Byggahus.se

Ungefärlig förbrukning, Lyckan med vinkel.

1k läst  5 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hallå!
    Någon som har ett Eksjöhus "Lyckan med vinkel" som kan svara på ett par frågor?

Vad har ni för snittförbrukning av energi på ert hus?
    Hur mycket går det åt en normal sommardag, dvs, när det bara går åt energi till vatten och hushållsel?

mvh
    Joel

2. E
    Medlem Nivå 2

Re: Ungefärlig förbrukning, Lyckan med vinkel.

Hallå,

Förbrukning av vatten och hushållsel en sommardag är nog mer baserat på dina levnadsförhållande än specifik hustyp.

Hur många personer är ni i hushållet, barn, små eller tonåringar, dusch eller bad varje dag?

Hus i vinkel eller kvadrat,  10 eller 2000kvm borde kvitta när det gäller förbrukning av hushållsel och vatten en sommardag, såvida du inte vill ha elementen på mitt i sommaren.  :cool:

3. 2
    Medlem Nivå 11

Vi förbrukar ca 5,5 kWh/dygn för hushållselen sen tillkommer vv vilket beror på hur mycket som tappas.. På vinter ligger vi på 12-13 kWh/dygn då det brinner massa lampor..

4. J
    Medlem Nivå 4

För mig som är novis är det ändå rätt intressant. jag har fan inte en aning om hur mycket energi det kan gå åt. hade du för tre dagar sedan sagt till mig att ett normalhus drog 100 kWH om dagen hade jag köpt det... Och för att veta om jag ska välja en jordvärmepump som ger ytterligare två möjliga KWH så måste jag ha lite referenser, eller hur.

2an, vad är det för hus ni har och hur stort är det?

/Joel

5. E
    Medlem Nivå 2

Ursäkta mig då! :-/

Ville bara upplysa om att det kan finnas andra parametrar än hustypen och storlek som påverkar förbrukning av hushållsel och vatten, eller? Så kan du få in lite fler referenser.

Men jag kan ha fel......vem vet!

6. 2
    Medlem Nivå 11

Det är ett 1 1/2 plans med källare på totalt 215 m2 o byggt -73. med nya vitvaror iof..

Har sett att många verkar ligga på 8-12 kWh/dygn enbart för vv (exkl hushållsel) med 2 vuxna o 1-2 barn men jag förmodar att du har flvp så då bör du klara dej med ca 10-12 kWh/dygn totalt..
    Men som sagt det är svårt att uppskatta mer exakt då det beror på t.ex om du har en 50" plasma som står på i 10 tim/dag med en förbrukning på 600W för då har du 6 kWh /dygn bara där..