Byggahus.se

Undertryck och förvärmning av torpargrund?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag funderar på att värma upp torpargrunden istället för att montera en avfuktare.

Jag har tänkt mig att montera sugrör till min vedpanna så att den förbrukar luft från
    ena hörnet av grunden istället för att ta luft från pannrummet.
    Torpargrunden saknar nästan helt stödväggar (inneväggar)

Tänkte mig att tilluften till grunden via ventilationskanaler i muren skulle stängas helt
    och istället montera dit ett tilluftsrör till diagonalt hörn draget från takhöjd i pannrummet.
    Jag har brandlarm och planerar att sätta detektorer även i grunden.

Tanken är att pannrummets 35-22 grader kommer att värma upp grunden och att pannan får
    lite svalare och bättre luft vilket kan förbättra förbränningen ytterligare något i min miljöpanna.
    Samtidigt så får jag en utvädring av grunden och minskar risken att ha skadliga nivåer med radon i huset.

Frågan är om jag kommer att riskera frostsprängning i lecamuren?
    När jag nu får en varmare torpargrund och en eventuell kondensering mitt i grundstenarna.

Andra synpunkter mottages tacksamt.

RGB.

2. A
    Medlem Nivå 2
    Mycket intressant tråd som jag ska följa med spänning.

Själv har jag precis murat en torpargrund helt utan ventiler för att konstruera en undertrycksventilerad grund så som du beskriver. Om lecamuren isoleras från insidan så tror jag inte att det är någon risk för frostproblem i muren. Det viktigaste är väl bara att man inte isolerar ut syllen.
    Undrar också lite om bästa sättet att dra ner inneluften till grunden. Kommer vedpannan att dra tillräckligt med luft så att man får något egentligt luftombyte tro? Vad händer i så fall när man eldar sällan/mindre (sommaren)? Har läst att luften bör silas ner till grunden genom smala springor längs alla väggar eller mellan plankgolv om man har det. Förstår inte riktigt varför det ska vara så viktigt, men det blir kanske mer spridning då och något mer undertryck om det blir mer motstånd för luften att dras ner? Sedan måste luften vara torr också, men det kanske din pannrumsluft är?

Sedan sägs det ju att hela kryprummet skall tätas med plast (som tätas/svetsas) för att det ska bli tillräckligt tätt för att skapa undertrycket, men vet inte hur viktigt det är. Om man har en hel mur med täta fogar så känns det ju som att det är tämligen lufttätt i alla fall?

Om inga med verklig erfarenhet av detta svarar i din tråd så kanske vi kan utbyta tankar och idéer om detta i alla fall. Är som sagt mycket intresserad av ämnet.

3. L
    Medlem Nivå 8
    Jag har liknande funderingar med min frånluftsventilering. Funderar på att bygga en värmeväxlare och växla frånluften och luften i grunden.
    När det gäller att dra rör och värma så glöm inte att du får avkylning på luften från pannrummet och kommer med största sanorlikhet få kondens invändigt i röret. Just av den anledningen jag funderar på en värmeväxlare då jag då lätt kan hantera kondensproblemet.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Har ett hus med källare byggd för 80 år sedan under halva och torpargrund under útbyggnationen gjord för 40 år sedan. Det har alltid varit öppet mellan dessa två rummen. då källaren är uppvärmd har även krypgrunden blivit det. Rätt eller fel det vet jag inte men där är snustort och luktfritt så jag har inga planer på att ändra den konstruktionen.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Hej AlexaGBG och Linnex

Jag vet inte men tror att pannrumsluften är mycket torr? någon får gärna rätta mig.
    Så jag är inte bekymrad för någon sådan kondens.

Däremot är jag bekymrad över om jag får en nollgenomgång mitt i lecamuren.
    Uppvärmd krypgrund +15° och t.ex -15° ute kommer det då att rinna vatten i lecamuren?

Problemet måste finnas i alla torpargrundar men om dessa i praktiken är ouppvärmda så kommer ju
    även insidan på lecamuren att vara kallare än 0° d.v.s. problemet saknas.
    Utom vid temperaturomslag.

AlexaGBG jag tror inte heller att det måste vara så tätt. Det räcker ju med att det är en tröghet/motvillighet till
    ventilation genom grundmuren väggkanter trossbotten, så kommer ju ett undertryck att skapas.

Frågan är ju bara ifall all sipprande luft omöjliggör att grunden skapar ett sekundärsug som drar ned torr och
    varm pannluft ned i grunden.

Det återstår bara att kolla i praktiken.

