Hej,
funderar på att ta upp ett nytt fönster i vardagsrummet i vår villa. Uterummet gör att vardagsrummets fönster i söderläge inte släpper in lika mycket ljus, så ett fönster i väster hade varit bra, det rödmarkerade på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är byggt -85 i ett grupphusområde, så jag förmodar att man måste följa det tidstypiska lite och därmed inte kan köra stora fönster som går hela vägen ned till golvet. Det alternativ vi tänker oss är i så fall ett fönster med samma mått och placering som de två fönster som syns på bilden (Det är två fönster som inte går att öppna). Om jag mäter ”hålet” som fönstren sitter i (vilket jag tror är modulmåttet?) så blir det 1450x950 mm.
En detalj är också att alla ursprungliga fönster i huset har fönsterbrädor i marmor med nån sorts vit, svart och rosa marmorering monterade på väggen utanför fönsterbänken:
Logga in
Skapa konto
Sådana fönsterbrädor är vi inte så intresserade av att ha men nu finns det ju sådana vid alla andra fönster, frågan är om det kommer se för avvikande ut med ett udda fönster s a s i så fall. Vi har nog tänkt oss köra utan fönsterbräda, det räcker med djupet på fönsterbänken för att ställa blommor etc.
Ytterväggarna är klädda med rött tegel, här är den tekniska beskrivningen:
Logga in
Skapa konto
Funderar framför allt på vad kostnaden och tidsåtgången hade blivit med den lösningen vi tänkt (och vilka steg det innefattar).
Funderar också på:
2) vad kostnaden skulle bli om man också fixar fönsterbrädor som i hög grad liknar de befintliga.
3) om kostnaden blir väsentligt högre om man väljer ett lika stort fönster men som går att öppna.
Även nyfiken på ev. input nån kunnig kan ha på att sätta in fönster som går hela vägen ned till golvet (perspektivfönster eller vad kallar man det?); kostnad, ser det dumt att sätta in i ett klassiskt 80-tals hus, får man inte etc?
Ja, mycket funderingar, men hjälp sökes framför allt över vad kostnaden och tidsåtgången kan tänkas bli för ”basic”-utförandet vi tänkt oss.