Byggahus.se

Ungefärligt pris för att byta vår öppna spis mot en modern Contura?

1. P
    Medlem Nivå 8
    Här är en bild som jag tog från taket rakt ner i skorstenen i alla fall. Det är spjället som skymtas längst ned.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skorsten.jpg

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ibland känner jag mig motarbetad på det här forumet, ja nästan mobbad :p

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 8
    Nu ett år senare börjar suget att åtgärda detta åbäke återkomma. Hade en kaminexpert här för offert förra vintern men han återkom aldrig. Han yrade dock om summor kring 100 tusen.

Helst skulle vi vilja få bort allt och sätta dit något mindre men billigast blir nog att knacka bort vissa delar och sätta i en snygg insats. Eller!?

Hur mycket kan jag knacka bort och vad bör jag behålla? Har svårt att förstå konstruktionen. :sleep:

4. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Några tips för att förstå konstruktionen och komma vidare som jag spontant kan komma på:

Hur stor är skorstenen på utsidan? Räkna inte med att kunna ta bort något som ligger exakt lodrätt under och inom denna yta.

I bilden på rökkanalen ser det ut som om den är murad av vanligt tegel, troligen och förhoppningsvis är mexiteglet bara inklädnad?

Hur ser det ut på vinden? Där borde murstocken inte vara inklädd i mexitegel (eller)? Här kan man väl få ett hum? Ligger vindsbjälklaget och vilar mot eller i närheten av murstocken och är den i så fall en del i husets bärande konstruktion?

Bilder på detta (utsidan och vinden) skulle underlätta fortsatta funderingar tror jag.

Om mexiteglet går att knacka ned (dvs att murstocken är typ 25 cm smalare på vinden och kanske putsad) så skulle jag göra det och sedan putsa hela pjäsen slät och sätta i en insats. Här skulle man nog komma undan med 10-15k för en schysst insats och sedan kostnader till kommun och sotare om man sedan gör allt jobb själv. Putsning är relativt billigt och kul men tungt arbete. Att ta in någon för att göra det kan löna sig då det oftast blir slätare och snyggare, räkna med 500-1000 kr per kvadratmeter för ett så här litet putsjobb.

Man kan sätta in en slang i rökkanalen för inkoppling direkt ovan insatsen. Det kan man göra själv och blir väl mer eller mindre idiotsäkert vid provtryckning?

• Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 8
    Tusen tack för bra svar!
    Jag återkommer med bilder senare, är på språng nu.
    Huset har ingen vind utan är ett enplans. Japp, jag tror att mexiteglet bara är dekoration och att murstocken är gjort i något annat.

Det lutar helt åt att göra som du säger! Tyvärr ser jag att det är någon form att plåt innanför mexiteglet nä rman tittar "upp från där man eldar". Kan/skall detta rivas ut?

6. Bästa svaret

Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Försöker mig på en kvalificerad gissning. Plåten har troligen med gallret ovan spiselkransen att göra. Detta ser ut som ett konvektionsgaller som är tänkt att med termiska krafter öka luftomsättning och värmeåtergivning till rummet. Typ att man eldar mot plåten som värms upp och på så vis skapar en varmluftström genom gallret. Finns även som fristående tillbehör till öppna spisar och kallas då eldkråka. Även en del insatser har konvektionsfunktion på olika vis.

Huruvida denna plåt måste eller ska rivas ut är väl en senare fråga. Jag skulle tro att det här ett relativt omfattande projekt som kommer att involvera en del mur och putsarbete där spisen byggs om rätt rejält. Tänk på att om mexiteglet och kanske även utskjutande spiselkrans tas bort så kommer det synas i golvet? Detta borde gå att lösa med utökat eldstadsplan? Ska tegelväggarna också rivas ned eller putsas över?

Å andra sidan måste man våga för att vinna, tänk efter före bara, så brukar det bli riktigt bra.

