Byggahus.se

Uppföljning energianvändning, installation av luft-vatten VP

1. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 283 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Hej!

Jag tänkte delge lite siffror på vad en uppgradering av värmesystemet kan göra på elanvändningen. Under slutet av 2019 så installerade jag en luft-vatten VP i mitt hus. Därefter har jag jämfört den faktiska elanvändningen under 2020 mot en simulerad elanvändning om huset hade värmts upp med direktverkande el.

Resultat och lite info om huset nedan:

Faktisk elanvändning under 2020: 12 300 kWh.

Simulerad elanvändning under 2020 med enbart direktverkande el för uppvärmning och varmvatten: 33 700 kWh.

I simuleringen har jag använt klimatdata från SMHI för Växjö för år 2020. 2020 var ett milt år = bra COP på VP.

Elanvändning är inkl. allt: d.v.s. driftel till VP, varmvatten och hushållsel.

Vi är en familj på 2 barn och 2 vuxna.

Lite info om huset:
    • Byggår: 1979
    • Boarea: 160 kvm + 25 kvm garage (värmt till 10 grader med elrad)
    • Ventilation: Frånluftssystem utan återvinning
    • U-värden (W/m2K): Yttervägg 0,25; Tak 0,16; Golv 0,22; Fönster/dörrar 2
    • Inga åtgärder på klimatskal sedan bygge, dvs inget fönsterbyte, tilläggsisolering el. motsvarande.
    • VP-installation: CTC EcoAir 610M + i350

• Laddar…
  2. P
    Medlem · Stockholms län · 52 inlägg

Plars

Medlem
    Ett tips är att hos många värmepumpar kan man läsa av avgiven energi och förbrukad energi. Om man läser av detta värde en gång per år så får man ett hum om hur mycket huset skulle dra om man använde direktel. Ibland står även drifttid, då är det lätt att direkt avläsa avgiven energi/år. På så sätt kan man skilja på hushållsel och energi för uppvärmning.

I mitt fall har min LVVP under 2019 avgivit 6981 kWh och under 2020 5763 kWh. Så 2020 var markant varmare (-17,5 %). På förbrukningen var det lite större skillnad (pga bättre COP) med -22 % Stockholm, 162 kvm. byggår 2015.

3. oskar.valta

oskar.valta

Renoverare
    Tyvärr har inte denna värmepump den möjligheten att visa avgiven/förbrukad energi. Man kan få ut hur mycket elspets som körts och drifttid, men inget mer vettigt.

Har uppskattat att min VP haft 8000-8500 kWh avgivet under 2020 vilket utifrån dina siffror för 2020 låter rätt rimligt. Det har varit relativt lika klimat i hela södra Sverige och du har bättre klimatskal än mig.

4. B
    Medlem · Stockholms · 244 inlägg

Boende45

Medlem
    Är ni nöjda med CTC Ecoair i övrigt? Jag tänker ljudnivå, kondensvatten, produktion av varmvatten mm?

5. oskar.valta

oskar.valta

Renoverare
    Ljudmässigt är det en fröjd att köra den varvtalsreglerade 600-serien. Med lite halvdassigt vinterväder runt 0 grader (som här kring Växjö) så låter den väldigt lite när den snurrar. Låter inte påtagligt mycket när det blir kallare heller, men då hör man den.

Den öser ut en del kondensvatten, men inte värre än att en dränerad husgrund kan ta hand om det.

Produktion av varmvatten, inga problem. Finns gott om inställningar att justera i inomhusmodulen: temperaturer, laddlägen etc. etc. Det räcker gott till ett normalt hushåll.

Så än så länge är jag helnöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.