Byggahus.se

Undertryck i köksavloppet

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft problem med oförklarliga stopp i avloppet från diskho/diskmaskin i köket. Till slut öppnade jag en renslucka på avloppsstammen rakt under köket i källaren för att köra rensband och liknande. Då upptäckte jag att det var undertryck i avloppsstammen och så fort luft kunde rusa in i avloppet genom luckan så rann allt vatten ner från diskhon (och just då ut i mitt knä, men det är en annan historia).

Nu har jag rensluckan löst åtskruvad "på glänt" så att luft kan sörpla in när jag spolar vatten en trappa upp i köket, och allt fungerar utmärkt. Inga mer stopp i avloppet.
    Problemet är ju bara att avloppsvattnet droppar ut på källargolvet och luktar f*n! Och drar jag åt rensluckan där luften sörplar in så får jag ofelbart stopp i avflödet från köket igen.
    Kan någon hjälpa mig med förslag på hur jag ska lösa detta problem?

Avloppets enda avluftningsventil sitter i en annan förgrening av avloppet mot en toalett i andra änden av huset. Behövs en avluftningsventil även i denna avloppsgren?

Tack på förhand!
    /Björn

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Det känns ju som du har svaret iom. att det fungerar när det kan suga luft från rensluckan. En vacuumventil på under vattenlåset till vasken borde fungera.

Här säljer de en vacuumventil 40, antar det är 40mm? http://www.maniarmatur.se/?artnr=9051033

Dela på vattenlåset mellan vattenlås och avlopp i golv, sätt på ett 40-40-40 t-kors och denna luftare, borde inte det vara det enklaste?

Har du fler enheter anslutna på samma stam som har problem också?
    Isåfall kanske du ska ha en större central luftare s.a.s.

Lycka till

Jocke

3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack Jocke!

Nej, det sitter inga andra enhet på samma stam. Bara diskhon + avloppet från diskmaskinen som är inkopplat ovanför vattenlåset.

Om jag förstår dig rätt behöver jag alltså bara lossa just "efter" vattenlåset och peta in ett T-kors så att det går in en luftare där. Måste luftaren sitta rakt upp så att jag måste få till en snygg böj efter T-korset, eller kan man montera luftaren lite på sniskan (eller i värsta fall rakt ut år sidan?

/Björn

4. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
  5. B
    Medlem Nivå 1
    Lysande!

Det känns som att luftaren gör sig bäst rakt upp på en vertikal rörände. Jag går och handlar T-kors, en rörstump, en rörkrök och en luftare på lördag!

Tack igen!
    /Björn

6. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Lycka till!

Meddela gärna om det blev bra.

Jocke

7. L
    Medlem Nivå 3
    Det är antagligen på väg att bli stopp i liggande köksstam. Spola den ren så slipper du hålla på med avluftningsventil. Du kommer ändå att få stopp förr eller senare. Risken är då det läcker ut vtten genom ventilen och orsakar vattenskada. Har sett det alldeles för många gånger. Har jobbat med spolning i flera år.

8. B
    Medlem Nivå 1
    Hmmm... Nu är jag förvirrad på ett högre plan!

Rensluckan jag nämde sitter just innan avloppsstammen från köket viker horisontellt ut i källargolvet för att möta avloppsstammen från andra halvan av huset... Kan man spola den sträckan själv på något vis, eller måste fackman lösa uppgiften?

/Björn

9. L
    Medlem Nivå 3
    Rekommenderar fackman. Bättre utrustning. Är dock inte sträckan för lång kan man försöka med högtrycktvätten med en spolslang på. Är väldigt kladdig dock. Man få mala en bra stund för att få det bra.

10. RörBjörnen
    Medlem Nivå 1
    oftast löser man inget alls med ett rensband .... och löser man ngt är det tillfälligt .....
    Ring spolbilen..
    Då e rörena helt rena 100%

11. B
    Medlem Nivå 1
    Hmm... Det känns plötsligt som att allt blev mycket dyrare än en luftare för 200kr....

/Björn

12. RörBjörnen
    Medlem Nivå 1
    oftast finns det inget som är billigt och bra ... fast du kan ju prova att först montera in en liten backventil på avloppet... det kanske löser problemet ....

13. L
    Medlem Nivå 3
    Spola så snart som möjligt. Det här med ventilen löser inget. Det enda det kommer att göra är att dra ut på det tills det blir tvärstopp och i regel så blir det knepigare att få rätt på. läs dyrare. Vad du gör så börja inte med någon propplösare i detta läget. Då kan det bli riktigt dyrt.