10 693 läst · 92 svar
11k läst
92 svar
Uppdrag Granskning, ikväll!
Jag vet inte om man kan dra paralleller till bilbranschen...Inger.P. skrev:[quote author=PAN link=1144162790/30#45 date=1144308319]Jo A-hus kan betraktas som grossister och agenten affären. Men jag tror knappast att tex Volvo skulle tillåta att deras produkter såldes av en mängd oseriösa handlare. Tänk om alla bilhandlare enbart sålde karosser och hade provision på varje tilläggstjänst och en mängd installationer. Och att han sedan rekommenderar att dessa tjänster utförs av ett fristående företag. När du sedan får bilen så är den bucklig och saknar styrförmåga. Om då Volvo säger att det är en sak mellan kunden och företaget som utförde tjänsten och att vi tar inget ansvar för säljledet, vilka som har agenturen, så begår ju Volvo harakiri. Husbranschen måste vara unik i det här fallet. Jag tror att massmedia måste börja syna den här verksamheten lite oftare och att man gör mer kontroller om hur kunden uppfattar sin agent/husföretag. Husföretagen har ett stort ansvar angående vilka man anlitar som säljare/agent och rekommenderar som entreprenörer.
Om en auktoriserad Volvoverkstad reparerar din bil helt tokigt - den blir fördärvad. Stämmer man då Volvo eller volvoverkstaden?
Skulle inte bilverkstaden ta sitt ansvar och det skulle ge Volvo badwill skulle följden kanhända bli att verkstaden inte längre fick vara auktoriserad VOLVOverkstad.
SÅ kan jag tycka att även dessa problem med husföretagen skulle ordnas upp. I detta fallet borde A-hus trycka på sin entreprenör att fixa de fel som är helt uppenbart fel. OM inte entreprenören fullgör sina åtaganden så borde A-hus då direkt bryta med den entreprenören.
Naturligtvis ska en kund kunna lita på att en hustillverkare anlitar "auktoriserade" entreprenörer. Blir det uppenbara missar så borde hustillverkaren naturligtvis vidta åtgärder.
Är det någon som vet - Jarppan och Mastermind kanske - om Eksjöhus i Eskilstunatrakten fortfarande anlitar samma byggfirma som ni drabbades av?
[/quote]
Det gör de inte, den firman har bränt sig för all framtid för Eksjöhus del. Däremot gör de jobb åt andra husföretag i trakten istället....
Jag tyckte själv att liknelses vid Volvo (som den framförtes på tv), vad ganska bra i förhållande till vinklingen med Garbo.Inger.P. skrev:Jag vet inte om man kan dra paralleller till bilbranschen...
Om en auktoriserad Volvoverkstad reparerar din bil helt tokigt - den blir fördärvad. Stämmer man då Volvo eller volvoverkstaden?
Skulle inte bilverkstaden ta sitt ansvar och det skulle ge Volvo badwill skulle följden kanhända bli att verkstaden inte längre fick vara auktoriserad VOLVOverkstad.
Om du köper en Volvo, så får du jo en garanti på bilen. Om det sedan blir problem under garantiperioden, så kör du till en auktoriserat Volvoverkstad och får problemet fixat. Det oavsett om det är ett fel på motorn (tillverkat av Volvo), eller AC anläggningen (säkert tillverkat till billigt pris i Asia).
Alltså tar Volvo ett totalansvar för bilen under de första åren. Det gör inte vissa (kanske alla?) hustillverkare!
/J (som hoppas att det aldrig skall bli aktuellt att prata med Garbo)
Jo det skulle te sig konstigt om man anlitade en "kreti och pleti" bilverkstad för ett jobb på en volvobil och sen frånsäga sig allt ansvar. Poängen var att Volvo skulle aldrig acceptera att man inom säljledet skulle ha provision och diverse anknytningar till andra entreprenörer som uppenbart missköter sig. Volvo hade ställt klart hårdare krav samt sett till att oseriösa agenter skulle försvinna ifrån marknaden.Inger.P. skrev:[quote author=PAN link=1144162790/30#45 date=1144308319]
Jag vet inte om man kan dra paralleller till bilbranschen...
