➡️Är du yrkesmålare? Vilket glansvärde brukar du vanligtvis använda när du målar:
  1. Fönster insida
  2. Innerdörrar
  3. Foder/Socklar
  4. Köksluckor
➡️Tycker du man ska matcha med samma glansvärde på fönster/innerdörr/foder/list?

Ja/nej?

(Googlar man så rekommenderas högre glans speciellt på innerdörrar och fönster, för att högre glans ger högre slitstyrka och lättare torka av. Men jag kunde idag läser att en målare ofta målar glans 40😲 i den stad han bor i. Tyvärr fick min hela fastighet(lgh) i Sthlm också glans 40 vid renovering. Ser gräsligt dött ut enligt mig - som grundfärg. Kanske för att firman vill maskera dåligt renoverade fönster)

Rekommenderar Flugger interiör high finisch 50 är f d yrkesmålare

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Rekommenderar Flugger interiör high finisch 50 är f d yrkesmålare
Tycker du utöver färgens egenskaper, att glans 50 är estetiskt optimalt? Är det svårare få högre glansfärg snyggt? Ifall, vad beror det på? Tjockare färg?
Såhär ser mina nyrenoverade fönster ut. Ganska mycket ränder i, tjock färg. Syns mer i verkligheten med lampa mot direkt.
(I nedan bild, riktar jag mobilen nära fönstret med blixten på)

• Ränder på nyrenoverat fönster med glansig yta, fotograferad nära med blixt för att visa tjockt färglager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen skillnad på slitstyrka mellan 40 och 50, det beror helt på basen ifrån fabrik.
En modern matt färg har lika hög slitstyrka som en halvblank.
Matta färger tenderar att bli blankare över tid, när avtorkning och annat slitage sker, på ytfilmen.

Vad som är estetiskt tilltalande i glans beror helt på vad som målas, och i vilken miljö det målas.

Det är svårare att måla högglans med ett bra resultat, kräver en väl utförd grund/underarbete utan märken.

Man rekommenderar halvblankt för ytor med slitage, halvblankt är glans 30-50

Redigerat:
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.