Byggahus.se

underlag för parkettgolv

1. C
    Medlem · 3 inlägg

christianc

Medlem
    jag ska lägga in ett ek-parkett golv (klick, 14mm) i min lägenhet. i de övriga lägenheterna i huset har hantverkarna lagt ett trägolv (nån slags kork-trä-golv) direkt på den nuvarande plastmattan. problemet för mig är att jag inte vet om den typen av trägolv jag sk lägga kan läggas direkt på den nuvarande plastmattan. här och var är det nämligen små höjdskillnader, särskilt där mattan går över från kök till hall.

är det klantigt att lägga ett ekparkettgolv på en plastmatta, eller bör man ta bort mattan och lägga golvet direkt på betongen? (att ta bort plastmattan innebär ju en hel del jobb..)

tacksam för svar från nån som vet bättre...

2. P
    Medlem · Linköping · 344 inlägg

Per_Eriksson

Medlem

Re: underlag för parkettgolv

Jag skulle riva bort mattan tveklöst.
    Blir ju lätt kaka på kaka annars och så tjänar du några millimeter vid trösklar o dörrar.

Hur sitter mattan? Chansen finns att den är dåligt limmad så det går skitenkelt.
    Testa lyfta mattan o kolla nånstnas.

3. C
    Medlem · 3 inlägg

christianc

Medlem

jo det ultimata är väl att ta bort mattan, men det är ett väldans jobb.. har testat o ta bort mattan på ett område där jag ska lägga klinkers och limmet sitter väldigt bra mot golvet, så det blir ett hästjobb med varmluft och spackelspade för att rensa bort alla rester från mattan.. dessutom har snickarn i grannlägenheterna valt att lägga golvet (visserligen ett annat trägolvgolv än det jag ska lägga) direkt på mattan.. hm..

4. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Vi valde också att ta bort mattan i vårt fall ::)vi ville ha det så fast och rent som möjligt under..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.