Hej,

Ska isolera om grunden i mitt lilla hus. Håller just nu på att gräva ut grunden för att sedan lägga duk och isolera med 3x 100 mm cellplast och på detta ska det gjutas en 100 mm tjock betongplatta.

Jag misstänker att det bästa är att få dit en betongbil.

Därför ville jag kolla med er kunniga om vad detta ungefärligen kan gå på? Vad är rimligt?

Har ni förresten tips på någon firma som gör detta billigt i malmöområdet mottages detta tacksamt.

Tack för hjälpen!

Hej,

Tror man kan räkna på mellan 2500-3000 per kubik utkört.
Sen beror det på om du behöver pumpbil osv..

Ring Swerock,färdig betong, betong industri m,m och fråga aktuellt pris

Jag menar totalkostnad för hela gjutningen, alltså inkl. bil och folk som hjälper till att lägga ut det.

Behövs det alltid slipas efteråt?

Är nog lite otydlig här.

Jag håller alltså på att gräva ur. Kommer att isolera, lägga golvvärmeslang och armera själv.
Skulle alltså vilja ha ungefärligt pris på gjutningen exkl. detta.

• Gilla
Nette7474
  • Laddar…
Kommer en pumpbil är det bara att hålla i slangen och portionerna ut det.
Sätt upp en laser som är inställd på den golvhöjden du vill ha sen pumpar du ut det.
Låter det brinna X antal timmar (du ska kunna gå på det med hjälp av en skiva lör dylikt)
Sen har du en glättar du betongen för få en slät och fin yta..

• Gilla
Gud_
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Hur mycket kan det gå loss då. tror du?

Oj, inte en aning faktiskt, tror det kan vara rätt varierande. Sen beror det på hur långt ifrån betongstationen du bor..
Och om lastbilen kommer nära huset, annars kan du få ta en stor pumpbil och då drar det iväg...
Mitt råd är att ringa till fabrikerna och fråga..

När jag gjorde min garageplatta förra sommaren så köpte jag från Skanska betong. Och fick betala strax över 1500:-/M3 för 6,2 M3 betong klass C32/40 utkört och klart inklusive moms. Och själva gjutningen lejde jag bort till en pensionerad betongare som gjorde det för 2000:-

Min situation är rätt optimal ur transportsynpunkt dock. Ca 1 mil från Skanska och bilen kunde köra på asfalterad väg ända fram till garageplattan.

Att leja bort gjutningen är något jag verkligen rekommenderar, vissa saker är inte värt att göra själv om man verkligen inte vet vad man gör. Och jag är ändå rätt våghalsig med vad jag tror mig klara av själv :)

Fruppe skrev:
Kommer en pumpbil är det bara att hålla i slangen och portionerna ut det.
Sätt upp en laser som är inställd på den golvhöjden du vill ha sen pumpar du ut det.
Låter det brinna X antal timmar (du ska kunna gå på det med hjälp av en skiva lör dylikt)
Sen har du en glättar du betongen för få en slät och fin yta..
Det är verkligen inte "bara" att göra så om det ska bli bra.
Det är en konst att lägga ut det jämt utan dalar och åsar och ska det dessutom vara fall runt brunnar så krävs talang för det oxå.
Det kan vara enormt stor skillnad på vad två betonggjutare anser vara ett bra resultat. Mitt tips är att ta in referenser från folk du litar på.

Betongen borde kosta runt 1500-2500kr/m3
Pumpbilen kostar i etablering och per timme, räkna med 3-6000kr
Gjutning/glättning borde gå att köpa för runt 120kr/m2
Priserna är ink moms.

• Gilla
Kvisthus
  • Laddar…
Mikael_L
LG-THN skrev:
När jag gjorde min garageplatta förra sommaren så köpte jag från Skanska betong. Och fick betala strax över 1500:-/M3 för 6,2 M3 betong klass C32/40 utkört och klart inklusive moms. Och själva gjutningen lejde jag bort till en pensionerad betongare som gjorde det för 2000:-

Min situation är rätt optimal ur transportsynpunkt dock. Ca 1 mil från Skanska och bilen kunde köra på asfalterad väg ända fram till garageplattan.

Att leja bort gjutningen är något jag verkligen rekommenderar, vissa saker är inte värt att göra själv om man verkligen inte vet vad man gör. Och jag är ändå rätt våghalsig med vad jag tror mig klara av själv :)
Tja, får man tag i en gjutare som gör det (och helt OK i kvalitet då) för endast 2000:- så är det helt klart värt att leja bort det. ;)
Lyckost dig. :)

Det kan öht vara svårt att få tag i några som endast vill gjuta, ofta tjänar dom så mycket mer på att jobbet med hela grunden och ta betydligt mer betalt.
Vi hade så tur att hitta ett par killar som gör endast gjutningar, för ett fast pris av 85:-/kvm + moms (tre år gamla priser), så lite drygt 10' för vår nästan 100kvm platta. Och då höll dom med all utrustning själva, vibrator, sloda, glättare.
Det blev ett jättebra jobb, och jag var och är mycket nöjd med det hela.

Garageplattan gjöt vi själva, tre st totala noviser. Det gick väl också ganska hyfsat bra. Men hade jag vetat om denna firma då skulle dom gärna fått göra det. :)

Jag får väl också skriva +1 på Gabbes inlägg:
Gabbe1 skrev:
Det är verkligen inte "bara" att göra så om det ska bli bra.
Det är en konst ...
osv.
+1

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.