Hej,

Sitter och planerar och funderar över det större badrummet i nya huset, har försökt fått svar från byggaren men inte fått svar så jag tänkte kolla med er som kan här.

Vi har kollat på Unidrain-avlopp till badrummet (http://www.unidrain.se/), alltså de som går som en list (800mm) efter väggen istället för ett ute på golvet (minst 20 cm från vägg). Detta för att kunna lägga större klinker utan att behöva mindre klinker innanför duschväggen.
Kom sedan att tänka på att i andra hörnet av badrummet så skall det stå ett badkar av denna modell typ: http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign= . Då slog det mig att till ett badkar så lär ju inte Unidrains avlopp fungera och således faller hela min ide med ett enhetligt golv med stora plattor? Då det behövs fall under badkaret och ett vanligt avlopp och då syns de mindre plattorna eftersom badkaret inte är så täckt, eller?

Förresten, om ni fått Unidrain-avlopp insatt i ert badrum, vad ligger kostnaden på ungefär? Ser att ett "paket" kostar ca 3500 för ett 80 cm. Men tillkommer ytterligare kostnader oftast från entreprenör på grund av tätskikt eller annat arbete?

Jättetacksam för svar på mina funderingar så jag kan planera vidare :)

Mvh Christoffer

Redigerat:
T
Hur stora plattor hade du tänkt dig?

Du får nog räkna med 7000-8000 kr med installation för en Unidrain.

Ta in offerter från olika firmor och säg att du vill ha stora plattor på golvet och att det är två brunnar, en duktig plattsättare kan lägga 60x60 plattor med kuvertskärning runt badkarsbrunnen osv.......

Har kollat på 60*30 och 50*50 men inte bestämt något. Kan även tänka mig lite mindre men vill inte gå ner på 20*20 eller liknande helst.

Det är alltså mer jobb att sätta in denna än vanligt avlopp? Det ingår i entreprenaden att de sätter standardavlopp enligt Eksjöhusstandard och våtrumsentreprenaden ligger tyvärr i påskrivet kontrakt. Men kan ju kolla annars om de hanterar kuvertskärning runt brunnen.

Vet du hur det är med badkar och unidrain? Jag har tyvärr dålig koll på hur man sätter in badkar förutom hur det ser ut under mitt befintliga som jag har i bostadsrätten och där går det ner ett vitt rör i golvbrunnen bara.. :)

T
Nej, till badkaret sätter man in en vanlig brunn!

Ja, mer jobb och dessutom en avsevärt mycket dyrare produkt än en vanlig brunn.

Okej, känns kanske som att iden med at bara ha stora plattor faller lite då om man har sånt badkar som jag länkade till? Kanske får efterfråga kuvertskärning som du nämnde!

T
Ja, man gör ju kuvertskärningen precis under badkaret så det är inte mycket av den som kommer att synas, dessutom kör man ju så lite fall som möjligt vid badkarsbrunnen eftersom man ändå leder ner vattnet i ett rör!

Brukar inte lokalfallet vara större 1cm/m när det är badkar, för att brunnen inte hinner svälja då du tömmer badkaret?

tommib
Det fungerar utmärkt med Unidrain och badkar, vi har så. Det är förvisso en tillfällig installtion så badkaret täcker hela brunnen i nuläget och ska bort när nästa badrum renoveras. Lösningen är helt enkelt att täckdelen (Highline custom eller vad den heter) är bortplockad och avloppet från badkaret är draget rakt ner i rännan.

Så länge man dimensionerar röret från badkaret rimligt kommer inte brunnen svämma över, den kommer svälja det som kommer från röret.

Jag har två unidrain i mitt badrum. Vid jaccuzin har jag bara ett uppstick för avloppsanslutningen men sedan fall mot en av brunnarna. I mitt fall blev det smidigt då jag har ett tvättrum i badrummet som då fick en sådan ränna och som passade bra att leda fallet från jaccuzin till. Går kanske göra något liknande för dig. Körde rakt av med 30x30 plattor.

T
tommib skrev:
Det fungerar utmärkt med Unidrain och badkar, vi har så. Det är förvisso en tillfällig installtion så badkaret täcker hela brunnen i nuläget och ska bort när nästa badrum renoveras. Lösningen är helt enkelt att täckdelen (Highline custom eller vad den heter) är bortplockad och avloppet från badkaret är draget rakt ner i rännan.

Så länge man dimensionerar röret från badkaret rimligt kommer inte brunnen svämma över, den kommer svälja det som kommer från röret.
Fast i TS fall är det ju väldigt dumt att slänga ut 7000-8000 för någonting som inte kommer att synas under ett badkar, bara en tanke;)

tommib
Det beror väl på vad den möjliggör i övrigt. Om man genom att slänga ut de pengarna kan ha ett snyggt golv som ser sammanhållet ut även om man tar bort badkaret kan det vara värt det.

I vårt fall var det det. YMMV.

Tänk på att på bilderna till unidrain så set det ut som om ramen ligger mot väggen det gör det inte, om man inte limmar upp en 20 mm LUX-skiva utanpå tätskiktet, gör man inte det så Blir det en 15-20mm remsa mellan ramen och väggen.

Jag lämnade plattor på vattenskärning för att få det snyggt, finns en bild någonstans i forumet

Skaffa en bottenventil med vattenlås till badkaret och sen har du bara ett avloppsrör upp ur golvet som du ansluter slang från badkaret till. Så har jag gjort med vårt badkar och det har fungerat bra. Jag var lite orolig över att man skulle hamna rensa bottenventilen var och varannan dag men det har fungerat lika bra (bättre?) än en vanlig golvbrunn...

T
nino skrev:
Tänk på att på bilderna till unidrain så set det ut som om ramen ligger mot väggen det gör det inte, om man inte limmar upp en 20 mm LUX-skiva utanpå tätskiktet, gör man inte det så Blir det en 15-20mm remsa mellan ramen och väggen.

Jag lämnade plattor på vattenskärning för att få det snyggt, finns en bild någonstans i forumet
http://www.unidrain.se/

Min byggare berättade idag (såklart långt efter att klinker är lagt och golvbrunnen är på plats...) att det är svårt att få det bra om man har två duschdörrar (kanske speciellt om de är raka, vilka mina är) kombinerat med en duschränna. Pga fallet på golvet blir det en ganska rejäl "glipa" mellan nederkanten av dörren och golvet längst in vid väggen (eftersom golvet lutar in mot väggen).
Han skall nu kolla upp om det hår att slipa ned duschdörren så att dess nederkant lutar lite upp sett från väggen och ut i rummet (lite svårt att förklara).
Tydligen blir det bättre om den ena duschväggen är fast och man endast har en sida som är en rörlig dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.