd på 8.5 m och högsta byggnadshöjd på 6 m. Jag har ritat en skiss på ett mansardtak men osäker på om det uppfyller kravet på max byggnadshöjd. Jag har läst exempel på bokverkets hemsida men förstår ändå inte. I skissen för mansardtak, uppfyller jag kravet för max 6 m byggnadshöjd?
Jag har också en annan skiss med ett sadeltak där jag tror att byggnadshöjden på 6 m är uppfylld. Stämmer det?
Helst vill jag bygga tillbyggnad med mansardtak eftersom befintligt del av huset har mansardtak.
Jag förstår att man också måste ta med takbeklädnad vid beräkning av högsta höjd och högsta bygghöjd och att jag inte ritat in det i mina skisser, ännu. Jag kommer göra det senare.
Huset står på plan mark.
Jag har också en annan skiss med ett sadeltak där jag tror att byggnadshöjden på 6 m är uppfylld. Stämmer det?
Helst vill jag bygga tillbyggnad med mansardtak eftersom befintligt del av huset har mansardtak.
Jag förstår att man också måste ta med takbeklädnad vid beräkning av högsta höjd och högsta bygghöjd och att jag inte ritat in det i mina skisser, ännu. Jag kommer göra det senare.
Huset står på plan mark.
Vi fick avslag på bygglovsansökan då byggnadshöjden var 7.1 m och enligt stadsplanen så får den vara max 6 m. Nu försöker vi förstå vad byggnadshöjd innebär. Vi ska ha ett mötet med bygglovshandläggare och då vill jag vara förberedd med nya förslag på tak där byggnadshöjden inte överskrids.
Jag har gjort en ny skiss och ändrat så att mansardtaket lutar in något mer. Nu är takets skärningspunkt exakt i 45 graders triangel. (Markerat med röd ring.) Jag tänkte så här men osäker på om det är rätt:
1. Ritar in mått som visar 6 m byggnadshöjd.
2. Bredden på tillbyggnaden är 8 m och från höjden 6 m ritar jag en 45 graders triangel där sidorna är 4 m.
3. Nu ritar jag ett mansardtak där yttersidan inte går utanför 45 graders triangel.
4. Viktigt är också högsta höjd som enligt stadsplanen är 8.5 m. Där är det inga problem och lätt att förstå.
Tänker jag rätt om byggnadshöjd för mansardtak?
Boverket beskriver byggnadshöjd här:
Jag har gjort en ny skiss och ändrat så att mansardtaket lutar in något mer. Nu är takets skärningspunkt exakt i 45 graders triangel. (Markerat med röd ring.) Jag tänkte så här men osäker på om det är rätt:
1. Ritar in mått som visar 6 m byggnadshöjd.
2. Bredden på tillbyggnaden är 8 m och från höjden 6 m ritar jag en 45 graders triangel där sidorna är 4 m.
3. Nu ritar jag ett mansardtak där yttersidan inte går utanför 45 graders triangel.
4. Viktigt är också högsta höjd som enligt stadsplanen är 8.5 m. Där är det inga problem och lätt att förstå.
Tänker jag rätt om byggnadshöjd för mansardtak?
Boverket beskriver byggnadshöjd här:
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Hela taket måste vara innanför din triangel, så första bilden i första inlägget blir fel, taket hamnar utanför.
Bilden i ditt senaste inlägg bör vara okej.
Bilden i ditt senaste inlägg bör vara okej.
Håller med ovan.
Jag har byggt mansardhus precis nyligen och förstår vad du funderar kring.
Du var först inne på en ganska brant lutning på takets nedre del för att vinna utrymme.
Med flackare vinkel ryms taket inom avgränsningarna.
Jag tycker dessutom att du vinner estetiska fördelar med att inte ha för brant yttre del jämfört med ovandelen.
55° och 30° valde jag till slut.
Hamnade på 8.5m till nock och under 6m i byggnadshöjd om jag minns rätt.
Jag har byggt mansardhus precis nyligen och förstår vad du funderar kring.
Du var först inne på en ganska brant lutning på takets nedre del för att vinna utrymme.
Med flackare vinkel ryms taket inom avgränsningarna.
Jag tycker dessutom att du vinner estetiska fördelar med att inte ha för brant yttre del jämfört med ovandelen.
55° och 30° valde jag till slut.
Hamnade på 8.5m till nock och under 6m i byggnadshöjd om jag minns rätt.
Stort tack för svar. Nu förstår jag att hela taket måste vara innanför triangeln.
Den ursprungliga vinklarna på mansardtaket kommer från det befintliga delen av huset som byggdes 1921. Vinklarna på det taket kan vi inte använda då det hamnar utanför en 45 graders triangel.
Vi vill vinna utrymme, men samtidigt tänka på vad som är ekonomiskt genomförbart. Om vi ändrar vinklarna på mansardtaket så förloras ännu mer utrymme och då kan vi lika gärna välja ett enklare sadeltak, som jag tror blir billigare och enklare. Dock inte lika snyggt att blanda takstilar då befintligt hus har mansardtak. Vi får fundera.
Den ursprungliga vinklarna på mansardtaket kommer från det befintliga delen av huset som byggdes 1921. Vinklarna på det taket kan vi inte använda då det hamnar utanför en 45 graders triangel.
Vi vill vinna utrymme, men samtidigt tänka på vad som är ekonomiskt genomförbart. Om vi ändrar vinklarna på mansardtaket så förloras ännu mer utrymme och då kan vi lika gärna välja ett enklare sadeltak, som jag tror blir billigare och enklare. Dock inte lika snyggt att blanda takstilar då befintligt hus har mansardtak. Vi får fundera.
Skillnaden i pris på takstolarna vart ca 15000kr mot sadeltak för min del.
Sedan går det åt lite mer taktegel...
Jag valde taktypen eftersom det är så vackert.
Om du vill bygga i 20-talsstil så finns det mycket annat att ta hänsyn till. Om man vill.
Jag har precis gjort den resan, fråga om du undrar något.
Sedan går det åt lite mer taktegel...
Jag valde taktypen eftersom det är så vackert.
Om du vill bygga i 20-talsstil så finns det mycket annat att ta hänsyn till. Om man vill.
Jag har precis gjort den resan, fråga om du undrar något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus. Mansardtak är verkligen fint och skillnaden i pris är ju inte så stor. Vi får försöka med mansardtak. Speciellt som vi redan har det taket på gamla delen, så kommer det passa mycket bättre med samma takstil på tillbyggnaden också.
Nu har jag ritat om takstolar för mansardtak med vinklar 65 grader och 26 grader. Jag har även lagt på en marginal för själva taket på 100 mm. Är det för lite? Nu ligger även yttertaket innanför 45 graders triangeln med en liten marginal på 20 mm.
Har jag missat något?
Har jag missat något?
Inte vad jag kan se.
Satsa på att få igenom bygglov först.
Fasader, planlösning, placering etc.
Lös det tekniska efter det.
Satsa på att få igenom bygglov först.
Fasader, planlösning, placering etc.
Lös det tekniska efter det.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 815 inlägg
Blir det inte svårt att ansluta mot befintliga taket om du inte har samma höjd och vinklar på tillbyggnadens?
Iaf höjden på taket och brytningen måste vara samma.
Iaf höjden på taket och brytningen måste vara samma.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Är marken lägre vid tillbygganden, eller varför hamnar taket högre?
Oj du såg det. Det är en plan mark och samma höjd vid befintligt hus och tillbyggnad. Taket på tillbyggnaden hamnar 55 mm högre för att jag ritat fel i mina skisser. Eller, rättare sagt jag ritade först takstolar och då med takstolar som jag också gissade mig till samt ett tak på 100 mm. Det är uppskattningar och då blir tillbyggnaden 55 mm högre, totalt 8527 mm, vilket är 27 mm högre än vad som är tillåtet enligt stadsplanen och helt onödigt - fel av mig. Jag ska fixa det. Nu ska jag ändra bygglovshandlingar och där bygghöjd (max 6 m) och högsta höjd (max 8.5m) blir rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 589 inlägg
Det jag tänkte på var att förhoppningsvis så är takstolar med samma dimensioner som befintliga inom detaljplan och löser många problem samtidigt.
I området är det en stor blandning av hustyper och tak. Stor variation av tillbyggnader och olika taktyper. Många av husen är byggda mellan 20 och 50-talet och idag är dem för höga. Enligt ändringar i detaljplanen (1994) så har tillåtna byggnadshöjder minskats, vilket gör det knepigare att bygga en tillbyggnad i två våningsplan, speciellt om man har en hög källargrund (1.5 m) som vi har. Men nu kanske jag hittat en lösning med mansardtak och byggnadshöjd på 6 m som kan fungera. Jag hoppas iallafall det.
Nu har jag ändrat i skissen så att det gamla och nya taket möts på samma höjd (8480 mm).
Nu har jag ändrat i skissen så att det gamla och nya taket möts på samma höjd (8480 mm).