Det är alltid svårt att jämföra branscher rakt av. Har för mig att lastbilsköp i USA går till på ett liknande sätt som vissa företag i husbranschen. Dvs köparen kan köpa karossen från en tillverkare och motorn från en annan, etc.
Bortsett från liknelsen så ligger det en hel del ansvar hos kunden att välja rätt entreprenadform. Jag tror att kunden i sin inköpsprocess jämför ett totalentreprenadsföretag med en företag som tillhandahåller delad entreprenad och finner att delad entreprenad ofta blir billigare eller att totalentreprenaden inte tillåter lika mycket valfrihet. När problem uppstår så vill självklart kunden att någon ska ta ett totalentreprenadsansvar i efterhand, vilket inte ligger i leverantörens intresse.
Hur löses liknande problem i framtiden? Ska vi förbjuda eller reglera vissa entreprenadformer ännu mer? Då kan vi räkna med ännu högre byggkostnader, minskad konkurrens och kanske i förlängningen ännu sämre kundvård.
mvh
David
Bortsett från liknelsen så ligger det en hel del ansvar hos kunden att välja rätt entreprenadform. Jag tror att kunden i sin inköpsprocess jämför ett totalentreprenadsföretag med en företag som tillhandahåller delad entreprenad och finner att delad entreprenad ofta blir billigare eller att totalentreprenaden inte tillåter lika mycket valfrihet. När problem uppstår så vill självklart kunden att någon ska ta ett totalentreprenadsansvar i efterhand, vilket inte ligger i leverantörens intresse.
Hur löses liknande problem i framtiden? Ska vi förbjuda eller reglera vissa entreprenadformer ännu mer? Då kan vi räkna med ännu högre byggkostnader, minskad konkurrens och kanske i förlängningen ännu sämre kundvård.
mvh
David
På tal om Gar-Bo, jag fick precis idag min "räkning" eller snarare specifikation på den via LB-hus idag, premien är ca 1.700:-, vilket ändå kändes överkomligt, jag hade trott att det skulle vara en bra bit mer än så. Kändes bra att få specifierat oxå hur mycket man har betalat till vad, utan att jag hade behövt påpeka detta. Tänk vad förvånad man blir ibland, när man faktiskt får positiva besked
(eftersom man lätt väntar sig det värsta vid det här laget menar jag)
1.700?! Bygger du en friggebod, eller? Bara slutbesiktningen som Garbo brukar kräva brukar kosta 4-5 papp. Grattis!tygrrress skrev:På tal om Gar-Bo, jag fick precis idag min "räkning" eller snarare specifikation på den via LB-hus idag, premien är ca 1.700:-, vilket ändå kändes överkomligt, jag hade trott att det skulle vara en bra bit mer än så. Kändes bra att få specifierat oxå hur mycket man har betalat till vad, utan att jag hade behövt påpeka detta. Tänk vad förvånad man blir ibland, när man faktiskt får positiva besked(eftersom man lätt väntar sig det värsta vid det här laget menar jag)
mvh
David
Ja, och är du inte husleverantör som är med och äger Garbo, utan vill köpa allt i lösvirke och köpa entreprenaden av ett byggföretag så landar premien på ca 25.000 kr...så det är nog ett gott aktieinnehav som husleverantörerna har i sitt Garbo, speciellt när Garbo inte verkar betala ut så mycket pengar heller, för är det gjort på ett fackmannamässigt sett så kan det ju inte vara byggfel, fast det är ett byggfel och då måste det ju ha gjorts på ett icke fackmannamässigt sett och då gäller ju inte försäkringen för den gäller ju bara om det har gjorts på ett fackmannamässigt sett....sug på den ni.. 
Japp samma här, både Garbo och villaförsäkring ingick i totalpriset.Inger.P. skrev:Vi fick vår Garbo försäkring "kostnadsfritt" när vi byggde år 2003. Kostnadsfritt och kostnadsfritt det var naturligtvis inbakat någonstans i totalpriset men ändå... En fin gest av hustillverkaren kan tyckas.
