Byggahus.se

Underlag till golvvärme

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Jag skulle vilja bolla några funderingar med forumet som jag har kring golvvärme. ;D

Planerar att installera Thorin & Thorin’s T2(blå) golvvärmekabel i Hall (10 m2) och kök (10m2). Ovan på golvvärmen hade jag tänkt lägga flytspackel och som golv granitplattor (10mm). Då jag önskar hålla uppbyggnaden av golvet till ett minimun så har jag titta på olika lösningar av underlag till golvvärmen. ::)

I dag har jag ett golv bestående av 22mm golvspån ovan på träreglar som sitter i ett betonggolv(krypgrund) som ger ett stabilt golv utan svikt(som jag upplever det). Enligt olika källor så kan man montera golvvärme på icke eldfast underlag, typ spånskivor om man monterar ett galler, (typ hönsnät) mellan kabeln och spångolvet, vilket skulle endast bygga upp 1mm. Är det korrekt och säkert sätt utan risk för sprickor/rörelser mm???

Alternativen till det är att lägga 6mm gipsskiva, typ Gyproc Ytskiva Ergo eller ett riktigt golvgips 13mm innan man montera golvvärmen ovan på vilket naturligtvis bygger upp golvet. :(

Vad skulle ni rekommendera?

Hur mycket skall flytspacklet täcka golvvärme kablarna vid normala fall?

Tack på förhand
    JPQ