Byggahus.se

Underlag för marmorgolv: regla upp eller fylla med cement?

313 läst  7 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag rev nyligen ut ett par platsbyggda garderober i hallen i vårt hus byggt -62 för att sätta dit skjutdörrar och inredning. Trodde inte riktigt att de hade lagt marmor in under garderoberna men kunde inte heller tro att de lämnat ett stort hål ner till plattan.

Verkar som om de först gjutit en platta och sedan byggt upp golvet ovanpå med cement eller flytspackel. Nu vill jag lägga liknande marmor som övriga golvet in i nischen och undrar hur jag ska ordna underlaget.

Min tes är att flytspackla eller fylla med cement upp till 13 mm under nuvarande nivå eftersom marmorplattorna är 10 mm tjocka och jag antar att fixet hamnar på 3 mm. Är det ngt mer jag behöver göra - prima underlaget el dyl? Eller finns det ngn bättre metod?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190516_202001.jpg

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Börja med att skaffa plattorna så du vet hur tjocka dom du får tag i är. Sen prima och flytspackla.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, låter sunt.

Har inte jobbat så mycket med flytspackel men antar att jag bör lägga på det i flera lager om jag går uppemot 10 cm som är tanken i detta fall? Inget problem i o m att det förmodligen tar lite tid att få hem plattorna.

4. P
    Medlem · Nivå 4
    Flytspackel är dyrt så gjut med betong och flytspackla bara längst upp om du inte tror dig kunna göra betongen rak på den lilla ytan.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Ska plattorna sättas med fix borde det väl gå att ta upp eventuell ojämnhet i betongen med fixet?

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    Det är 1m2 vi pratar om här. Gjuter man med betong ska det krympa 3 månader innan man belägger det.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 15
    10 cm? Då hade jag lagt ett lager eller två med tegelstenar eller annat billigt stenmaterial och sen flyt opanpå. Det får gärna rinna in och emellan.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 7
    Fyll upp med tvättat stenmaterial, och flyt ovanpå.

/ATW

Taggar: stengolv, underlag

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: