Byggahus.se

Uponor vattenburen golvvärme, effektbehov

2k läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag ska renovera ett litet badrum och lägga Uponors vattenburna golvvärme som ersättning till befintlig radiator (Uponor Push 12).
    I deras dokument nämns ofta ett effektbehov på 50 W/kvm. T ex.
    "En slinga kan täcka en golvyta på ca 22 m² vid ett effektbehov på 50
    W/m².
    "

Är effektbehov något man bör ha med i beräkningarna när man lägger vattenburen golvvärme? Jag kan tycka att 50 W/kvm låter lite om man ska ha det som ersättningsvärme och inte bara komfortvärme, speciellt om man jämför effekten med elektrisk golvvärme.
    Eftersom shunten kommer att kopplas till befintligt radiatorsystem så kommer framledningstemperaturen vara betydligt högre än vad som behövs för golvvärmen, dvs. få ut mer än 50W/kvm, eller?

Kan jag lägga 20mm rör med c/c-30 och få tillräckligt varmt på ett badrumsgolv med klinker, (isolerad platta och enbart innerväggar angränsande mot uppvärmda ytor)?

Tacksam för svar

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kommer att fungera. Det du INTE kan göra är att höja temperaturen i skingan, då skadas golvet.

Men ett badrum behöver inte speciellt mycket värme. Oftast har man ju utsug i ventilationen i badrummet som suger in varm luft från resten av huset.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nej, inte skadas klinkersen av högre temp. Trägolv däremot brukar rekommenderas en max yttemp på 27 grader. Man lär nog bränna fötterna innan klinkersen tar skada skulle jag tro :)

En del vill ha värme på klinkersgolvet även på sommaren och beroende på vilken uppvärmning man har så kan en elpush vara att föredra istället.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabba svar, känns alltid tryggt att få lite medhåll innan man sätter igång :)
    Min fundering var mer kring själva effektbehovet. Innebär det att maxeffekten är ca 50W/kvm? Det är ju termostaten som styr inblandningen av varmvatten in i slingan och den känner inte till framledningstemperaturen (bara rumstemperaturen).

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka