Byggahus.se
Hej!

Jag har köpt en ovanmarkpool bestway som är 366cm i diameter och 76cm djup.
Jag är totalt nybörjare och är osäker på vad som behövs göras för underlaget till poolen.

Jag har försökt att undersöka hur underlaget ska vara och hade tänkt mig detta:
- gräva ca 30 cm i marken
- se till att det är plant, behöver man köra med markvibrator eller liknande efter att man grävt i jorden?
- lägga markduk
- 10cm makadam, jag har 8/16. Behövs det paddas/köra markvibrator?
- markduk
- stenmjöl 5 -10 cm, Behövs det paddas/köra markvibrator?
- xps plast 5cm
- bottenmatta
- liner

Jag har börjat gräva ut i jorden dock är marken lite ojämn, bör jag först gräva ut 30cm på hela underlaget och sedan göra så det blir rakt och kontrollera med vattenpass?

Andra tips och idéer eller något som jag missat?
Nedan är bilden på hur gropen ser ut nu. Utgrävd ojämn grop i trädgård förberedd för ovanmarkpool med en träplanka för att kontrollera planheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror väl på hur avancerat du vill göra det? Vissa ställer hela härligheten direkt på gräsmattan med några plankor under stödbenen. Vissa tycker det är viktigt att det är helt plant, jämt och att bottnen ska tåla stötar, andra bryr sig inte om det blir lite gropar.

Vad jag hade gjort som minsta ansträngning, gräva ut, markduk, stenmjöl + betongplattor där stödbenen är, nånfiltsmatta över detta, sen pool. Då får du ett hyfsat hårt udnerlag, stödbenen vilar på betongplattor som tar vikten bra.

Vill man lyxa till det med dränering kan man ju lägga makadam, dränslang längst ner.

Alternativt jämna ut marken med ett lager fin makadam, sen xps på detta, sen matta och sen pool. Alltid betongplattor under benen dock.

/S

• Gilla
scanmar
  • Laddar…
Så länge marken är plan räcker det att bara ställa den på gräset. Du märker ju snabbt om det sätter sig och kan åtgärda till nästa säsong. Fokusera på att få upp poolen och få i vatten istället för att fixa en massa.

Skiter det sig är det ju intet jättejobb att tömma, åtgärda och fylla om poolen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Är det en stålväggspool som du har tänkt ska stå framme permanent eller är det en pool med rör-ram som ska tas in till vintern?
Vi har haft en rör-rams pool under ett antal år och vi har ställt den direkt på gräsmattan utan problem. Visst har det hänt att någon fot har börjat sjunka lite mot slutet av sommaren och botten kan bli lite knölig av gräset men på det stora hela har det inte varit några problem alls. I år ska vi uppgradera till en permanent stålväggspool så nu kommer vi lägga lite mer jobb på att få en bra grund som håller i många år framöver.

S steve5432 skrev:
Beror väl på hur avancerat du vill göra det? Vissa ställer hela härligheten direkt på gräsmattan med några plankor under stödbenen. Vissa tycker det är viktigt att det är helt plant, jämt och att bottnen ska tåla stötar, andra bryr sig inte om det blir lite gropar.

Vad jag hade gjort som minsta ansträngning, gräva ut, markduk, stenmjöl + betongplattor där stödbenen är, nånfiltsmatta över detta, sen pool. Då får du ett hyfsat hårt udnerlag, stödbenen vilar på betongplattor som tar vikten bra.

Vill man lyxa till det med dränering kan man ju lägga makadam, dränslang längst ner.

Alternativt jämna ut marken med ett lager fin makadam, sen xps på detta, sen matta och sen pool. Alltid betongplattor under benen dock.

/S
Hej,

Tack för svar och idéer. Marken är inte helt plan då det sluttar lite. Jag gjorde som det andra alternativet du nämnde. Jag hade först en markduk, därefter ett tunt lager makadam och därefter XPS 300. Jag har inte lagt någon poolduk över XPS plasten men hoppas att det ska gå bra ändå. Kommer att ta ner poolen kring Augusti. För benen har jag lagt betong/stenplattor under.
Inför nästa säsong ska jag försöka göra det mer ordentligt med stenmjöl osv.

T toolman77 skrev:
Så länge marken är plan räcker det att bara ställa den på gräset. Du märker ju snabbt om det sätter sig och kan åtgärda till nästa säsong. Fokusera på att få upp poolen och få i vatten istället för att fixa en massa.

Skiter det sig är det ju intet jättejobb att tömma, åtgärda och fylla om poolen.
Hej,

Marken är dock inte helt plan utan sluttar ca 10cm. Jag har därför jämnat ut marken och lagt makadam och XPS plast. Ja nu är poolen på väg att fyllas osv. I värsta fall får man som du säger tömma poolen.

Janus82 Janus82 skrev:
Är det en stålväggspool som du har tänkt ska stå framme permanent eller är det en pool med rör-ram som ska tas in till vintern?
Vi har haft en rör-rams pool under ett antal år och vi har ställt den direkt på gräsmattan utan problem. Visst har det hänt att någon fot har börjat sjunka lite mot slutet av sommaren och botten kan bli lite knölig av gräset men på det stora hela har det inte varit några problem alls. I år ska vi uppgradera till en permanent stålväggspool så nu kommer vi lägga lite mer jobb på att få en bra grund som håller i många år framöver.
Hej,

Ursäkta för sent svar. Det är en Bestway pool med rör-ram som kommer att tas in till hösten/vintern. Ok, jag hade också den tanken att ställa den på gräset direkt men då det sluttar ca 10cm bestämde jag mig för att gräva och jämna till marken. Ok spännande, det kanske blir en stålväggspool till nästa säsong istället. Jag förväntar mig inte att den här poolen håller jättemånga år.

Ursäkta för att jag snor tråden lite men jag har ungefär samma fundering. Jag har beställt en lite större stålramspool från jula som är ca 4x7m. Jag vill inte lägga ut några större summor på markarbete men vill ha det så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt :) . Min gräsmatta är väldigt ojämn så jag har börjat att gräva ut och jämna till. Jag hatr läst att många lägger cellplast under poolen för att bevara värmen lite bättre så jag hade planerat att lägga 50mm S80 cellplast under poolen. Men kan man ställa poolen direkt på cellplasten efteråt ? eEller behöver man någon slags duk under/över cellplasten ?

B burton666 skrev:
Ursäkta för att jag snor tråden lite men jag har ungefär samma fundering. Jag har beställt en lite större stålramspool från jula som är ca 4x7m. Jag vill inte lägga ut några större summor på markarbete men vill ha det så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt :) . Min gräsmatta är väldigt ojämn så jag har börjat att gräva ut och jämna till. Jag hatr läst att många lägger cellplast under poolen för att bevara värmen lite bättre så jag hade planerat att lägga 50mm S80 cellplast under poolen. Men kan man ställa poolen direkt på cellplasten efteråt ? eEller behöver man någon slags duk under/över cellplasten ?
Jag ångrar att jag inte la duk över XPS. Blir lite fult om det sticker ut XPS på poolens sidor. Inte så dyrt med lite konstgräs tex. Nu får jag böka med det i efterhand istället.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.