Tjena,

För två år sedan byggde jag ett uterum och trodde att jag gjort allt för att undvika att tjälen skulle påverka. Nu verkar det tyvärr andra vintern inte riktigt vara fallet, medan förra vintern gick det bra. Jag har därför börjat fundera på vad jag kan hitta på till sommaren för att minska risken att det uppstår igen. Jag har några idéer jag läst mig till och några funderingar kring det. Sen är jag så klart öppen för förslag jag inte tänkt på också.

För att underlätta svar beskriver jag här hur jag gjort. Sen kan vi konstatera att det inte var rätt eller tillräckligt och nöja oss med det

Jag grävde och gjöt tre limpor (se bilder). Och det är nu den yttersta som jag anar reser på sig. Är det någon av de andra är det kört ändå typ. Jag grävde 50 cm djupt och fyllde med 10 cm singel/makadam, la på 5 cm tjock och 60 cm bred isolering och sen gjöt jag 40 cm i formar stående mitt på isoleringen (se handritad skiss).

Nu till mina funderingar. Grundtanken jag har är att jag ska isolera 60 cm till utanför den yttersta limpan. Får riva lite trall för att komma åt men det är bara lite. Det jag funderar på är:

1. Kommer det hjälpa?
  2. Måste jag gräva lika djupt (50 cm) eller räcker det med lite grundare?
  3. Måste jag gräva dikt an mot limpan eller är det okej med 5-10 cm mellanrum? Punkt 2 och 3 undrar jag om för att jag är rädd att jag ska sabotera det jag redan gjort. Att det ska röra på sig eller att det blir ostabilt i slutändan.
  4. Hur tjock isolering bör jag lägga? Kostnaden spelar ingen större roll eftersom det är så liten bit. Kan tjockare isolering minska behovet av hur djupt jag behöver gräva?
  5. Bör jag lägga singel/makadam i botten även fast inget ska stå på det? Hur mycket i så fall? Och påverkar det djupet på grävningen eller tjockleken på isoleringen?
  6. Skulle det hjälpa med dräneringsrör? Jag har ingenstans att ”koppla in” det för att leda bort vattnet om jag inte ska gräva ett helt nytt system, utan det skulle bara ligga där. Hur och var skulle det i så fall placeras?
  7. Något jag inte tänkt på?

Tacksam för alla svar!

Grävd mark för byggprojekt med synliga gjutformar för betong och en rund stenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över en grundkonstruktion med mått för mark, isolering, makadam och betong.
Skapa konto

H halj skrev:
Tycker den här är väldigt utförlig och bra!
Ska man isolera enligt konstens alla reglar så är det verkligen ett mastigt jobb.
[länk]
Sidan verkar inte fungera, får inte fram något. Är det rätt adress?

K Kane skrev:
[länk]
Yes, nu så!

H halj skrev:
Tycker den här är väldigt utförlig och bra!
Ska man isolera enligt konstens alla reglar så är det verkligen ett mastigt jobb.
[länk]
Har kikat på den där nu och den var bra! Men som du säger är det VERKLIGEN ett mastigt jobb om man följer den. Och till viss del är det för sent för mig.

Men det jag konstaterat är att en utkrakning troligtvis skulle hjälpa lite. Men jag är lite orolig för att gräva för djupt så det som redan står där blir ostabilt. Det jag tänker är att om jag gräver 50 cm djupt igen så kommer jag jag gräva precis bredvid det singel/makadam jag har i botten sedan tidigare och som gjutningen står på. När det då sedan börjar ramla ut singel/makadam till min nya grop så känns det som att jag kommer underminera marken under gjutningen och därför riskera att allting börjat röra på sig. Det vill jag inte :)

Så jag har två tankar som jag är osäker på om jag bara gör i onödan eller om det iaf kan hjälpa lite. Det ena är att jag bara gräver 35 cm djupt, till överkant på nuvarande isolering och lägger en 10 cm isolering på den kant som finns från befintlig isolering. Så utkrakningen blir en skiva bred. Inget singel/makadam då det känns som att det inte blir tillräckligt djupt med det också.

Alternativt att jag gräver 40 cm djupt till underkant på befintlig isolering och lägger den nya 10 cm-isoleringen bredvid den befintliga. Så utkrakningen blir en skiva bred plus den kant av befintlig isolering som sticker ut. Inget singel/makadam här heller av samma anledning.

