Hej.

Vi står i begrepp att bygga ut vårat 70 kvm hus med ytterligare 73 kvm. Vi har haft en arkitekt som har ritat fram ett förslag på utbyggnaden och nyligen fick vi godkännt med bygglovet. Nu är min fundering om det är någon som har ett bra underlag med vad man ska ställa som krav vad det gäller u-värden och allt sånt. Känns ju hyggligt viktigt att man lämnar samma underlag till de byggare man tänkt begära in offert från. Ska man fråga på "nyckelfärdigt" och "stomrest" för att se om det skiljer där också?

Tacksam för hjälp!

Kent

Om ni inte själva är villiga att ta på er del av kostruktionsansvaret så tycker jag inte att ni skall begära att byggaren skall ha vissa u-värden i de olika delarna. Bygglagstiftningen definierar väl vilka krav som ställs på nyproduktion idag och självfallet skall er tillbyggnad uppfylla nybyggnadsstandard.
Det räcker med att ni beskriver funktionskrav och definierar ytskikt och andra detaljer som ni tyucker är viktiga.

Om detta verkar svårt så rekommenderar jag er att ta kontakt med en byggkonsult som kan hjälpa till att ta fram ett enkelt, men heltäckande förfrågningsunderlag.
Det är ju sällan det blir problem med sådant man skrivit, snarare gäller det att upptäcka vad som inte skrivits.

Det behöver inte kosta all världens pengar heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.