Byggahus.se
Hej!

Jag har köpt en ovanmarkpool bestway som är 366cm i diameter och 76cm djup.
Jag är totalt nybörjare och är osäker på vad som behövs göras för underlaget till poolen.

Jag har försökt att undersöka hur underlaget ska vara och hade tänkt mig detta:
- gräva ca 30 cm i marken
- se till att det är plant, behöver man köra med markvibrator eller liknande efter att man grävt i jorden?
- lägga markduk
- 10cm makadam, jag har 8/16. Behövs det paddas/köra markvibrator?
- markduk
- stenmjöl 5 -10 cm, Behövs det paddas/köra markvibrator?
- xps plast 5cm
- bottenmatta
- liner

Jag har börjat gräva ut i jorden dock är marken lite ojämn, bör jag först gräva ut 30cm på hela underlaget och sedan göra så det blir rakt och kontrollera med vattenpass?

Andra tips och idéer eller något som jag missat?
Nedan är bilden på hur gropen ser ut nu. Utgrävd ojämn grop i trädgård förberedd för ovanmarkpool med en träplanka för att kontrollera planheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror väl på hur avancerat du vill göra det? Vissa ställer hela härligheten direkt på gräsmattan med några plankor under stödbenen. Vissa tycker det är viktigt att det är helt plant, jämt och att bottnen ska tåla stötar, andra bryr sig inte om det blir lite gropar.

Vad jag hade gjort som minsta ansträngning, gräva ut, markduk, stenmjöl + betongplattor där stödbenen är, nånfiltsmatta över detta, sen pool. Då får du ett hyfsat hårt udnerlag, stödbenen vilar på betongplattor som tar vikten bra.

Vill man lyxa till det med dränering kan man ju lägga makadam, dränslang längst ner.

Alternativt jämna ut marken med ett lager fin makadam, sen xps på detta, sen matta och sen pool. Alltid betongplattor under benen dock.

/S

• Gilla
scanmar
  • Laddar…