Hoppas någon förstår mina tankar :) Och att någon kan säga om det kan hjälpa eller om jag bara gör det i onödan? Eller t.o.m. ställer till mer än det hjälper?

• Gilla
butchbob
  • Laddar…
Hur ser det ut med fukt i marken? Torr mark rör på sig mindre när den fryser än om den är fuktig. I övrigt är det egentligen bara att isolera ovanför gjutningen och hoppas påatt det räcker för att inte tjälen ska nå ner under

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur ser det ut med fukt i marken? Torr mark rör på sig mindre när den fryser än om den är fuktig. I övrigt är det egentligen bara att isolera ovanför gjutningen och hoppas påatt det räcker för att inte tjälen ska nå ner under
Ja du, det vet jag inte riktigt. Men det jag kommer ihåg är att det är lerjord där. Sen har jag nog varit dålig på att leda bort vatten från taket så långt som möjligt bort från inglasningen. Så där köpte jag precis idag en 2-meters hängränna för att leda bort vattnet från stupröret ytterligare.

När du säger isolera ovanför gjutningen så menar du ovanför befintlig isolering nere i jorden eller? För gjutningen sticker ju upp ur jorden och på den limpan ligger golvåsarna. Slänger med en bild på det också.

Grundläggning med golvsyllar och markisolering nära ett hus med röd vägg och vita fönster.
Skapa konto

Gjutningen leder ner kyla också så helst skulle väl isoleringen ansluta mot det du redan lagt för bästa effekt eller lägga ett lock över hela ytan, även på gjutningen.

Handskiss av byggsektion med måttangivelser och isolering markerad i blått vid betonggrund.
Skapa konto

Ritning av isolering för gjutning med måttangivelser och skisser av kylflöden.
Skapa konto

Gjutningen leder ner kyla också så helst skulle väl isoleringen ansluta mot det du redan lagt för bästa effekt eller lägga ett lock över hela ytan, även på gjutningen.

[bild]

[bild]
Jag förstår, på insidan av gjutningen kommer jag tyvärr inte så enkelt åt att gräva ur då det är inuti uterummet och där ligger det ett ihopklickat golv. Och då måste jag riva ut allting :rofl: Så jag hoppas att utsidan räcker. Och innanför yttersta gjutningen är det bara sand nästan. Det är den yttersta som sitter i bara lerjord.

Men att bara lägga isolering under utetrallen ovanpå gjutningen kan också hjälpa till alltså? Såg din andra bild i efterhand. Jag förstår tanken.

Och skulle det hjälpa om man sätter isolering på högkant mot gjutningen? Efter sidan liksom. Bifogar bild.

2359B22C-1F35-447C-AF4E-7A6B654BA562.jpeg
Skapa konto

Nä där tror jag inte den gör så stor effekt. Möjligtvis om man kombinerar det med ett "lock" så att gjutningen kyls av mindre ovanfrån och då i sin tur leder ner mindre kyla till lerjorden

Nä där tror jag inte den gör så stor effekt. Möjligtvis om man kombinerar det med ett "lock" så att gjutningen kyls av mindre ovanfrån och då i sin tur leder ner mindre kyla till lerjorden
Okej, så det bästa är ju då att kombinera de två alternativen med att gräva ner mer isolering och lägga ett lock över gjutningen.

Västernorrland så tjälfritt på ca 2meter, och tjälen drar sig ner i 45° så 1,5 meter ut måste du isolera.

O för att hålla det tjälfritt hela året så här jag ingen aning om tjocklek men skulle tippa på iaf 20cm.
Isoleringen kan ligga rakt på marken, spelar ingen större roll.

Notera att mina antaganden bygger på gammalt skrot som snurrar i skallen.

L Lutte skrev:
Västernorrland så tjälfritt på ca 2meter, och tjälen drar sig ner i 45° så 1,5 meter ut måste du isolera.

O för att hålla det tjälfritt hela året så här jag ingen aning om tjocklek men skulle tippa på iaf 20cm.
Isoleringen kan ligga rakt på marken, spelar ingen större roll.

Notera att mina antaganden bygger på gammalt skrot som snurrar i skallen.
Jo, jag har väl typ insett det och konstaterat att det kommer jag inte lyckas med. Får nog nästan sikta på att göra det så bra som möjligt bara.

Men vad säger du om förslaget som jag kommit fram till än så länge? Att både gräva ner 35 cm och isolera med 10 cm och 60 cm brett där och sedan isolera runt/ovanpå gjutningen också? Kommer det göra det lite bättre iaf?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.