Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Understödja gamla takbjälkar med stålbalk?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Mr.Eriksson

Medlem
    Hej,

Vi bor i och renoverar bitvis ett äldre hus, byggår "1909", som av mycket att döma inte alltid sett ut på detta vis med tillbyggnader i omgångar, vad det verkar.
    1,5 plan med ovanvåning som kanske inte alltid varit ovanvåning.
    Konstruktionen är i princip en korsvirkesbyggnad.

Min fråga gäller avlastning eller kanske snarare ett understödjande av mellanbjälklaget i gavelrum på botten-/ovanvåning, där en nedböjning och svikt i bjälklaget finns.
    Rummet på bottenvåning mäter invändigt ca 5500x3300, där det längre måttet är mellan husets långsidor och i den riktning de befintliga takbjälkarna ligger.

Takbjälkarna är två till antalet och utgörs av timmerstockar, ca 150x150 mm. Det finns idag ingen avlastning av dessa annat än upplagen i/på husets ytterväggar.

Rummet på ovanvåningen mäter invändigt mellan kattvindarna motsvarande 4200x3300 mm.

Vi vill nu tillföra en avlastning till mellanbjälklaget för att rikta upp detta och få ett mindre svajigt golv på ovanvåningen. I dagsläget består mellanbjälklaget endast av nämnda bjälkar och ovanpå dessa ligger två(?) lager gammal råspont, med gips på undersidan, vilket utgör innertak i rum på bottenvåning, och spånskivor på golv i rum på ovanvåning. Golvytskikt har rivits av förra ägaren.
    Rummet på ovanvåningen har vi hittils inte använt annat än till enklare förvaring men med en växande barnaskara ska det nu också renoveras och bli sov-/lekrum. Befintlig råspont/spånskivor och gipstak kommer rivas och ersättas med nytt.

Min tanke är att behålla befintliga bjälkar och understödja dessa med en stålbalk på mitten, mellan gavelyttervägg och en teglad innervägg, som f.ö. troligtvis varit en tidigare yttervägg.
    Här är som sagt ett invändigt fritt spann på ca 3300 mm, med tilltänkt upplägg i vägg på ca 150-200 mm per sida. Balken klär vi sedan in.

Vad skulle rimlig dimensionering av stålbalk vara, och vilken typ av balk? HEA, HEB, VKR, annat? Inte jättehögt i tak på bottenvåningen i dagsläget så intressant är att hålla nere höjden på balken, inte minst för att undvika huvudvärk och bulor i pannan.
    De befintliga bjälkarna bär ju idag upp bjälklaget men med tanke på nedböjningen kommer det såklart att tillföras en del av dess egenvikt på stålbalken, oklart hur mycket dock.

Tacksam för input och idéer! Bifogar en bild från rummet på bottenvåning.

Mvh Daniel

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    150x150 motsvarar styvhetsmässigt 45x225 och 5,5 m är alldeles för stor spännvidd för dessa, inte minst med hänsyn till svikten. Att sätta en stålbalk under bjälkarna på mitten är en lösning, dock inte särskilt snygg. HEA 120 bör räcka. Jag skulle dock föreslå en annan lösning: Lägg in limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna. Lämpligen 140x225 mm. Skruvlimma sedan en kraftig K-plywoodskiva (min 25 mm) på ovansidan i limträbalkarna.

3. M
    Medlem · 2 inlägg

Mr.Eriksson

Medlem
    Tack Justus! Ja att de befintliga bjälkarna inte klarar denna spännvidd och dessutom en belastning ovanifrån råder det inte mycket tvivel om. Det finns indikationer på att de tidigare varit bultade upp i en bjälke som legat vinkelrätt mot dessa, på mitten, men den som valde att inreda utrymmet på ovanvåningen tyckte såklart att den bjälken låg i vägen och sågade helt sonika av den intill väggarna.

Tack för input och tips, jag håller med om att en balk under bjälkarna inte är optimalt och lätt kan se lite trist ut, men har landat in i tanken att med rätt inklädnad bör det gå att få till ett helt okej utseende, förutsatt att det inte blir allt för högt. En HEA 120 med sina ganska ringa ~115 mm i höjd hade inte gjort det helt omöjligt att få snyggt, eller ja, "mindre fult" ;)

Jag gillar såklart tanken om nya limträbalkar och har funderat en del i de banorna tidigare men då vi samtidigt vill bevara lite av det gamla stuket med i viss mån synliga originalbjälkar i rummen på bottenvåningen blir det svårt att få till det med extra balkar eller ev. förstärkningsbalkar monterade på befintliga. :thinking:

Trevlig kväll!

4. T
    Självbyggare · Skåne · 2 923 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Det är den gängse metoden i dessa äldre hus. Den tvärbjälken har legat på mellanväggarna och där ligger förmodligen ständare ganska nära som tagit lasten. I vissa fall har jag sett man bygg en enklare bärande konstruktion av den, likt en takstol, som då kan bära stora vikter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-3-14_10-14-0.png

Men allt sådant är så klart ivägen för de som vill inreda ovanvåningen. Men det är inte första gången som oförstående husägare sågare av "onödiga" bjälkar..

5. S
    Byggveteran · Norrland · 327 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Sorry om jag kapar tråden lite men jag tycker det är väldigt intressant med dom här trådarna om konstruktioner och vilka lösningar man kan få till. Av ren nyfikenhet hur mycket hjälper den där plywooden till att stuva upp limträbalken? Vad skulle man behöva komma upp i för dimension i limträbalk för att motsvara den idén du gav?

6. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag gissar att min tanke var att kompensera för det stora c/c-avståndet mellan limträbalkarna genom en kraftig skruvlimmad plywoodskiva. Dessutom fördelas punktlaster bättre mellan balkarna. Givetvis kan man också räkna in skivmaterialet som en förhöjning av balkarna under förutsättning att limningen är ordentligt utförd. Den verkliga effekten är förmodligen bättre, men det är enklast att antaga samma bredd.

• Laddar…
  7. S
    Byggveteran · Norrland · 327 inlägg

Snickarkirre

Byggveteran
    Okej då är ja me hur du menar (y) som sagt alltid intressant sånt här!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.