Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Uppdatera VVS i 50-tals kök.

1. P
    Medlem · Kalmar · 55 inlägg

pebe292

Medlem
    Hej,
    Jag håller på att renovera köket och behöver lite hjälp ang. VVS.
    Jag funderar på att handla på Biltema, Bauhaus eller liknande.
    Jag behöver kapa vattenrören och sedan koppla på pex eller ??? för att få vatten till ny diskmaskin och is/vatten i kyl/frys. Jag ska ha i blandaren i bänken och inte på väggen.

Det är väl bara att kapa rören och gänga? vv är 15mm och kv är 21mm.

Sedan behöver jag nytt avlopp från vasken, det gamla röret blir väl kvar med en muff eller något i antar jag?

Kan någon vänlig människa hjälpa mig med en inköpslista, stort tack.

Redigerat 7 apr 2017 12:10
  2. L
    Medlem · 386 inlägg

likblek

Medlem
    Har du långt till byggvaruhusen? Min taktik har varait att köpa lite för mycket och sedan lämna tillbaka allt innan öppetköptiden har gått ut. Om man inte ska lägga miljoner timmar på att lista ut exakt vilken böj eller koppling man behöver så är det bättre att köpa på lite olika, montera och sedan returnera.

Man har lagt för mycket tid på att åka och köpa den missade delen under åren....

Köp en blandare med diskmaskinsanslutning och koppla både diskmaskin och kyl/frys på diskmaskinsuttaget.

Är det gamla avloppet ok är det bara att trycka i en lämplig muff. Fotografera med mobilen och visa upp i butik så hjälper de dig (det är bättre att åka till den lite dyrare bygghandeln för att få hjälp med frågor och material till de knepigare bitarna)

3. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 865 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Du behöver lägga upp någon/några informativa bilder på din befintliga installation för att få mer korrekt hjälp!

4. slaskman
    Medlem · Skåne län · 1 061 inlägg

slaskman

Medlem
    Undvik biltemas vvs, bäst efarenhet har jag av hornbachs vvs. Pex med mässingskoppling är väldigt lätt att jobba med, men krökarna är dyra. Planera för så rak dragning som möjligt.

5. P

pebe292

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170407_114531.jpg

Där är inte mycket att se.

Jag har ca 8 mil till Linköping där de flesta butikerna finns. Jag har 13 mil till Rinkabyrör i Jönköping. Men jag tror det får bli en utflykt till Jönköping.

Redigerat 9 apr 2017 11:40
  6. P

pebe292

Medlem
    Visa bilaga 215734

Där är inte mycket att se.

Jag har ca 8 mil till Linköping där de flesta butikerna finns. Jag har 13 mil till Rinkabyrör i Jönköping. Men jag tror det får bli en utflykt till Jönköping.

7. P

pebe292

Medlem
  8. Krilleman

Husspekulant Plumber
    Är du säker på att VV är 15mm?

Det brukar vara 16mm när KV är i galvat utförande.

Kontrollera och bekräfta!

Mät även innerdiametern i avloppsmuffen.

9. P

pebe292

Medlem
    Helt rätt 15mm och avloppet är ca 75mm om det inte går att ta loss en bit till det ser trängre ut längre ner.

10. P

pebe292

Medlem
    Det här borde ju fungera från Jula:
    GUMMINIPPEL 70-75/40-50
    Art. nr: 450113
    79,90 79,90
    VATTENLÅS DISKBÄNK COMPLOC 2
    Art. nr: 434425
    249,- 249,-

Där är det bara vv och kv kvar till blandare, diskmaskin och frys, vilken lösnings som är smidig och billig där. Rör eller slangar?'

11. A
    Medlem · Stockholm · 8 035 inlägg

Andy78

Medlem
    Är det här en lägenhet eller ett hus.
    Om det är hus kanske du ska passa på att byta ut röret som går igenom golvet när du ändå kommer åt?

12. P

pebe292

Medlem
    Hus. Ja det vore kanske bra. Men då blir det för mycket jobb eftersom det är svårt att komma åt under i källaren.
    Är det problem med att gänga i befintliga rör? Eller det kanske inte behövs gängas?

13. A
    Medlem · Stockholm · 8 035 inlägg

Andy78

Medlem
    Hur ser det ut från källaren?

14. P

pebe292

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170409_155916.jpg

Som du ser går det upp vid ytterväggen sedan under trägolvet bort till innanväggen. Jag vill kapa rören nån dm upp, och ta bort rören som går in och ut från väggen. Använda diskbänksblandare istället.

15. Krilleman

Husspekulant Plumber
    Ska du bara kapa innan rören går in i väggen under den blivande ny diskbänken så kan du kapa och sätta en reparationskoppling från MMA som är godkänd för tappvatten.

http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev3.pdf

82:- för domension 15 (1/2" - ca 21mm utv rör)
    http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-15/

I gängan kör du vidare med korrekt klämringskoppling. Tänk på att köpa från en tillverkare som godkänner att du monterar deras kopplingar på mässing om du nu tänkt köpa en blandare med 10mm slätände. Tex Vatette eller Conex. Ej VSH som Rinkaby har i sitt standard-sortiment.

Varmvattnet är ju bara kapa och koppla på. Men glöm inte stödhylsa nedåt, antagligen glödgat i samband med bockningen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.