Byggahus.se

Underlig tryckökning i ett golvvärmesystem

1. R
    Medlem Nivå 6
    Hej alla!
    Vi har haft problem sista tiden med att trycket i värmesystemet fallit ned till noll på bara några timmar, misstänkte först att någon av säkerhetsventilerna på värmepumpen (Nibe Fighter 360P, "frånluftsvärmepump/FTX" - ca 7,5 år gammal) hade gått sönder men vi kunde inte se något läckage i spillkoppen…

Sen började vi fundera om expansionskärlet var trasigt men det kommer bara luft när man trycker in "bilventilen" på den vilket väl tyder på att det var helt (annars skulle det visst komma vatten ur den ventilen på expansionskärlet).

Nästa fundering var att det fanns ett läckage i någon av slingorna till den vattenburna golvvärmen (ingjutet i grunden) och jag började slå av/stänga en slinga i taget och mycket riktigt när jag kopplade bort slinga nummer 10 (badrummet) så slutade trycket att falla utan låg kvar på 1,5 bar…

Dock några dagar senare började trycket återigen att dala ned till noll på bara några timmar - som om det fanns ytterligare en slinga med en läcka i sig… Nu hittade jag även något i garaget som såg misstänkt ut, en fuktigt fläck i betonggolvet som tydde på ett läckage där(!) Så jag kopplade då bort/stängde den slingan för att se om trycket hålls konstant.

Meeeen, nu stiiiiger trycket istället när den slingan är avstängd, och utan att påfyllnadskranen till värmepumpen är defekt, vattenmätaren står still… Efter ett par timmar är trycket uppe på 2 bar och den säkerhetsventilen börjar släppa ut vatten.

Vad i hela friden är det som pågår här, jag har fyllt på kanske ett hundratal liter vatten i systemet under mina felsökningar. Kan det hända då att just trycket ökar när man isolerar/kopplar bort slingan där det troligen finns en läcka pga att det finns en massa luft i systemet? Och det är bara den slingan som orsakar en tryckökning. Jag funderade ett tag på att någon av slangarna var ihopblandade, att matningen till slingan i garaget satt ihop med returen från en annan slinga och att *all* cirkulation upphörde när jag då stängde den slingan - men då borde samma sak ha hänt med ett annat "par" tycker jag, men inte - det är "bara" när just garageslingan är bortkopplad som trycket stiger (den är sist i panelen, den 12e slingan).

Jag har fått en del förslag att expansionskärlet är trasigt via värmepumpsforumet men ingen förklaring till varför just det skulle orsaka att trycket går upp - jag förstår bara inte fysiken/logiken i det….

Nu kommer det en servicetekniker hem i morgon men det hade varit trevligt att förstå lite mer av detta innan han dyker upp, är det någon här som har en teori om vad som orsakar att trycket går upp just när jag kopplar bort den slingan och ingen annan av de elva andra…? :)

Tackar o bugar på förhand,
    /Rikard

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Om du nyligen fyllt på med kallt vatten, så är det väl normalt att trycket stiger när det värms upp ? Förut med ett (ev.) läckage blev det väl bara en mindre tryckstegring, när läckan fungerade som säkerhetsventil?
    Om expansionskärlet är fyllt med vatten, så stiger trycket mycket fort vid temperaturhöjning, för att det då inte finns någonstans att expandera på.
    Jag bara spekulerar, men det kan ligga något i det jag skriver.

Redigerat 11 feb 2015 10:42
    • Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Du kan ha släppt ut för mycket luft ur exp. kärlet.

I kärlet ligger det en "gummiboll" som från början när det inte finns något vattentryck in skall ha ett bestämt tryck (tabeller finns hos tillverkarna). När du sedan har ett visst systemtryck i dina ledningar så kommer en del av kärlet att vattenfyllas, bollen trycks ihop.

När du sedan får en tryckstegring, vattnet blir varmare. Då trycks mer vatten in i kärlet, och du får en marginell ökning av system trycket.

