Hej,

Jag tänkte bygga en egen bröstpanel, där tanken är att jag ska använda MDF, Plywood eller Masonitbrädor fastmonterade på väggen. Jag funderar nu på hur jag ska undvika sprickbildningar i målningen när allt är klart, där skivorna möter varandra. Jag är helt säker på att en vanlig spackling kommer synas ganska tydligt, relativt snabbt.

Jag har såklart funderat på att dölja skarvarna/gapet mellan brädorna genom att ha en dekorativ list eller bräda över dem, men det är inte den estetiska lösning jag helst vill se.

Någon som har prövat detta med kemiskt trä? Skulle det fungera bättre än spackel?

Eller någon som har en annan idé?

D
Vad vill du uppnå, liksom hur ska slutresultatet se ut?

Sätt ihop skarvarna ordentligt med kex,plugg eller liknande för att minska rörelserna. Se till att det får torka ordentligt innan målning

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Person
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad vill du uppnå, liksom hur ska slutresultatet se ut?
Som sagt, en bröstpanel med skivor. Vi kan väl använda följande bild som referens för sakens skull. Inget är hugget i sten ännu.

Svart stol framför en vit bröstpanel av MDF-skivor och en beige mönstrad vägg ovanför panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill alltså undvika sprickbildning i panel där skarvarna av MDF-skivor sätts ihop.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
F Fredrik Person skrev:
Som sagt, en bröstpanel med skivor. Vi kan väl använda följande bild som referens för sakens skull. Inget är hugget i sten ännu.

[bild]

Jag vill alltså undvika sprickbildning i panel där skarvarna av MDF-skivor sätts ihop.
Som sagt, se till att de sitter ihop med varandra. Ett alternativ kan ju vara att fräsa not&spont i dem med en profilfräs.
Men, det hjälper bara om underlaget är rimligt stabilt. Rör det sig för mycket kommer du få sprickor hur du än gör. (Eller, nja, kanske går att undvika om man kör en rulle glasfiberväv/renoveringstapet horisontellt över hela panelen)

• Gilla
Fredrik Person
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.