Byggahus.se

undra om det är fler kommuner

1. M
    Bannad Nivå 1
    undra om det är fler kommuner som den jag bor i som behandlar sina invånare olika när det gäller bygglov och så :mad:

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är säkert väldigt vanligt. Men samtidigt så tror jag att det i många fall inte handlar om olika behandling/mutor osv. Utan om att den som förefaller ha blivit bättre behandlad faktiskt har haft bättre argument. Eller vill bygga sitt konstiga hus på en tomt där detaljplanen tillåter det. Att personen helt enkelt haft bättre koll vid val av tomt.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Min erfarenhet är att i de fall där det handlar om bedömningar så beror utfallet till stor del på vilken handläggare man råkar få.

Jag har ett färskt exempel på fasadbyte där det var tvärstopp med hänvisning till områdets karaktär. Eftersom vi visste att denna handläggare skulle sluta inom några månader avvaktade vi och skickade in en ny ansökan, denna beviljades utan diskussion av en annan handläggare....

4. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Kan inte vara värre än i Enköping...isf går det inte att bygga någonting någonstans...

5. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Uppdrag Granskning sände ju precis ett program om just det här, går att se på SVT Play.

6. M
    Bannad Nivå 1
    Jag hade en bod som stod på min tomt (hade den som hönshus och förråd) all frid fröjd så helt plötsligt fick jag en anmälan att man skulle ha bygglov och så jag skickade in en ansökan =avslag dryga böter för jag hade brukat den.

7. M
    Bannad Nivå 1

uppdrag

det har jag sätt

8. M
    Bannad Nivå 1
    Skurup kommun är klart värst

9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Uppdrag Granskning hade nyligen ett avsnitt om Österåkers kommun där familjen Douglas beviljats alla bygglov de vill ha och där kommunstyrelsens ordförande och byggnadsnämndens ordförande är gifta med varandra och har fått billigt arrende och miljonlån från familjen Douglas.

• Laddar…
  10. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Ja det där att vi alla skulle vara lika inför (plan och bygg) lagen är såklart bara skitsnack.

• Laddar…
  11. M
    Bannad Nivå 1
    Ja helt klart är det så

12. oobum
    Medlem Nivå 8
    Är likadant i Södertälje där byggfirmor har släkt högt upp i kommunpolitiken och därmed får mycket lättare att få bygglov.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 10
    Samma här i stan, folk med mycket pengar får helt klart andra friheter än vanligt folk, det glöms bort att fråga grannar, byggloven avviker kraftigt men det går igenom ändå.

• Laddar…
  14. haavard
    Medlem Nivå 11
    Självklart finns det fall med mygel, men det ni berättar har nog ingen rot i verkligheten. Eftersom det inte är kommunerna som har sista ordet är det svårt att få genom olagliga bygglov som sticker folk i ögonen.

15. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    I Österåkers fall överklagades bygglovet till högsta distans och det blev ett definitivt avslag för bygglovet. Trots det byggde familjen Douglas klart. Två år senare står byggnaden kvar på strandskyddat område. Inget rivningskrav eller vitesföreläggande är skickat från kommunen utan kommunen tänker göra en frimärksdetaljplan för den byggnaden. Hade det var en "vanlig" invånare som äger stora delar av Österåker hade detta aldrig skett.