Men OM du har för liten mängd luft i bollen, antingen för att du släppt ut den, eller pga. ett fel, punktering.

Då kommer kärlet att bli vattenfyllt direkt, även när trycket i systemet är lågt eller obefintligt.

Det som då händer när vattnet expanderar pga uppvärmning är att du får en "oändlig" tryckökning även vid en måttlig temp. ökning. Vattnet kan ju inte ta vägen någonstans. Då kommer antingen någon lite dålig koppling att läcka ut lite vatten, eller så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut lite. Det räcker att tappa några milliliter så faller trycket tillbaka.

Då kommer nästa fas. När vattnet åter svalnar så sjunker trycket, lika dramatiskt som ökningen tidigare, och du får istället undertryck i systemets högre delar. Och då kommer det att sugas in luft genom diverse kopplingar, eller tom. genom rörsidorna på PEX rör. rörkopplingar är inte speciellt gastäta. Och en del PEX rör är heller inte gastäta. Vid nästa uppvärmning så ökar trycket på luften som läckt in i systemet, och mer vatten kommer att läcka ut, mer luft in vid avsvalning osv. Till slut så har du ex. en radiator som innehåller lika mycket luft som ditt exp. kärl, och radiatorn agerar exp. kärl, men fungerar inte som värmekälla.

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 6
    Hmmmm, det där låter riktigt bra "hempularen" och "HasseTeknik" - jag var igår och köpte mig en ny luftpåfyllare för att kolla trycket/fylla på luft i expansionskärlet (jag kunde inte hitta den jag har sedan tidigare, för mycket "jox" i garaget :) men den var tyvärr trasig/fungerade inte.

Har varit och lämnat igen den nu på lunchen och köpt en ny/dyrare (bättre?) på en annan butik och ska prova att öppna säkerhetsventilen på Nibe'n och fylla upp expansionskärlet med luft till 0,5 bar.

Sen får jag stänga säkerhetsventilen och fylla upp systemet med vatten till 0,25 bar kanske, stänga av/utesluta den slingan som jag misstänker har ett läckage och sen se hur länge trycket stiger pga värmeutvidgning. Fungerar expansionskärlet som det ska o jag lyckas fylla det med luft till rekommenderade 0,5 bar så kanske det hela håller sig lugnt sen och tryckökningen i systemet tas upp av expansionskärlet(!)

Sen återstår ju bara att "bila upp" delar av golvet i garaget för att se om man kan frilägga den skadade delen av slingan där. Men det blir ett senare problem, jag funderar på att testa o köpa en enklare värmekamera från Flir (en Flir One) som man kopplar till en iPhone, förhoppningsvis klarar den av att visa var slingorna ligger om man låter golvet/slingan svalna av och sen fyller man slingan med så varmt vatten som möjligt "från en kran".

Cheerio!
    /Rikard

5. R
    Medlem Nivå 6
    Kort uppdatering: påfyllnadskranen på värmepumpen verkar läka lite grann i vissa lägen, så det kan förklara tryckökningen.

Expansionskärlet gick bra att fylla till 0,5 bar enligt luftpåfyllaren, och verkar fungera/vara helt...

I morgon bitti kommer det ett proffs och byter påfyllnadskranen och tittar över det övriga. Jag summerar sen :)

Cheers!
    /Rikard

6. R
    Medlem Nivå 6
    Tyvärr fanns det inte en sådan kran att uppbringa i Luleå - men på tisdag morgon byts den ut...

Har också provtryckt de två slingor som vi misstänkte kunde ha skador/läckage och det var "bara" en av dessa som hade en skada (garaget, "rått betonggolv" - enklare att laga än i badrummet med klinkergolv!).

Expansionskärlet tyckte han verkade OK i alla fall...

/Rikard

7. R
    Medlem Nivå 6
    Ptja.... man får väl betrakta problemet med tryckökningen som löst - det var helt enkelt påfyllnadskranen som inte höll riktigt tätt.... En ny är installerad och nu sköter sig systemet igen.

/Rikard

• Laddar…