Jag ska lägga om mitt tak (huset är från 1880) och jag tänker återanvända lerteglet. Undertaket består av oljehärdad masonit/board och därunder grovt sågat plank i olika dimensioner som ligger horisontellt. Det är ganska mycket glipor mellan plankorna. Jag tänket att det fanns en god anledning till att man tidigare lagt oljehärdad masonit; man ville säkert jämna ut det ganska ojämna undertaket och få det tätt. Jag kommer därför använda oljehärdad masonit när jag i vår lägger om taket.
Frågor:
1. Vilken tjocklek bör jag använda på masoniten?
2. Vilken fabrikat på masoniten är bäst?
3. Hur tätar man genomföringar och gör avsluten mot nock, takfot och vindskivor med oljehärdad masonit?
4. Kan det vara klokt att lägga takpapp eller takduk ovanpå masoniten eller räcker det med masonit?
Tack för svar!
Frågor:
1. Vilken tjocklek bör jag använda på masoniten?
2. Vilken fabrikat på masoniten är bäst?
3. Hur tätar man genomföringar och gör avsluten mot nock, takfot och vindskivor med oljehärdad masonit?
4. Kan det vara klokt att lägga takpapp eller takduk ovanpå masoniten eller räcker det med masonit?
Tack för svar!
Ok. Men finns det inte risk för fickor där skräp och vatten kan samlas om man bara använder duk? Undertaket är ganska grovt och ojämnt men med masonit blir det jämnt.E epw skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 779 inlägg
Är det något fel på den gamla masoniten? Varför ska den bytas? Kan inte den vara kvar som underlag och sedan papp eller duk, därefter läkt och sedan tegel.
Vi har haft två en vattenläckor det senaste året (jag har huset som fritidshus sen ett år tillbaka) och jag har varit uppe med skylift och bytt ut dåliga pannor och kollat av undertaket. Masoniten är troligtvis från 50-/60-talet, den håller inte tätt då den på några ställen gått sönder eller att det uppstått glipor, alltså inte jämn. Jag vill gärna också få bort all masonit för att kunna byta ev ruttna plank under masoniten vilket finns på åtminstone ett ställe.Henningelvis skrev:
H Henrik Segerpalm skrev:
Duken ska vara spänd och kommer sättas fast med stifft och sedan läkten, den har dessutom limmade skarvar så lite stående vatten är inget problem. Även om vattnet självklart ska tas om hand innan det träffar duken förutom vid installationen.