Byggahus.se

Undersöka elförbrukning - köpråd för energimätare

1. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Jag tänkte äntligen ta mig tiden att undersöka vad i vårt hus som förbrukar mest el.
    Funderar då på att köpa hem ett gäng energimätare för att hålla koll på detta.

Någon som kan tipsa om en "ok" mätare runt 100 kr?

2. E
    Medlem · Nivå 20
  3. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
  4. E
    Medlem · Nivå 20
    51 kr.

5. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Hahaha! Tänkte på funktion/kvalitet etc.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Vad är det du skall mäta? Jag tror att båda de föreslagna är fullt tillräckligt noggranna för att som du säger avgöra vad som förbrukar mest el. Det finns mer avancerade modeller som kan lagra löpande så att man efteråt kan se grafer över hur förbrukningen varierar med tiden. Men det kanske är överkurs för vad du skall göra.

7. R
    Medlem · Nivå 4
    Visst är det intressant att veta vad olika grejer förbrukar.
    Om du tänker efter har du säkert LED lampor och hyffsat ny elektronik. Det är oftast inget som förbrukar några mängder med el.
    Det som förbrukar mer är oftast svårare att mäta. Det kan vara elektrisk golvvärme, ventilationsaggregat med elvärme, elradiatorer, elpatroner mm.
    Jag mäter allt förutom garaget med separata elmätare i elcentralen.
    All belysning och TV och dator mm. märks knappt på förbrukningen. Elektrisk golvvärme, luftvärmepumpen, frånluftvärmepump är det som drar mest här hemma.
    Iofs upptäckte jag för mååånga år sedan att allt skit under TVn som står i standby drog ca 50W. Allt kopplas till samma grendosa och allt bryter jag när vi inte ser på TV. Trådlösa brytare till grendosorna fungerar prima.
    Kan du logga in på din elleverantörs hemsida och se din förbrukning?

8. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Vi har inga eluppvärmda golv eller elelement och eldar med pellets i en CTC 1100 ekonomi-panna.
    Fakturorna ligger på ca 2 300 kr per månad för "bara" hushållsel och det är för mycket.

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  10. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Hur många kWh ligger dina fakturor på? (vi vet inte vad du har för avtal så därför är det bättre om vi ser det i kWh)
    Om du kikar tillbaka, ändras det mycket mellan årets olika månader? Detta kan t.ex. visa på om det kommer från någon uppvärmning eller annat som styrs av vilken årstid det är.

11. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    Januari: 946 kWh

12. C
    Medlem · Nivå 17
    Det är ju helt galet mycket! :surprised:
    Hur många kWh/år?

13. Guldstrand
    Medlem Nivå 4
    2019 Årsförbrukning 9 010 kWh (men vi körde elpatronen någon vecka då, när pelletsen var slut)

14. C
    Medlem · Nivå 17
    Det blir ju 3 kr / kWh??

15. Joakim Elfving
    Medlem Nivå 1
    Kan vara så att han räknar hela elräkningen och inte tar bort kostnader för säkring och sopor?