Byggahus.se

uppfart / grusväg / markduk / ogräs

1. J
    Medlem · 78 inlägg

Jilles

Medlem
    60 meter uppfart ska vi göra.
    Frågan är ska vi ha markduk/geoduk eller ej.
    Den ena enteprenören säger att man alltid ska använda markduk. Inget snack.
    Den andra säger: på min fina sandåker behövs absolut ingen markduk, det blir bara dyrare (markduk och mer arbete).
    Frågor:
    1. Behövs markduk på sandåker?
    2. Hjälper markduk att hålla bort ogräs och annan växtlighet som kommer underifrån?
    3. Blir det dyrare att lägga grus på markduk (mera arbetstimmer) än vad det är att lägga grus på sandjord?
    4. Finns det andra sätt att hålla grusvägen fri från ogras och annat grönt.
    Tack
    Jilles

2. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem
    1) Jag skulle definitivt lägga markduk. I det här fallet har markduken till uppgift att stenmaterial inte trycks in i sanden. Dessutom, kostnaden för markduk blir ändå marginell.

2) Det finns olika klasser av markduk. Vissa är tätare än andra, men ingen stoppar ogräset, däremot bromsar upp dess framfart.

3) Tar väl 15 minuter att rulla ut 60 meter (5 meter bred). Har själv rullat ut sisådär 800kvm och inte minns jag det som något speciellt ansträngande eller tidskrävande. Det ända man får tänka på är att grävmaskin på larvfötter inte kan åka direkt på duken. Den får stå vid sidan om, och ösa på.

4) Impregnera uppfarten med RoundUp ;)

3. JEGS
    Medlem · Västra Götaland · 184 inlägg

JEGS

Medlem
    Geotextilens kanske viktigaste egenskap är materialavskiljare. När terassen har högre lerinnehåll än de ovanliggande massorna (förstärkningslager och bärlager alltså makadam o andra fraktioner) har de ditlagda massorna en tendens att beblanda sig och vandra nedåt. DÅ ska man ha geotextil. O du ska bygga på en sandåker, då kvittar det nog.
    Visst det är bra mot rotogräs också... egentligen är det inga dyra grejer så varför inte. Det skadar ju inte ett dugg.

Spruta med "TopGun". Finns på Bauhaus, Coop m fl... Den aktiva substansen är pelargonsyra, helt ekologiskt och det bästa jag vet mot ogräs. Sen kan man ju flamma bort ogräset med gasol eller ånga. Båda metoderna kräver utrustning för ett par tusen papp men du blir av med på fem röda. Dock kommer det tillbaka så jag rekommendera TopGun eller möjligen RoundUp om du inte hittar TopGun.

Kör hårt!
    Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.