Hej!

Håller på att renovera villan och har en uthyrningsdel i källaren. Vi har röjt det mesta på mellanplanet och radiatorstammarna till uthyrningsdelen rök i den vändan.

Rörisarna har nu dragit om det men resultatet är lite tveksamt... En av radiatorerna var tydligen trasig och byttes mot en annan från huset. Det som jag reqgerar på är att man kanske borde dragit ledningarna nära golvet, eller? Gör man såhär där någon skall bo?

Det kanske bara är jag som är känslig/petig, men i det fall det är lite tveksamt utfört finns det någon standard man kan hänvisa till? Vad säger jag till hantverkarna?

S
Ser ju inte ut som det skulle vart något problem att dra ner rören o gå runt rummet längs golvlisten.. jättekonstigt utfört enligt mig

Radiatorn vid dörren kommer inte att fungera eftersom den är felvänd. Mycket dåligt (eller inte alls) har jag ingen uppfattning om eftersom jag aldrig tidigare sett en så fundamentalt galen installation
Lite svårt att ha någon klar uppfattning om rördragningen eftersom man inte kan se alla förutsättningar. Det är helt klart inga finlirare som varit i farten ser ut som en sämre industriinstallation
Nej du är inte petig!!

Redigerat:
Här är lite bilder, sorry om kvalitén är kass. Vad behöver jag fokumentera för att det skall gå att bedömma?

Varför kommer radiatorn att inte fungera?

• Vit radiator med kopparledningar på en vägg, fråga om funktionalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett inre hörnrum med öppen dörr, synlig radiator vid väggen och kopparledningar längs taket och väggen.
    Skapa konto
  • Kopparrör längs ett tak i ett rum med vit bokhylla och grönt fönster.
    Skapa konto
  • Otydlig bild av ett rum med kopparledningar längs en vägg och en stege på golvet.
    Skapa konto
  • Kopparrör längs vägg och tak i ett rum med grön tapet och del av ett träskrivbord.
    Skapa konto
  • Radiator med anslutande kopparrör vid en vägg, bredvid ett fönster och upprepade borrhål i väggen.
    Skapa konto
  • Vit radiator med kopparledningar på vägg, första hjälpen väska, dörröppning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Den kommer att fungera. Även om det är en annorlunda installation. Anslutningen är inrätt ände och termostatventilen monterad på ett rimligt ställe. Jag kan inte med ledning av bilderna se en uppenbart bättre lösning. Men det här är en fråga som de definitivt ska ta upp med uppdragsgivaren innan arbetet utförs. Det är mycket tycke och smak. Om man inte kan bygga som det brukar vara, bör man definitivt stämma av med kunden.

Normalt: Varmvatten in i sakta mak upptill. Returen nedtill. Vattnet behåller hela tiden skiktning med varmast upptill, svalnar efterhand nedåt, alltid kallast nedtill där returen är kopplad. Här är både tillopp och retur kopplade på samma nivå nedtill, svårt att förutse exakt hur det blir men det blir inte bra. En radiator i aktuellt format ska ha några få långa vertikala sektioner. Har uppriktigt sagt aldrig sett en så stollig installation.
Lättare att se med ritning för att ha bestämd uppfattning om rördragning, men generellt tycker jag man ska undvika tak så mycket som möjligt och dra rören med relativt litet avstånd till varandra, helst strax över golvlist (hade nog varit bättre om den utanpåliggande elen gjorts efter rördragningen).

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det varma vattnet kommer att stiga i radiatorn utan någon större blandning. Så det kommer att bli en relativt bra skiktning även i den här installationen.

D Daniel 109 skrev:
Det varma vattnet kommer att stiga i radiatorn utan någon större blandning. Så det kommer att bli en relativt bra skiktning även i den här installationen.
Den kommer bara att bli lite varm längst ner.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, den kommer nog att bli "kortsluten" därnere med ganska dålig omblandning. Stigaren borde matat in på översidan av radiatorn och returen ut därnere enligt mig.
Sen blir det ingen jättebra luftpassage genom sektionerna om dom ligger, men det kanske fungerar hjälpligt.

C
Så här tre år senare kanske vi kan få facit från TS?

Text med datum "nov '22" och texten "Senast aktiv", antagligen från en profil på nätet.

Självklart!

Jag identifierade att det var en rörig beställning och att det var viktigare att inte störa sig resten av livet på det. Betalade för att de skulle dra om alltihop med nya radiatorer. Lärpeng.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.