Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Undvika glipor vid kantlist mot svängt vangstycke

1. S
    Husägare · 145 inlägg
    Vi hade en målare att sätta upp papperstapet vid trappan eftersom det verkade för klurigt för mig, tyvärr blev det lite revor i botten ändå så jag vill täcka det med en list.

Jag har nu målat trappan och satt dit en kvartsstav mot väggen, men det är svårt att få den svängd i samma vinkel som trappan. Nån som har nåt förslag på arbetsmetoder eller annat sätt att lösa problemet?

2. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Det är väl bara trycka ner och fästa efterhand, spika/skruva eller vad du nu vill använda för något.

3. S
    Husägare · 145 inlägg
    Den är fastspikad men listen är inte så flexibel i den ledden, det blir nästan som att böja en bräda på högkant liksom så man behöver spik var 10 cm isåfall..

4. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 954 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Möjliga lösningar på rak arm:

1. Tunnare list om det går.
    2. Såga tunna lager, böjlimma på plats.
    3. Koka nedersta delen av listen innan ditsättning för att få den mer följsam.
    4. Foga nedanför.

5. P
    Medlem · Uppsala · 742 inlägg

peroande

Medlem
    Använd smyglist istället för kvartslist. Smyglisten är tunnare och lätt att forma efter vangstycket.

• Laddar…
  6. S
    Husägare · 145 inlägg
    Jag behöver täcka 1cm upp mot väggen så det blir lite svårt, får ju forma den längs fel ledd om jag sätter den med breda sidan mot väggen..

Överväger att tälja bort en del från baksidan för att få den tunnare och mer flexibel

7. Bästa svaret

P
    Medlem · Uppsala · 742 inlägg

peroande

Medlem
    Vilken tafflig målare som tapetserat så att du behöver täcka en cm.
    Du skulle kunna använda två smyglister på varandra med viss förskjutning i sidled för att få en vettig skarv mellan dem. Måla dem innan montering och stryk sedan skarven mellan listerna och skarven mellan list och trappa en gång till efter montering så kommer det bli snyggt.

8. S
    Husägare · 145 inlägg
    Intressant idé, har en massa skräplister hemma jag skulle kunna testa med i alla fall! Tack

9. L
    Medlem · skåne · 1 inlägg

livinski

Medlem
    Lite sent svar men hur löste du problemet? Har köpt en vit kvartstav i plast som är böjlig,ska sättas upp i helgen.

10. S
    Husägare · 145 inlägg
    Jag köpte mindre dimension på kvartsstaven så att den var lättare att böja, och så sågade jag av den i vinkel på något ställe där det svängde som mest. Blev väl en del glipor till slut ändå i ärlighetens namn men det duger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.