Hej,
Jag tänkte bygga en egen bröstpanel, där tanken är att jag ska använda MDF, Plywood eller Masonitbrädor fastmonterade på väggen. Jag funderar nu på hur jag ska undvika sprickbildningar i målningen när allt är klart, där skivorna möter varandra. Jag är helt säker på att en vanlig spackling kommer synas ganska tydligt, relativt snabbt.
Jag har såklart funderat på att dölja skarvarna/gapet mellan brädorna genom att ha en dekorativ list eller bräda över dem, men det är inte den estetiska lösning jag helst vill se.
Någon som har prövat detta med kemiskt trä? Skulle det fungera bättre än spackel?
Eller någon som har en annan idé?
Jag tänkte bygga en egen bröstpanel, där tanken är att jag ska använda MDF, Plywood eller Masonitbrädor fastmonterade på väggen. Jag funderar nu på hur jag ska undvika sprickbildningar i målningen när allt är klart, där skivorna möter varandra. Jag är helt säker på att en vanlig spackling kommer synas ganska tydligt, relativt snabbt.
Jag har såklart funderat på att dölja skarvarna/gapet mellan brädorna genom att ha en dekorativ list eller bräda över dem, men det är inte den estetiska lösning jag helst vill se.
Någon som har prövat detta med kemiskt trä? Skulle det fungera bättre än spackel?
Eller någon som har en annan idé?
Som sagt, en bröstpanel med skivor. Vi kan väl använda följande bild som referens för sakens skull. Inget är hugget i sten ännu.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill alltså undvika sprickbildning i panel där skarvarna av MDF-skivor sätts ihop.
Som sagt, se till att de sitter ihop med varandra. Ett alternativ kan ju vara att fräsa not&spont i dem med en profilfräs.F Fredrik Person skrev:
Men, det hjälper bara om underlaget är rimligt stabilt. Rör det sig för mycket kommer du få sprickor hur du än gör. (Eller, nja, kanske går att undvika om man kör en rulle glasfiberväv/renoveringstapet horisontellt över hela panelen)
Liknande trådar
-
Ny vägg mot befintlig - hur förebygga sprickbildning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att bygga garderober och bröstpanel hall.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skruva dolda skruvar i skarvar och ändträ utan sprickbildning?
Altan & Uteplats -
Undvika sprickbildningar i tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Undvika sprickbildning
Möbelsnickeri