Byggahus.se

Underlagsgolv; slipa eller lägga nytt

3k läst  2 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Råd och stöd sökes [​IMG]

Vi har köpt ett hus från 1933; 1,5 plan med källare. Överallt har man lagt plast- och laminatgolv. Det vill vi inte ha och därför började jag
    gräva för att se vad som finns under... Jag hittade ett underlags-
    brädgolv. Inget vackert golv utan ganska tunt och smalt, lackat, lite
    förstört här och där (efter masonit m.m.), ganska dåligt lagt... ja ett
    underlagsgolv (furu) helt enkelt. Vad tycker ni?
    -Ska vi slipa och behandla
    (slipa måste man göra) och använda det som golv eller ska vi lägga ett
    nytt brädgolv (14mm eller tjockare?) på det?
    -Blir det märkbart varmare underifrån om man lägger ett nytt golv?
    -Ska vi spika/skruva fast det nya golvet mot underlagsgolvet eller hur ska vi lägga?

Ett golv kommer att målas med linoljefärg (köket) resten kommer att lackas.
    Då jag inte kan slipa själv kommer det att kosta kanske lika mycket el. billigare att lägga ett nytt golv (billigare 14 golv).

/Tack
    Ibbe

2. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Välkommen till forumet.

Märkligt att det är lackat om det nu är ett undergolv. Lacket tyder ju på att det någon gång varit ett synligt golv. Hur som helst, jag har det likadant i mitt hus och där har jag tagit fram underlagsgolvet, slipat och behandlat. Jag störs inte av de tusentals spikhålen och märkena, tvärtom är det sådant som ger golvet sin charm och gör att det blir ett enhetligt intryck i hela huset. Jag kommer fortsätta så med alla golv som ser ok ut. Så jag förespråkar såklart att använda det som finns. Dessutom klart billigare om du kan slipa själv. Det är sannerligen inte svårt.

Det är inte golvet isig som värmer, utan möjligen isoleringen under eller om värme läcker upp underifrån. Så även om du byter golv kommer det inte gör någon skillnad. Är det kallt idag så beror det antagligen på undermålig isolering i bjälklaget. Väljer du dessutom att lacka golvet får du räkna med att det upplevs hårt men framförallt kallt. Lacket transporterar bort värmen från dina fötter ganska duktigt. Jag skulle rekommendera att behandla med hårdvaxolja. Blir som ojlat golv men med en kanonbra yta som står emot smuts, vätska och märken bra.

3. L
    Medlem Nivå 2
    Tack för ditt svar. Helt rätt, det blir inte varmare. Och, visst det ser vackert ut när det varit använt med det här golvet ser inte sådär jättemycket använt ut, bara ovarsamt behandlat :) Bra att du skrev om hårdvaxsolja, har använt den på en bänkskiva förr och visst är hållbart och bra. Kan hända att det blir det som används :)... hmmm ska se.

Kanske blir det en isolering av golven, nån som har nån tanke hur det ska göras och med vad, jag har lite tankar men hade varit intressant att höra några åsikter. Underlaget är en betongplatta sen vet jag inte vad som finns mellan den och golvet...

/I

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka