Byggahus.se
Hej

Rumstermostaterna till kök och hall lurar varandra (de sitter på varsin sida om en vägg nära ett valv). Antingen så kan man ha köket att starta eller alltid hallen eftersom de värmer varandra (det störigaste är att det ena golvet blir kallt i bland). Det går inte att träffa sweetspot så att båda körs.

Det har lett till att jag vill koppla båda styrdonen till kökets termostat. Går detta eller är det risk att jag skadar något?

Styrdonen ifråga är Uponor WGF 24V till 1" fördelare:

http://www.vvs-boden.se/uponor-wgf-styrdon-24v-bla-ip54-m28-p-2402.html

Inga problem, tror du kan köra upp till 4 slingor på samma termostat

Köpte nya styrdon och kopplade in dem dubbelt på samma termostat. Det gamla styrdonet fungerar men det nya fungerar inte och mäter man det så är det oändlig resistans (värmeelementet är av?). Mätte aldrig när jag fick grejerna om det var helt eller ej... Därav min farhåga om det det kanske inte gick att göra som beskrivet ovan.

De finns två typer av ställdon, Normaly open, och Normaly closed.
kontrollera så du har samma typ av ställdon.
den ena är strömlöst öppen och denna andra är strömlöst stängd

De styrdon jag har är NC. Se bilder på Trafo, kopplingsplint och hur varje rumstermostat ser ut. Läste från 120 och framåt men tycker inte det framgår hur man ska koppla detta...

CAM00102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00103.jpg
Skapa konto
CAM00104.jpg
Skapa konto

Du lägger bara in brun och blå från ställdonet till köket på samma plint som hallens brun och blå.

Jo jag gjorde det men det funkar inte på den ena... Styrdonen måste vara kass. Resistansen är ju trots allt oändlig på de som inte funkar (det är väl ett värmelement som smälter ett vax som utvidgar sig vid fasövergången som är själva "ventilrörelsen"). Den som funkar mäter ~200ohm.

Stämmer bra.

Mätte upp ventildonen med en multimeter. En av dem låg på 250ohm och den andra på 160ohm. Letade upp två ventildon som låg på samma resistans (135ohm) och kopplade in. Nu verkar de öppna samtidigt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.