Medlem
· Stockholms län
· 16 inlägg
Hej
Torktumlaren pajade häromdan, så jag har beställt en ny.
När jag tog loss elkåpan så hittade jag dessa underliga ledningsfärger på trådarna som kommer ur "väggen", rent grön och rent gul (förutom gröngul-randig), som inte står omnämnda här ens bland de äldre färgerna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Starkström
Jag har alltså Gul, Grön, Brun, Blå, Gröngul
Gul, Grön och Brun måste ju vara de olika faserna förstås, tyckte bara det är lite intressant att färgerna inte finns med i wikipedia-artikeln, 1973 är ju inte såå länge sen...
Tvättmaskinen är kopplad brun-gul, blå-blå, gröngul-gröngul
Torktumlaren är kopplad (mörk)brun-grön, blå-blå, gröngul-gröngul
Torktumlaren pajade häromdan, så jag har beställt en ny.
När jag tog loss elkåpan så hittade jag dessa underliga ledningsfärger på trådarna som kommer ur "väggen", rent grön och rent gul (förutom gröngul-randig), som inte står omnämnda här ens bland de äldre färgerna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Starkström
Jag har alltså Gul, Grön, Brun, Blå, Gröngul
Gul, Grön och Brun måste ju vara de olika faserna förstås, tyckte bara det är lite intressant att färgerna inte finns med i wikipedia-artikeln, 1973 är ju inte såå länge sen...
Tvättmaskinen är kopplad brun-gul, blå-blå, gröngul-gröngul
Torktumlaren är kopplad (mörk)brun-grön, blå-blå, gröngul-gröngul

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De färgerna var inte ovanliga som tändtrådar då. Det var nog inte enligt standard för trefas. Men elektrikern har väl helt enkelt tagit tre olika färger som inte var blå eller gulgrön. Nu är dessa färger borta för att minska sammanblandningsrisken med skyddsjord.
Det där är högst normalt.
Har du tex 4 st 10A/1,5mm2 trefasgrupper är det enklare att hålla reda på dem om man ger dem olika fasfärger.
Har du tex 4 st 10A/1,5mm2 trefasgrupper är det enklare att hålla reda på dem om man ger dem olika fasfärger.
Inte alls underligt då gult resp. grönt var tillåten färg på fasledare ända till slutet på 80-talet-ish.
gul-grön-brun var dessutom en färgstandard för 3-fas en gång i tiden, har bl.a. sett många apparatskåp och kraftfördelningar ända upp till 80-talet på industrier med denna färgkombo.
gul-grön-brun var dessutom en färgstandard för 3-fas en gång i tiden, har bl.a. sett många apparatskåp och kraftfördelningar ända upp till 80-talet på industrier med denna färgkombo.
Medlem
· Stockholms län
· 16 inlägg
Tack för svar!snaggletooth skrev:
Då är det bara underligt att wikipedia-artikeln inte har med de färgerna då
Det är bara så enkelt att den där wikipedia-artikeln inte är komplett och heltäckande.
Det ska egentligen stå ungefär så här i början av artikeln:
Det finns absolut inga färger som är säkra.
Man kan aldrig bara utifrån färg på en ledare avgöra vad det är.
Det finns oerhört många standarder för färgmärkning, det är knappast möjligt, eller vettigt, att ta upp alla i en wiki-artikel.
Förutom alla standards så förekommer det friskt att diverse elektriker, skåpsbyggare, tillverkare, hempulare osv osv inte alls följer en lämplig standard så i verkligheten kan precis vilken färg som helst vara precis vad som helst.
Med det sagt kan man sen ange några vanliga färgstandarder.
Det ska egentligen stå ungefär så här i början av artikeln:
Det finns absolut inga färger som är säkra.
Man kan aldrig bara utifrån färg på en ledare avgöra vad det är.
Det finns oerhört många standarder för färgmärkning, det är knappast möjligt, eller vettigt, att ta upp alla i en wiki-artikel.
Förutom alla standards så förekommer det friskt att diverse elektriker, skåpsbyggare, tillverkare, hempulare osv osv inte alls följer en lämplig standard så i verkligheten kan precis vilken färg som helst vara precis vad som helst.
Med det sagt kan man sen ange några vanliga färgstandarder.
Klicka här för att svara