Byggahus.se
Vi har en villa på tomt som gränsar till en å. Från tomten ner till ån finns en slänt som är ganska brant och ca 5-6 m hög. 1986 var vattenståndet så högt i ån att den gick upp ca 1 m mot slänten och ån gör en krök som böjer mot tomten vilket gjorde att det blev skador som ingen upptäckte då. Vi köpte huset för ett år sedan och upptäckte senare att tomten faktiskt sjunkit en ½ m sedan dess. Den är alltså på väg ner i ån. Vad kan vi göra?

Börja med att ta kontakt med länsstyrelsen och förklara ditt problem.
Det viktiga är att det görs en geoteknisk undersökning av slänten för att man ska kunna ta fram en hållbar lösning, och inte äventyra att det blir något skred i framtiden. Jag var med och åtgärdade ett liknande problem för några år sedan, i det fallet fyllde vi halva ån (ca 20 meter bred) med ett ca 1,5 meter tjockt lager med berg som mothåll för slänten. Slänten kläddes därefter med ett erossionsskydd av berg ca 50 cm tjockt.

Tack för ditt tips Nyckelmossen. Jag ringde men fick tyvärr ingen hjälp där. Fick bara veta att jag måste ha tillstånd (som kostar 1200:) för att vidta åtgärder som påverkar ån. Ett förslag från en grävare vi pratat med var att påla och fylla ut och så gör vi nog.
Nordan

Ett annat alternativ är ju ordentliga lass med sprängsten som erosionsskydd mot ån

Tack mats_o.
Ja det blir nog en del sprängsten, iaf sten i slänten, men vi måste också ha dit jord så vi kan få något att växa där och på så vis få behålla slänten. Det har inte rasat så mycket på de ställen där det växer träd t ex. Har också fått förslag om släntgräs, ett speciellt gräs med långa/djupa rötter.
mvh nordan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.