Dessutom fick vi faktiskt ett års gratis villaförsäkring, detta räknat från dagen för förstaleveransen.
Jag tror att alla som är seniora i detta eller andra husforum och har byggt mycket väl känner till att juridiskt så har trähusleverantörerna skapat en modell där de, med avtalen i ryggen kan dumpa av byggsatsen och släppa ett bygge vid första antydan till problem.
Naturligtvis tror jag att de gör så gott de kan och att de har goda intentioner, men det räcker inte när det går snett, har vi sett många exempel på.
Nu ligger ju problemet i att det är inte så de framställer sitt anbud, vi har köpt Trivselhus, och varit långt i processen med Eksjöhus, och det bägge säljer är ju faktiskt ett koncept, de fixar hantverkare, de sätter priser på hantverkarnas insats och du som kund presenteras entrepenörsavtal av husleverantören, ofta i deras lokaler. I vårt fall sa tom TH att, "om ni tar de entrepenörer som vi anvisar kan vi garantera helheten", detta finns det inte stöd för i något av de avtal som tecknas. Dum som man är kräver man ju inte att de ska skriva in allt de lovar.
Dvs kunden får uppfattningen att det är ett koncept, inte en hög bräder med lite lösa avtal med entrepenörer med kontoret på fickan.
Jag kan garantera att det upplevda värdet hade varit lägre och priset på byggsatsen hade inte kunnat sättas så högt.
I alla andra branscher, som har med konsument att göra, är det så att det man saluför är det man måste leverera, om man sedan har presenterat orimliga villkor i det finstilta förklaras dessa för det mest ogilitiga i en tvist. Naturligtvis ska trähusbranshen också lyda under lagen.
Jag personligen köper inte juridiska fånigheter från leverantörer mer, helt rätt att dra A-hus till skampålen, om det är så att de kör med fluffiga koncept och ett helt annat avtal, så har en lurad kund rätt att ta de skamgrepp som de anser nödvändiga.
Naturligtvis tror jag att de gör så gott de kan och att de har goda intentioner, men det räcker inte när det går snett, har vi sett många exempel på.
Nu ligger ju problemet i att det är inte så de framställer sitt anbud, vi har köpt Trivselhus, och varit långt i processen med Eksjöhus, och det bägge säljer är ju faktiskt ett koncept, de fixar hantverkare, de sätter priser på hantverkarnas insats och du som kund presenteras entrepenörsavtal av husleverantören, ofta i deras lokaler. I vårt fall sa tom TH att, "om ni tar de entrepenörer som vi anvisar kan vi garantera helheten", detta finns det inte stöd för i något av de avtal som tecknas. Dum som man är kräver man ju inte att de ska skriva in allt de lovar.
Dvs kunden får uppfattningen att det är ett koncept, inte en hög bräder med lite lösa avtal med entrepenörer med kontoret på fickan.
Jag kan garantera att det upplevda värdet hade varit lägre och priset på byggsatsen hade inte kunnat sättas så högt.
I alla andra branscher, som har med konsument att göra, är det så att det man saluför är det man måste leverera, om man sedan har presenterat orimliga villkor i det finstilta förklaras dessa för det mest ogilitiga i en tvist. Naturligtvis ska trähusbranshen också lyda under lagen.
Jag personligen köper inte juridiska fånigheter från leverantörer mer, helt rätt att dra A-hus till skampålen, om det är så att de kör med fluffiga koncept och ett helt annat avtal, så har en lurad kund rätt att ta de skamgrepp som de anser nödvändiga.
De använde sig av samma firma igen även efter konstaterad katastrof vad gäller vårt bygge. Eksjöhus hade dessutom lovat oss att pressa entreprenören genom att inte ge dem flera uppdrag innan de hade slutfört vårt hus.Inger.P. skrev:
A-hus skall stå till svars. Har de dumma säljare så är det deras fel.
Brist på interna rutiner eller möjlighet att administrera dokumenten som behövs så får de stå sitt kast eller försvinna från marknaden så andra seriösa företag kan ta över.
