45 800 läst ·
25 svar
46k läst
25 svar
Ungefärligt pris på limträbalkar?
Sida 1 av 2
Sitter och jobbar med vår kalkyl/budget och har "mängdat" alla komponenter till yttertaket, men det finns en stor vit fläck i kalkylen - limträbalkar. Vad kan en 42 mm bred och 540 mm hög limträbalk kosta per meter? 50, 100, 200, 500, 1000(!) kr?
Just 42 x 540 verkar inte finnas med i prislistorna nedan, men den borde väl kunna kosta kring 300 kr/m.
Namnlöst dokument
http://www.sandbergstrabygg.se/sortimentlistor/travaror_limtra.htm
Namnlöst dokument
http://www.sandbergstrabygg.se/sortimentlistor/travaror_limtra.htm
Förlåt, har helt missat alla inlägg i denna tråd. För det första var det inte för att det var kul, utan för att visa hur duktig jag kan vara, när jag sätter den sidan till. Naturligtvis hade kostnaden också betydelse, och inte minst problem med transporten.
Men att dom skulle bli bättre, om dom tillverkades av någon annan, vet jag inte.
Tvivlar, då en färdigköpt visade sig hänga ned ca 25mm, mot mina 2mm!! Mina är limmade och spikade med 5-or i varje lag, vilket gör dom helt stumma. Om det skulle hända något, smäller dom nog av som en tänsticka. På insidan garaget har jag fäst järnvinklar i träbalkarna till en större hylla, där jag förvarar byggmaterial ca 1 ton, forfarande inget nedhäng. Jo det gröna är gammal Cuprinol, som jag passade på att göra av med här, även syll o ändträ fick sig en omgång, för att hålla värsta ohyran på avstånd.

Men att dom skulle bli bättre, om dom tillverkades av någon annan, vet jag inte.
Tvivlar, då en färdigköpt visade sig hänga ned ca 25mm, mot mina 2mm!! Mina är limmade och spikade med 5-or i varje lag, vilket gör dom helt stumma. Om det skulle hända något, smäller dom nog av som en tänsticka. På insidan garaget har jag fäst järnvinklar i träbalkarna till en större hylla, där jag förvarar byggmaterial ca 1 ton, forfarande inget nedhäng. Jo det gröna är gammal Cuprinol, som jag passade på att göra av med här, även syll o ändträ fick sig en omgång, för att hålla värsta ohyran på avstånd.

Dina kanske var rakare, men jag kan lova att du inte är i närheten av riktigt konstruktionslimträ vad gäller styrkan och hållfastheten. Du har säkert byggt tillräckligt starkt för dina ändamål, men jag menar bara att man inte ska tro att man kan ersätta en fabrikstillverkad limträbalk med en hemgjord om man har dimensionerat den efter den lastbärande förmågan hos den förstnämnda.saturnus skrev:
Jo men bästa jon_h, jag visar ju svart på vitt med att bifoga bilder. Mina hemmagjorda balkar har samma dimension som färdigköpta har. Dimensionen är 95x275mm ( 6st K24 reglar)med 3 upplägg på 7 respektiv 3 meter, är det samma mått som dom från någon fabrik någonstans. Jag känner ingen som helst oro över Cascos vattenfasta lim. Har försökt att skilja virket åt som limmats, men det går inte, virket ger med sig istället.
Men jag förstår inte hur du resonerar, vad är det du visar svart på vitt? Att du inte klarar att skilja träet åt och att du har samma dimension på din balk som på balkar som finns att köpa bevisar väl ingenting? Om man skulle belasta din balk tills den knäcks och göra samma sak med en limträbalk i klass L40 till exempel, så tror jag att din balk skulle vara svagare.
I och för sig har jag inte själv gjort några empiriska tester och jämfört hemmagjorda balkar med fabrikstillverkade, men jag har hört tillräckligt många konstruktörer prata om limträ för att vara övertygad om att så är fallet. Men jag kan förstås ha fel.
I och för sig har jag inte själv gjort några empiriska tester och jämfört hemmagjorda balkar med fabrikstillverkade, men jag har hört tillräckligt många konstruktörer prata om limträ för att vara övertygad om att så är fallet. Men jag kan förstås ha fel.
Jag förstår inte riktigt de här meningarna, så jag kanske missförstår hur du menar. Är den sista meningen en fråga?saturnus skrev:
Jag håller med Dig, för det vet jag inte, hur hållbara mina är i en jämförelse med köpta balkar. Jag kan tänka mig att svikten i en köpt balk, gör den segare, medan min smäller av vid överbelastning. Frågan blir då, vid vilken belastning inträffar detta?. Har sett färdigköpta balkar som sviktar så mycket av sin egentyngd, att takgipsen släppte, och det är inget jag kan acceptera. m h t Ditt inlägg, uppfattade jag det som du menade att jag överdimensionerat balkarna, och det brukar jag göra med det mesta jag tar mig för, men inte här, då det gällde att få garagetaket att se lätt ut, med sina utskjutande takbalkar, efter egen ritning. Nu finns garaget i Skåne, så jag "förutsätter" att snölasten är försumbar numera.

Vad menas med det påståendet?jon_h skrev:
Finns det något belägg för att kvalitén på limfogarna blir enormt mycket lägre om man hemmalimmar? Jag har sett produktionen i drift på sveriges tre största tillverkare av limträ och jag är inte övertygad om att så skulle vara fallet. Produktiviteten är däremot säkert en hundradel om man själv står och hyvlar, tvingar och limmar.
Det syftar på detta:V skrev:
saturnus skrev:
Jag vet inte om det finns några belägg. Jag har, som jag skrev, fått den informationen i andra hand, och har kanske inte varit tillräckligt källkritisk. När jag tänker efter inser jag att så nog kan vara fallet, och att om limfogarna är starkare än virket så spelar det ingen roll om det är hemmalimmat eller fabrikslimmat. Tror jag måste forska lite i det här.V skrev:
Saturnus, jag tar tillbaka det jag skrev, jag har inte tillräckligt på fötterna.