Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jag har en bergvärmepump installerad hemma och den går på en egen central utan jordfelsbrytare. När sen jordfelsbrytaren på huvudcentralen löser ut så får jag inverterfel på bergvärmen, sannolikt pga. någon form av spik som går ut på undercentralen när huvudcentralens JFB löser ut, så den står och surar tills man startar om den. Nu ska ju inte JFB lösa ut i tid och otid men man får ändå ta höjd för att det kan förekomma. Senast var det en hantverkare som hade en byggbelysning som inte verkar ha mått bra och då är det ju tradigt när man märker två dagar senare att varmvattenberedaren inte gör nytt varmvatten och att golven är svinkalla. Frågan är: Vad kan man göra för att undvika att spikar slår mot undercentralen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Det finns ju ett par olika felscenarior här.
Felet kan ju antingen bero på att en fas kortvarigt hade underspänning, pga en rejäl kortslutning i den där lampan. Dvs. att invertern reagerade på det som hände precis innan jordfelsbrytaren löste ut.
Eller så uppstod det störningar på en eller flera faser när brytaren löste ut. Under några millisekunder så får man troligen diverse skräp på faserna.
Jag kan egentligen inte se någon enkel lösning på någondera problemet. En del av störningarna från själva brytningen kan man säkert får bort med någon form av avstörningskondensatorer över jordfelsbrytaren. Men om invertern reagerat helt korrekt på ett faktiskt elfel precis innan JFB bryter så kan man inte lösa det med mindre än att koppla in en UPS före bergvärmepumpen (och en så stor UPS vill nog ingen köpa...).
Den bra lösningen här vore ju om bergvärmepumpen hade lite robusthet i sin konstruktion, och ex. försöker starta om själv efter ett sådant här fel.
Felet kan ju antingen bero på att en fas kortvarigt hade underspänning, pga en rejäl kortslutning i den där lampan. Dvs. att invertern reagerade på det som hände precis innan jordfelsbrytaren löste ut.
Eller så uppstod det störningar på en eller flera faser när brytaren löste ut. Under några millisekunder så får man troligen diverse skräp på faserna.
Jag kan egentligen inte se någon enkel lösning på någondera problemet. En del av störningarna från själva brytningen kan man säkert får bort med någon form av avstörningskondensatorer över jordfelsbrytaren. Men om invertern reagerat helt korrekt på ett faktiskt elfel precis innan JFB bryter så kan man inte lösa det med mindre än att koppla in en UPS före bergvärmepumpen (och en så stor UPS vill nog ingen köpa...).
Den bra lösningen här vore ju om bergvärmepumpen hade lite robusthet i sin konstruktion, och ex. försöker starta om själv efter ett sådant här fel.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jag kan bara hålla med om det du skriver men jag vet inte riktigt hur man ska få Nibe att ta till sig detta.H hempularen skrev:Det finns ju ett par olika felscenarior här.
Nibes app är lite lynnig med att pusha ut felmeddelanden. Ibland funkar det, ibland inte. Sen krävs tyvärr en fysisk omstart av systemet så någon smidig app-åtgärd finns inte på just detta alarm.dof skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
En tänkbar lösning är väl att sätta upp en skylt vid centralen om att kolla BVP efter att JFB löst ut, eller egentligen efter varje form av JFB eller säkringsutlösning. Troligen kan din BVP reagera på utlöst säkring också.
Ring TRAMO i Eslöv beskriv problemet så fixar dom en 3 Fas drossel för 50Hz den tar alla transienter.
http://www.tramoetv.se/Drosslar/TKDL.htm
http://www.tramoetv.se/Drosslar/TKDL.htm
Som sagt ska det ordnas genom att den undermåliga konstruktionen görs korrekt. Inget du ska behöva anpassa och framförallt inte genom drosslar e.dyl.
Larm på olika sätt är ju bra oavsett så kanske bättre att göra lösningen där starkare. Och för sakens skull bör du kolla så inte något i anläggningen kan ligga bakom tex dålig kontakt i gemensamma delar före centralerna. Du kan köra vattenkokatest på faserna i lite olika punkter det borde räcka för uteslutning av sånt.
Larm på olika sätt är ju bra oavsett så kanske bättre att göra lösningen där starkare. Och för sakens skull bör du kolla så inte något i anläggningen kan ligga bakom tex dålig kontakt i gemensamma delar före centralerna. Du kan köra vattenkokatest på faserna i lite olika punkter det borde räcka för uteslutning av sånt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det är i så fall plinten efter elmätaren som det skulle vara dålig kontakt i men det tänker jag skulle ha visat sig på andra sätt när man kört spis, ugn, bastu osv. Får nog bli en skylt till att börja med. Man skulle kunna tänka sig att BVPn hade en logik som testade att starta om en gång och ifall felet då kvarstår så går den in i felläge.
Ja är det avgrenat så är det knappast problem där. Hur är matningen/elnätet i övrigt, starkt/svagt nät?
Att du bryter det du beskriver ska rimligtvis inte ge några större återverkningar som stör VP. Det är inte så att den inte är i helt bra skick trots allt.
Att du bryter det du beskriver ska rimligtvis inte ge några större återverkningar som stör VP. Det är inte så att den inte är i helt bra skick trots allt.
Jag har uppfattat NIBE som en respektabel Svensk tillverkare av kvalititetsprodukter, men det där låter väldigt mycket som ett underbetyg, och en varning för deras produkter. Övertolkar jag dig nu? Jag har nämligen övervägt en F2120/VVM320 men om de har en "undermålig konstruktion" bör jag kanske tänka om.GK100 skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det är en F1255-16 som installerades för 3 år sedan. Matning till separat undercentral drogs fram i samma veva av installatörens elektriker för att säkerställa att hela anläggningen var enligt rekommenderad dimensionering. Har inte märkt av klent nät på det hela taget och huset är avsäkrat med 25A fast vi hade klarat oss på 20A.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Men vi vet ju inte vad som hände när hans jordfelsbrytare löste ut.
Det kanske tom löste en huvudsäkring? Tydligen var det en lampa som hade någon form av jordfel. Det kan ha varit en praktkortslutning. Vilket VPn kan ha uppfattat som att en fas försvann (framförallt om huvudsäkringen gick).
Det är precis sådant som skall övervakas av styrningen till invertern.
MEN sedan hade det ju varit bra om den hade försökt återstarta när fasen kom tillbaka.
Det kanske tom löste en huvudsäkring? Tydligen var det en lampa som hade någon form av jordfel. Det kan ha varit en praktkortslutning. Vilket VPn kan ha uppfattat som att en fas försvann (framförallt om huvudsäkringen gick).
Det är precis sådant som skall övervakas av styrningen till invertern.
MEN sedan hade det ju varit bra om den hade försökt återstarta när fasen kom tillbaka.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Ingen säkring gick. Endast JFB behövde återställas efteråt.