Byggahus.se

Underlag för Pergo vinylgolv

1. S
    Medlem · 22 inlägg

speedyswede

Medlem
    Hej!

vi bor i ett Gullringehus från 1969 och står nu mitt uppe i en renovering av husets entre/hall. Vi är framme vid att lägga in det nya golvet och jag skulle behöva lite råd innan vi går vidare.
    I valet och kvalet på golvbelag föll valet på Pergos vinylgolv "optimum" då det verkar ha den bästa slitstyrkan. Underlagsfoamen vi har köpt är också Pergos egen. När valet föll på denna golvtyp så hörde vi argument som att "det är lätt att lägga" och att det är förlåtande mot dåligt underlag osv. Nu har jag läst på lite mer och hittar argument att det är precis tvärt om. att golvet ställer väldigt höga krav på att vara jämnt under före läggning. Inga skarvar sprickor större än en millimeter osv. Vad har ni för erfarenheter?
    Golvet är ett spånskivegolv som är uppreglat på betongvalv. Vi har tagit bort alla löst sittande rester av den gamla mattan men det finns en hel del kvar. Mindre springor/skarvar finns. Jag har skruvat golvet men några skarvar rör sig lite när man går på dom. Har jag köpt ett olämpligt golv till detta projekt? Surt att lägga in ett svindyrt golv som blir skit efter ett tag :(
    Bifogar ett par bilder på befintligt golv

2. F
    Medlem · 16 inlägg

Freddan122

Medlem
    Hej. Jag har tyvärr inget svar på din fråga men är mycket nyfiken på resultatet och vilken färg du valde. funderar på att lägga golv i köket snart.
    mvh Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.