• Laddar…
  7. P
    Medlem Nivå 8
    Tack!
    Precis, jag tror att det är någon form av konvektionsanordning. Termator-insats sa någon.
    Jag förstår att det är ett omfatttande projekt - men det skall göras. All mexitegel ska bort, även på sidorna - det är ritkigt fult! Det estetiska (golvet mm.) får vi lösa efter bästa förmåga.

Det jag känner mig mest osäker på är som sagt hur mycket av själva konstruktionen som tål/bör knackas bort. Kanske börjar jag utifrån med allt mexitegel - och hoppas att inte själva skortenen rasar ner.

8. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Jag gissar att mexin ligger utanpå. Men man vet aldrig. Börja som sagt med att mäta skorstenen och jämför med spisens storlek. Är rökkanalen helt lodrät kan du kanske låna/hyra/skaffa en laser som lyser rakt upp? I så fall kan du med hjälp av en tumstock få ett rätt bra hum om förhållandena där emellan.

Själv har jag funderat lite och tror att jag själv hade knackat ned spiselkrans och framskjutande eldstad, murat igen nichen och sedan putsat utanpå mexiteglet. Man spar en hel del jobb på det. Du får väl väga det emot hur viktigt det är att den tar mindre plats? Med en större insats kan det fortfarande se proportionerligt och snyggt ut tror jag. Hur stort är åbäket?

• Laddar…
  9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Bump bump! Hur har det gått? Nyfiken som få...

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 8
    Pga diverse annat i livet såsom bebis mm så började projektet igår! Skall göra som du beskrivit att knacka bort spiselkrans och sedan putsa in allt i grått bruk.

Vilket bruk rekommenderas? Armera med hönsnät?

Har också fått svårt att knacka bort nedersta raden stenar som sitter mot golvet! Tips? Såga? Lär väl damma! Tyvärr funkar inte släggan. Se bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20181108_205750.jpg

• Laddar…
  11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Hyr en Hilti med bilspett så torde det inte vara några problem att få bort dem. Kostar inte många 100-lappar på t.ex. Cramo.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag knackat färdig.

Vad använder man lämpligtvis för bruk? C-bruk? Gipsbuk?

Behöver man armera med hönsnät?

13. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Ja. Jag hade armerat eftersom du fyllt ut med sten i hålet. Har du murat fast de stenarna hjälpligt? Det kan nog vara bra. Utan att de sitter fast och utan armering kommer du att få en tydlig fyrkant.
    Först rödgrund, sedan nät, gärna putsnät, det blir mycket bättre resultat än hönsnät. Sist två lager bruk, vanligt C-bruk blir bra, undvik gipsbruk.

• Laddar…
  14. P
    Medlem Nivå 8
    Dagens svårigheter:

*putshakarna gick EJ att banka in utan att hela väggen sprack.
    *Bruket fäste riktigt dåligt! Hade fuskat och skippat primer/rödgrund (behövdes ej enligt murare jag pratade med)
    *Tänkte skippa avdragningsbanor helt eftersom jag vill minimera bygghöjden - kanske blir svår att få det plant!
    * Jäklar var bruk det kommer att gå åt!! Hade 4 säckar weber putsbruk C men får nog lägga på en nolla framrör!

15. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Ok. Lugn och fin och andas. Vät upp väggen ordentligt innan med murarborste/tryckspruta så att det fäster. Att få till rätt konsistens på bruket kan vara svårt, ofta blandar man för fast, det ska vara som lös gröt/tjock välling. Använd rödgrund, särskilt på mexi. Lägg sedan upp med slev på putsbräde och smeta fast i en sågande uppåtgående rörelse, lite som att spackla. Avsluta med så kallad brädrivning då putsen brunnit en till ett par timmar.
    Strunta i hakar och lister. Det blir bra ändå bra på en sådan liten yta. Kör ett lager grund, nät och sedan två eller tre lager tunnputs om det så krävs. Brädriv varje lager.