Någon som vet om man hellre bör isolera lecagrunden utomhus eller inomhus?
    /RGB

PS Hej Anico. Va? Jag tror inte att jag bad dig att bygga om din konstruktionen heller.
    Däremot så borde du ju istället ha en hög energikostnad eller ett kallras ifrån din 40tals grund.
    Det ena eller det andra är ju ett faktum och flera alternativ kan ju knappast finnas, men helt rätt
    jag betalar också gärna lite för att vara säker på att jag inte har problem i grunden. DS

6. A
    Medlem Nivå 1
    Nu missförstod du mig nog lite. jag har själv funderat mycket på min uppvärmda torpargrunds vara eller inte vara. ville bara säga att det funkar än så länge hos mig så du kan ju också försöka. men jag är i nu läget säker på att jag inte tänker ändra min konstruktion. Kallras har jag inte märkt, och energikostnaden är förståss svår att jämföra med men sedan jordvärme installerades så blev det vinst ändå. så känns golven inte kalla heller.

7. R
    Medlem Nivå 1
    Hej Anico

Det verkar ju bra men jag saknar källare.
    Om jag fattade ditt hus rätt så är din utbyggda torpargrund i takhöjd i källaren?
    Alltså inte i golvnivå eftersom golvnivåerna då blir konstiga i huset? eller har du halvplan?
    Jag undrar om din torpargrund är isolerad eller om den bara saknar ventilationshål till det fria?
    Vad är grundmuren torpargrunden byggd av? leca, betongsten eller gråsten?

/RGB

8. P
    Medlem Nivå 1

torp/fukt

Hej.
    Även jag bor i hus med torpargrund. Har inte haft problem med fukt i torpargrunden utan jag använde decilitermått och kollade hur mycket jag kunde skrapa av på en meter. Ja det var nästan så i alla fall. På sommaren hade jag en trossbotten som var duktigt fuktig. jag har förstått att den mesta båbyggnaden av fukt får man under den varma årstiden. Lite för snål för att instalera avfuktare. Kollade på solfångare och fann en modell med inbyggd fläkt som verkade lovande. monterade 2 st i befintliga ventilationshål på södra sidan och tejpade igen övriga ventilationshål utom ett på norra sidan. solfångarna värmer upp luften till ca 45-50 grader och fläkten skapar övertryck. Instalerade detta förra hösten och kollade resultatet denna sommar. Trossbotten var torr och mycket av lukten har försvunnit så det har blivit bättre. Ska kanske förtydliga med att huset är byggt ca 1850-75 har en grund som ligger ca 100-400mm över mark som består av morän sand inga kapilärbrytand skikt eller plast som hindrar.Totalkostnad ca 10.000kr. Tanken med att ta in luft från pannrummet till torpargrunden är väll i stort sätt densamma men frågan är om inte pannan står still när det behövs som mest Sommar/höst.

petsmo

9. A
    Medlem Nivå 1
    hej RGB
    Har torpargrunden i höjd med taken (källartak/torpargrundtak). Grundmuren är oisolerad betongsten. Ventilationshålen är inte igensatta. Har alltid varit så och efter ca 50 år har ingen kondens kunnat ses. Jag har ju värmen på i min källardel och den läcker ut till torpargrunden så det borde bli samma effekt som du söker. har själv funderat på om skall sätta igen ventilerna, kanske blir mer ekonomiskt, vet ej riktigt. vad tror du?
    anico.

10. A
    Medlem Nivå 2
    anico

I ditt fall skulle jag inte sätta igen ventiallationshålen eftersom det förmodligen skulle innebära att den varma luften inte längre skulle läcka ut i kryprummet. I alla fall inte i samma utsträckning. Någon luft måste ju lämna rummet om den nya ska kunna komma in. Eller menar du att det inte är någon luft från källaren som läcker inutan endast typ strålningsvärme från en uppvärmd vägg? I så fall kan det kanske funka att sätta igen ventilerna..

11. A
    Medlem Nivå 1
    GBG
    Det känns som du har rätt, källarventilerna tar in luft och torpargrundsventilerna släpper ut luft, så sätt blir det cirkulation av uppvärmd luft. Den enda teori jag kan komma på.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Har en gammal källare i torpargrunden 1870 tals hus.Installerade värmepannan till värmepumpen där och ha fått ett alldeles underbart klimat där.Struntat att isolerat några rör också...inte så ekonomiskt men det blir bra klimat där.ingen fukt...
    Att ta in luften till pannan genom grunden har jag ingen erfarenhet av men det borde bli ett väldigt luftombyte och smart att få ner halterna av sönderfallen radon.Vad händer när inte pannan skall gå....öppnar du källargluggsventilerna då?Frostsprängningar kan jag inget om. Intressant projekt lycka till.