Oavsett vilken bild media ger så står det en barnfamilj med knappa reusrser mot ett företag som försöker slingra sig ur. Har precis byggt klart själv & kan konstatera att som förstagångsbyggare så är man chanslös om ett företag vill luras.
A-Hus ger en bild av att vara seriösa & ansvarstagande...tyvärr så är den bilden som bortblåst nu. Att skylla på sin säljare som plötsligt inte är deras säljare utan en agent låter lite skummt??!!! Då är det bättre att det står "Bluff & Båg AB" vi säljer endast A-hus med god kvalitét & 100% service, vi lovar att om det inte blir som vi lovar så behåller vi pengarna för oss själva. >
>
>
Brist på interna rutiner eller möjlighet att administrera dokumenten som behövs så får de stå sitt kast eller försvinna från marknaden så andra seriösa företag kan ta över.
Oavsett vilken bild media ger så står det en barnfamilj med knappa reusrser mot ett företag som försöker slingra sig ur. Har precis byggt klart själv & kan konstatera att som förstagångsbyggare så är man chanslös om ett företag vill luras.
A-Hus ger en bild av att vara seriösa & ansvarstagande...tyvärr så är den bilden som bortblåst nu. Att skylla på sin säljare som plötsligt inte är deras säljare utan en agent låter lite skummt??!!! Då är det bättre att det står "Bluff & Båg AB" vi säljer endast A-hus med god kvalitét & 100% service, vi lovar att om det inte blir som vi lovar så behåller vi pengarna för oss själva. >
A-hus huvudkontor har bilvit informerade om fel och brister sen första början.....
Till en början var de villiga att "hjälpa till", som i nuläget kan tolkas som de bara förhalat med avsikt att vi inte ska orka.
Om/när jag låter alla se vilka skrivelser dokument som A-hus har tagit del utav sedan våra problem startade så kan alla göra sig en egen uppfattning ....ifall de har försummat oss eller rent utsagt är indirekt ansvariga för vissa saker....
Vill i nuläget inte offentligöra dessa handlingar... pga pågende tvist
A-hus har det yttersta Moraliska ansvaret till oss Kunder, personligen så blir jag bara mer och mer upprörd ju längre tid det tar för A-hus att ta sitt Ansvar....och det kommer garanterat visa sig inom snar framtid om inget konkret händer i vårt fall.
Mvh
/R
Till en början var de villiga att "hjälpa till", som i nuläget kan tolkas som de bara förhalat med avsikt att vi inte ska orka.
Om/när jag låter alla se vilka skrivelser dokument som A-hus har tagit del utav sedan våra problem startade så kan alla göra sig en egen uppfattning ....ifall de har försummat oss eller rent utsagt är indirekt ansvariga för vissa saker....
Vill i nuläget inte offentligöra dessa handlingar... pga pågende tvist
A-hus har det yttersta Moraliska ansvaret till oss Kunder, personligen så blir jag bara mer och mer upprörd ju längre tid det tar för A-hus att ta sitt Ansvar....och det kommer garanterat visa sig inom snar framtid om inget konkret händer i vårt fall.
Mvh
/R
Jag törs nästan sticka ut hakan och säga att jag lämnar bättre garantier än Gar-bo 
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Inger...lite off topic men du har väl tecknat en extra lösöres hemförsäkring? I dag när jag kolla med IF angående "på köpet" försäkring hos Habo med Trivselhus så är det bara själva huset och de detaljer som ingår vid leverans som är försäkrat....din soffa, säng, matbord mm måste man alltså teckna en separat försäkring för.Inger.P. skrev:Vi fick vår Garbo försäkring "kostnadsfritt" när vi byggde år 2003. Kostnadsfritt och kostnadsfritt det var naturligtvis inbakat någonstans i totalpriset men ändå... En fin gest av hustillverkaren kan tyckas.
Dessutom fick vi faktiskt ett års gratis villaförsäkring, detta räknat från dagen för förstaleveransen.
När folk hör ordet VILLAFÖRSÄKRING tror man kanske att det gäller allt inkl lösöre men ack vad man bedrar sig....
Så nu skall denna tecknas för 1 500 kr till!