Hej! Jag och min sambo har gått och skaffat hus i September, nu när kylan kryper på så märker vi så klart att den gamla pannan kort och gott slukar ved.
Förutsättning:
- Hus byggt 1944 mer eller mindre oisolerat i väggar, gamla tvåglasfönster, men 35 cm spånbädd i tak och i golv, 180kvm yta på ovanvåning och 60kvm på undervåning.
- Skorsten på uppskattningsvis 20 meters höjd från pannan, 5 kanaler varav en kanal är större, tror både oljepannan och vedpannan går på den större. De övriga fyra lär vara fördelade på vedspis i köket, öppenspis i vardagsrum och en till ventilation ovanför vedspisen i köket där jag även tror avluftning av avlopp är kopplad på.
- Vedpanna samt oljepanna från 1940-tal och en VVB i koppar + elektrisk i serie efter denna. öppet system med liten exp-tank på vinden
- 10 element + 2 som tillfälligt är borta i badrummet som vi håller på att renovera, 1 konvektorfläkt i källaren (I källaren har jag testat att byta ut ett element till en vattenburen konvektorfläkt i ett utrymme som mer eller mindre är oisolerat, vi får se hur de blir i vinter. Detta fungerade tyvärr inte så bra då det gamla systemet är byggt på så sätt att det inte orkar trycka igenom vattnet genom konvektorn (1" till 3/8").
- Allmänt gott vatten och ingen rost och systemen är det bra cirkulation i.
- Självcirkulerande i samtliga delar av huset förutom i badrum, 2 sovrum, ser ut att man gjort något på 60-talet där man bytt ett rör till mindre dimension i samband med att man kopplat bort en elektrisk vvb från 40-talet. 60tals vvbn är i sin tur bytt till en NIBE 100L på 90-talet. Cirkulationspumpen har jag själv bytt från en 60-tals modell till något nyare krafs då den var helt... totti-slut.
Bilder på nuvarande (rätt roliga) panna samt oljepanna och vvb:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanke:
Nyare panna med underförbränning
Minst 1500l accumulatortank med vvb och en extra pumpshuntgrupp med pump till konvektorn
Eventuellt en luft-vattenpump nästa år eller året efter beroende på vad ekonomin tillåter.
Lär behöva dra skorstenen i vår kanske ska passa på och byta pannan då?
Hur tycker ni jag bör börja? Är det dumt att ta bort både oljepannan och vedpannan? Oljepannan har jag inte längre någon användning för då den stått oanvänd i 20 år och jag plockade bort tankarna när vi flyttade in för att disponera ett rum bättre.
Har sneglat på blocket och kommit fram till att det är där jag får göra min investering. Har väl på min höjd kanske en budget på 20-30.000kr att använda för panna och tankar. Och sedan tillkommer förstås rör och annat smått och gott.
Vad behöver jag, vad behöver jag tänka på? Ja, jag gör allt själv.
Eldar jag upp hela huset till ca 22 grader inomhus, vilket är mysigt, så håller det ungefär i 10 timmar innan det går ner till 18 grader vid -3 till 4 grader utomhus. Detta har ju trots allt fungerat i många många år och fungerar fortfarande, men det är slitet och det är därför jag frågar om tips.
För 20 till 30000 får du en hel del bra vedprylar på blocket. Tycker att du skall lugna dig med tankarna på luft/vattenpump så länge tills du verkligen vet husets förutsättningar, hur mycket ved du kommer att göra slut på med en modern panna osv.
Har själv vedeldat en hel del satt in tankar osv.
Mitt senaste drag var dock en lätt begagnad jordvärmepump som ju är relativt enkel att installera pumpen gav jag 20000 för plöjning av slangen lede jag bort 18000 för 500m inkl slang gick på knappt 50000 totalt med sprit rörkopplingar samt en ny elcentral. Å så här i efterhand var det den bästa husinvesteringen jag gjort tätt följt av centraldammsugare och solceller.
Har dock fortfarande möjlighet att elda med ved eller pellets i pannan som jag lät stå kvar men det kanske händer 1 gång om året om jag skulle råka ha tråkigt och lite tid över.
Om du inte redan har en motdragslucka installerad så är det en billig enkel och bra första investering för att minska draget genom pannan som säkert släpper ut ganska varma rökgaser.
Med en lägre rökgastempertur så kommer ved förbrukningen att sjunka en hel del tom i vissa fall.
Låt den gammal pannan stå, särskilt eftersom att ni tycker att den är
jaob skrev:
nuvarande (rätt roliga) panna
den kan mycket väl hålla till 2044, vilket en begagnad och "modern panna" inte lär göra. Den kan väll få en till panna bredvid sig som kompis, om ni vill vara i pannrummet lite mindre ofta.
Men det första jag skulle göra vore att sätta in en så stor acktank som möjligt ju större desto bättre.
magnetens skrev:
tills du verkligen vet husets förutsättningar, hur mycket ved du kommer att göra slut på med en modern panna osv.
En väsentlig del av den värme som "går förlorad i hög rökgas temperatur" stannar i skorsten och kommer ändå huset till nytta om man eldar i "en omodern panna".
Om man eldar i en "modern panna" utan ack tankar, eller med på tok för små ack tankar, så är det inte säkert att du kommer att spara någon ved alls? Har jag fått för mig.
Acctankar är bra, om inte annat för komforten. Däremot vet jag inte om det är ekonomiskt försvarbart att byta ut en fungerande panna även om verkningsgraden är dålig. Om du eldar 30 kubik/år nu med t.ex. en verkningsgrad på 60% och köper en ny panna med verkningsgrad 90% så sparar du 10 kubik ved per år. En seriös vedeldare köper ju hem långved för omkring 150 kr/kubik och hyr en vedprocessor och kör en vedhelg per år. Det innebär att din nya pannanläggning sparar in 1500 kr/år och några timmars arbete. Är det värt investeringen och arbetsinsatsen?
Spån är inte heller någon höjdarisolering. Finns det plats att lägga på en dm ekofiber på vinden? Se över fönsterlister, dörrlister mm.
Okej, va kul med vettiga reflektioner från alla här. Det är ju inte omöjligt att man kanske låter vedpannan stå kvar och kanske plocka bort oljepannan och byta den med tiden för att sedan gå över?
Ackumulatortankar får det bli helt enkelt, då ska jag ta och hålla utkik efter ett gäng som kan dyka up, det kanske blir billigare än vad jag trott till en början?
Pannan är det väl inget fel på egentligen, det är väl rostern som är i det närmaste borta men tänkte kapa till ett järn som jag hittat på gården och sätta in istället. Det mekaniska luftspjället öppnar när det är kallt, stänger när det är varmt och öppnar när det börjar kallna i pannan igen. Vet inte om det är så effektivt?
Motdragslucka har jag ingen tyvärr, frågan är om det skulle räcka med att öppna spjället fullt på den panna som inte används bara?
Isoleringen på vinden kanske är smart, har dock ingen lust att bryta upp allt plank på vinden, men det kanske går att lägga ovanpå planket?
Det blir spännande att ge sig på rören och svetsa om, hur bör man göra överföringen från de otroligt "feta" rören till något mindre kanske 22mm rör, eller vad nu som kan vara en modern standard?
Sen finns det ju en del saker man kan göra för öka verkningsgraden på en överförbränningspanna:
1. Tänd i toppen, när du fått upp värme stryp primärluften men inte helt, full öppning på sekundärluften
2. Installera motdragslucka
3. Bygg turbulatorer som du sätter i rökgasgångarna
4. Sota inte ur pannan i brännutrymmet om den är vattenmantlad(detta ökar oftast verkningsgraden då mer rökgaser antänds pga högre temperatur)
5. Sota ur rökgångarna ofta
Tror du kan få mycket bättre verkningsgrad än idag med dessa tips.
Såg förresten att det låg något på oljepannan, är det rörisolering? Inte helt otänkbart att det kan finnas en del asbest i din isolering. Kan vara bra att tänka på.
Såg förresten att det låg något på oljepannan, är det rörisolering? Inte helt otänkbart att det kan finnas en del asbest i din isolering. Kan vara bra att tänka på.
+1
Högst troligt asbest i isolering på de flesta rör. Främst i böjar och kopplingar och avslut. Ser inte ut som rörisoleringen är i något vidare skick heller. Sannolikt har du redan asbestdamm i det utrymmet pga det dåliga skicket på isoleringen. Högst sannolikt har du även asbest i både vedpannan och oljepannan, som isolering inuti höljen och som tätning (t ex asbestrep) på luckor, och på andra ställen där skydd mot hög temperatur var önskat. Så detta är något du borde se över oavsett om du vill stuva om i rummet eller inte. Skälet till det är att asbest i dessa användningsområdena är väldigt frigörbart, dvs sprids ut i luften av minsta störning. Till skillnad från t ex asbestcement.
För att lugna dig lite har du VÄLDIGT bra frånluft när du eldar = ev. asbestfibrer försvinner ut via skorstenen. Troligen inte så farligt som det är nu men eftersom du funderar på att byta panna skadar det inte att ha asbestproblematiken i åtanke.