Byggahus.se

Underlag för klinker

1. C
    Medlem Nivå 2
    Tänkte lägga klinker innanför altandörren.

Underlaget består idag av 22mm spånskiva (på reglar med 30cc). Jag antar att jag bör lägga någon gipsskiva som underlag för klinkret?!
    - Duger vanlig 6mm renoveringsgips?
    - Hur sätter man fast gipset? Skruvar eller limmar man, eller både och?
    - Bör man fuktspärra?
    ???

2. S
    Medlem Nivå 4

Re: Underlag för klinker

Gör en sökning i forumet. Du lär hitta en hel del om detta.

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Om det ska vara vid altandörren så bör det räcka med 6 mm gips. Fast golvet måste vara stumt!

Gipset skruvar du fast o spacklar sedan om du får några dalar (mellan gipsskivorna kan det vara dalar). Om du vill vara dubbelsäcker så limmar du med sättlim. Om du har värmeslingor i golvet så ska sättlimmet vara vattenbasert.

Du ska inte fuktspärra, dock kan du prima med utspädd (1 del primer till 10 delar vatten) primer för att få bra vidhäftning.

4. P
    Medlem Nivå 1

Då måste alltid limma golvgips med ett lim rekommenderat för den typ av gips du använder.
    Skruvar man bara kommer gipset att lossa efter tid. Skruvarna är endast till för att hålla gipset på plats medans limmet torkar..

5. P
    Medlem Nivå 1

Tillägg... Ska du ha tätskikt ovanpå ska skruvarna bort annars finns risk att dom gör hål i tätmebranet.

6. C
    Medlem Nivå 2

Ajajdå. Jag skruvade, men skippade limmet. Lite sent att göra något åt i nuläget, när klinkern redan är på plats.... :(

7. P
    Medlem Nivå 1

Bara hålla tummarna. ;-)