Byggahus.se

Underlagspapp: Okej, men varför?

1. T
    Medlem Nivå 2
    Så där... Femhundratrettitusen pyttesmå hammarslag senare, har man lagt ut underlagspapp. Fint.

Verkar vara ganska hi-tech grejor. Mineralfiberförstärkt, asfalt, harts... någon har säkert funderat länge på hur det skall vara. Men varför? Vad är det med underlagspapp + täckskikt som inte kunde göras i samma produkt, när de ändå höll på?

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Underlagspapp: Okej, men varför?

Jag tror nog att det finns allt-i-ett-papp, men papptak vill man ju inte ha, så det spelar ju ingen roll... :)

3. O
    Medlem Nivå 1

Varför vill man inte ha papptak då?
    Det skall ju vara poppis nuförtiden.

/M

4. T
    Medlem Nivå 2

Det undrar jag med, Bob. Tror inte ja riktigt hajjar vad som menades med den kommentaren. Kanske inget alls.

Nåväl. Hursomhelst var det bara en tanke som dök upp när man väl satt där och spikade-- Varför göra samma jobb två gånger, när det kunde räckt med en.

Det har emellertid föreslagits att det kanske är en kostnadsfråga. Underlagspapp används ju även för tex tegelpannor, och då vill man kanske inte använda den ev. dyrare (?) allt-i-ett takpappen.

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Allt-i-ett papp??
    Nänä, underlagspappen är främst till för att skydda trä`t under byggnadstiden, men oxå för att ta upp ev. rörelser i underlaget.
    och visst papptak kan vara både snygga och varierande.
    myten att dom skulle vara så dåliga är grovt överdriven, och det läggs faktiskt mer och mer.........

6. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Jovisst menades någonting. Min högst subjektiva uppfattning är att papptak hör hemma på utedasset. :)
    Jag såg dessutom till att använda en :) även i förra inlägget för att markera att det inte var så allvarligt menat, men det framgick tydligen inte tydligt nog.

7. O
    Medlem Nivå 1

:) eller :(
    Spelar ingen roll för mig... ;)

Varför tycker du att det hör hemma på utedasset. Är det för att du tycker det är fult... eller är det någon annan anledning..? ???
    Kanske tycker du att det luktar illa? ;-)

Nu fick jag oxå med några :) - isar. ;)

/M

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Det är inte alltid så lätt att få tonfall att framgå i text... Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt. Ett åldrande papptak ser mest bara... just åldrande ut. Nåväl. Slutdiskuterat om detta. Nu har jag trampat på tillräckligt många tår eftersom papptak enl uppgift börjar bli vanligt (igen).

9. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Det duger till utedasset, ja.
    Och möjligen till vedboden.

Men inte till så mycket mer. Det är helt enkelt tillräckligt bra för att jag skulle våga ha isolering under. Rätt vad det är börjar det läcka. På med mer papp och asfalt och tjära och gud vet allt. Sen börjar det läcka på nästa ställe.

Fritidshuset vi rev hade papptak. När vi rev kåken var det lätt att ta beslut om att ALDRIG ha papptak mer.

Papp ska hålla sig under pannorna.

10. T
    Medlem Nivå 2

Jo, gärna för mig. Dock är det tyvärr så i mitt fall att takvinkeln inte riktigt räcker till. Scheisse. I en perfekt värld hade alla hus haft torn o minaretter, med cederträshingel och bladguld...

Förresten, Bob: Inge problem med tonfall eller ilska. Missade poänget, bara.

MvH
    Tum, som bor i ett utedass... ;)

11. KarlXII
    Medlem Nivå 11

;)

12. R
    Medlem Nivå 7

Takpapp e jävligt bra att ha under tegel/betongpannorna när snön blåser in under teglet...