Jag går i tankarna att slipa upp vardagsrumsgolvet i min nya bostad. Har ingen koll alls på varken träslag eller golvslipning, vill därför ta reda på så mycket information som möjligt innan jag bestämmer mig för om det blir slipning eller att lägga nytt golv på det gamla. Ska köpa nya golv till resterande rum så det skulle vara schysst att slippa köpa nytt till vardagsrummet!

Jag har försökt ta reda på om det överhuvudtaget går att slipa. Tror att det är lagt i början på 80-talet och har max slipats en gång, jag mätte det övre trälagret till ca 2,85 mm.

Jag skulle vilja slipa och färga in golvet och till sist olja in, hinner man slipa och polera ca 25 kvm över helgen om man är utan erfarenhet men hyfsat snabb på att plocka upp liknade saker?

Vad skulle ni gissa att det är för träslag?

• Trägolv med slitage och en synlig cirkelformad utskärning kring ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nött parkettgolv från 80-talet med synligt slitage och variation i träets färgnyanser, slipningsprojekt övervägs.
    Skapa konto
  • Slitet trägolv i vardagsrum med synliga slitage och repor, troligen från 80-talet.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om träskiktet är 2,5 mm så går det att slipa. Nya parkettgolv idag har typ 3.5 mm slitskikt och det brukar stå att det går att slipa 2-3 gånger.

Det ser nog mest ut som bok och det var populärt på 80-talet. Det ser i alla fall inte ut som ek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.