Byggahus.se

Undersöka elförbrukning - köpråd för energimätare

1. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Sopor?

• Laddar…
  2. Joakim Elfving
    Medlem Nivå 1
    Vi har elräkningar som innefattar hushållsopor, slammtömning, säkring och elförbrukning. Så om räkningen är på 2000 kr. Kan sopor vara 200 kr. Säkring 100 kr. Osv och då kan 3kr/kwh vara missvisande.

3. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Ok? Men EON har inte med våra sopor att göra, det tar ett annat företag hand om.

4. Joakim Elfving
    Medlem Nivå 1
    Okej trodde de var ihopräknat.

5. H
    Medlem · Nivå 8
    Jag har Biltemas billiga mätare och den funkar, men det jag stör mig på är att jag bara kan läsa av momentanförbrukningen och inte akumulerad förbrukning sedan senaste gången den nollställdes och både Julas och ClasOs ser ut att funka på samma sätt. För min del skulle det räcka med att kunna se momentanförbrukningen och totala förbrukningen men utan grafer eller tabeller över tid på dygnet/dagar. Letade inte jättenoga, men de jag hittade var antingen väldigt enkla som Jula/Biltemas eller väldigt avancerade med grafer och tabeller så jag hittade inga vettiga i mellanprisklassen. Men det kanske finns bra varianter om man bara letar lite nogrannare?
    https://www.biltema.se/bygg/el/ener...QeQHge9DXVIsxD0S9B2kJfBDkCJwo8lRoC2GsQAvD_BwE)

6. L
    Medlem · Nivå 8
    Har du Greenlys app?

7. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Om du frågar mig så har jag ingen app alls gällande elförbrukningen.

8. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Greenlys app är ganska bra om man står ut med att trycka bort allt deras tjat om att försöka byta till deras elavtal.
    För er som läser som inte testat den så kan man alltså se ganska bra hur förbrukningen ser ut timme för timme på hela abonnemanget vilket kan ge en fingervisning om ifall förbrukningen påverkas av något man gör eller om det är lika varje timme. året om. Appen kostar inget att använda och i normalfallet ska det tydligen gå ganska snabbt att komma igång med det (även om det i mitt fall tog en evighet).

9. Joakim Elfving
    Medlem Nivå 1
    Jag kör även Greenely. Helt kostnadsfritt och du behöver inte binda dig till ett elabonnemang. Hos mig fick mitt lokala elbolag byta mätare helt kostnadsfritt. Så Greenely fixar allt. Sedan får man dagen efter per timme förbrukning. Sedan på kvällen får jag iaf en jämförelse vad liknande hushåll har. Även vad 20% bästa hushåll hade i genomsnitt. Skulle rekommendera Greenely till alla. Jag skrev ner allt vad jag förbrukade varje timme. Det som var största elboven kunde jag tyvärr inte mäta. Elpannan.

10. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Intressant! jag ska testa appen, om jag hittar den.
    Några förslag annars på bra och billiga energimätare?

11. R
    Medlem · Nivå 5
    Kolla om du kan logga in med typ bankid hos eon där kan du säkert se din elförbrukning timme för timme, dagar, månader och år.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ska du mästa stickproppsanslutna prylar så duger dom som länkas i början av tråden såvida du inte vill ha några avancerade funktioner som fjärravläsning och statistik över olika tider. Största problemet är kanske att de saker som brukar dra mest ström sällan är anslutna med stickpropp.

13. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Jo, visst kan jag göra det, men det hjälper inte så mycket i detta fallet.
    Jag vill ändå kunna se hur mycket resp. elpryl drar etc.

14. T
    Husägare · Nivå 10
    OBS, detta är inte reklam! Bara ett förslag på något jag köpt nyligen.
    För ett par månader sen köpte jag en "timer" som även innehöll en funktion som visar aktuell effekt på timern och som sparar ned förbrukningen dagvis och månadsvis till en app. Den är kopplad till nätverket hemma så man kan använda den som "smart plug" och man kan även göra smarta scenarior och grejer.
    Den jag köpte hette: Nedis Smart Outdoor Plug eftersom jag kopplade ihop den med min julbelysning utomhus. Hur som helst, det jag ville ha sagt med denna "icke reklam" är att det kanske är smartare att lägga några kronor extra så får du någonting du kan använda framöver som en vanlig del av ditt hem. Om inte annat kan du alltid koppla in en fönsterlampa eller något annat som det räcker att den är tänd på kvällen några timmar...
    I värsta fall så sitter du annars med flera energimätare hemma som du kanske i värsta fall måste mäta av manuellt och att du inte kommer tycka de är särskilt skojiga om 12 månader.

Och ett sista OBS, det finns massa med andra liknande produkter :)

15. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Anledningen till att jag sökte efter en billigt mätare, var att jag tänkte köpa flera och mäta flera apparater, samtidigt, för att spara tid.